דקה היסטורית על הקשר בין הצהרת בלפור והטכניון

דקה היסטורית על הקשר בין הצהרת בלפור והטכניוןהיום (2 בנובמבר) מציינים מאה שנים להצהרת בלפור. לטכניון מקום של כבוד בהקמתה של מדינת ישראל ובפיתוחה ולכן כבר ב-5.4.1925 במסגרת ביקורו בארץ הגיע שר החוץ הבריטי דאז הלורד בלפור לקמפוס הטכניון הישן בשכונת הדר בחיפה. העיתון ‘דאר היום’ דיווח כי “הלורד בלפור ובני לויתו והמנהיגים ויצמן וסוקולוב הגיעו ברכבת מיוחדת מבנימינה. מתחנת הרכבת באו ישר אל חצר התכניון ואחרי שנחו באחד החדרים כעשרה רגעים הופיעו לפני הקהל שקבלם בתרועות ממושכות ובהתלהבות המונית.”

“במקום הזה,” אמר הלורד בלפור, “רואים אנו את חזון ההוה, עיר חדשה עם ישוב חדש לנוכח הים הגדול תחת שמי התכלת. הנאספים העומדים פה שמחים רואים כאן את הנצחון על הטבע. חזיון של העבר והעתיד מתחברים יחד להרמוניה של הללויה.” בהתייחסו לשני המוסדות האקדמיים הראשונים בארץ ישראל, האוניברסיטה העברית והטכניון, אמר בלפור כי “בעת שהמוסד הראשון בירושלם הוא בשביל המדע הנקי העיוני, נועד המוסד הזה בשביל מדע שמושי ושניהם משלימים זה את זה. בלעדי המדע העיוני אי אפשר להאנושיות להתקדם כשם שאי אפשר למצוא תקון בעולם בלי הלמודים השמושיים המעשיים.”

ד”ר אפרים ושיץ, מראשי הוועד הלאומי, אמר כי : “על מורד ההר הזה שראה מזבחות שונים בימים הקדמונים בנינו גם אנחנו היום מזבח. לא מאבנים בנוי מזבחנו כי אם מאלפי לבות אנוש הפועמים בחזקה ורוחשים רק כבוד, אהדה וחבה. לא אש זרה היא אש מזבחנו, לא אש חצונית, כי אם שלהבת פנימית, אש קדש, אש לתמיד הבוערת אלפי שנים בקרב עמנו ותבער עד דור ודור. ”

לידיעה המלאה בעיתון “דאר היום” מיום י”א ניסן תרפ”ה 7.4.1925: https://goo.gl/NW5kJp

בתמונה: לורד ארתור ג’יימס בלפור נואם בראש המדרגות לבניין הטכניוון הישן בשכונת הדר (היום מוזיאון המדעטק) מאחורי הפודיום משמאל. מאחורי שולחן הכבוד נראים, מימין לשמאל: ד”ר נחום סוקולוב (ידו על השולחן), פרופ’ חיים וויצמן, ד”ר פישל וושיץ ומר שמואל פבזנר, ממייסדי הטכניון. בטקס נכחו גם מושל המחוז, הקונסול הצרפתי ומנהיג הקהילה הבהאית.

תודה לאיתי קרן, מנהל הארכיון ההיסטורי ע”ש נסיהו בטכניון. לאתר הארכיון הדיגיטלי: http://www.a-z.digital/search/?q=&arc_filter=IL-TEC-ARC