מפרס הארווי בטכניון – לפרס נובל בשטוקהולם

הטכניון מברך את חתני פרס נובל בפיזיקה לשנת 2017 : פרופ’-אמריטוס ריינר וייס, פרופ’-אמריטוס קיפ סטפן תורן ופרופ’ בארי באריש – החוקרים שהובילו את גילויים של גלי הכבידה בשנת 2015 במסגרת ניסוי LIGO. הפרס יינתן להם “על תרומתם העצומה לגלאי LIGO ולתצפית הראשונה בגלי כבידה”.

לפני ארבעה חודשים זכו בפרס הארווי מטעם הטכניון שלושה מחוקרי LIGO: פרופ’-אמריטוס ריינר וייס, פרופ’-אמריטוס קיפ סטפן תורן ופרופ’-אמריטוס רונלד דריבר, שנפטר זמן קצר לפני טקס הענקת הפרס. פרס הארווי בתחום המדע והטכנולוגיה הוענק להם “על הגילוי הראשון של גלי כבידה, שאימת ניבוי מרכזי של תורת היחסות הכללית של איינשטיין ופתח צוהר חדש ליקום.”

“אנו מעניקים לכם את פרס הארווי על תרומתכם העצומה להבנת היקום,” אמר בטקס הענקת פרס הארווי נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא לזוכים, “עבדתם על ניסוי LIGO יותר משלושה עשורים והצלחתם להשיג אימות ניסויי ראשון של גלי הכבידה. אתם מקבלים את הפרס גם על גילוי התהליך הקודם למיזוג בין שני חורים שחורים ועל ההישג הטכנולוגי העצום המתבטא בהצלחת הניסוי. באמצעות קליטת האדוות שמגיעות מאותם חורים שחורים אתם מעניקים לנו כלי חדש ללמידת היקום.”

לדברי פרופ’ אהוד בכר מהפקולטה לפיזיקה בטכניון, “מתקן LIGO וגילוי גלי הכבידה אכן מספקים לנו מידע חסר תקדים על חורים שחורים, מידע שאינו זמין לנו בשום דרך אחרת. זוכי פרס נובל בפיזיקה חשפו בפנינו את התהליכים הפיזיקליים המתרחשים ברגעים האחרונים לפני התמזגותם של חורים שחורים וגם תהליכים המרחשים בכוכבי נויטרונים.”

פרס הארווי הוא הפרס המדעי היוקרתי ביותר שמעניק הטכניון, והוא ניתן מאז שנת 1972 לציון הערכה והוקרה על תרומות חדשות ובולטות במדע, בטכנולוגיה וברפואה ועל תרומה יוצאת דופן לשלום במזרח התיכון. הפרס מוכר כ”מנבא נובל”, שכן כ-20% מהזוכים בו זוכים לאחר מכן בפרס נובל. קרן הפרס, שהוקמה על ידי ליאו מ’ הארווי (1887- 1973), תעשיין וממציא מלוס אנג’לס, מעניקה מדי שנה פרסים יוקרתיים. סקוט לימסטר, יו”ר אגודת ידידי הטכניון בארה”ב (ATS), אמר כי במרוצת השנים הפך פרס הארווי ל”מנבא נובל”, שכן כ-20% מהזוכים בו זוכים לאחר מכן בפרס נובל. הוא ציין כי מורשת משפחת הארווי ממשיכה לחיות דרך הפרס.

פרס נובל בפיזיקה יוענק בדצמבר לשניים מחתני פרס הארווי, פרופ’ אמריטוס וייס מ-MIT ופרופ’ תורן מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה, ולעמיתם פרופ’ בארי באריש מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה.