פרסום צעיר

הסטודנט המצטיין עדן אבישי פרסם מאמר בכתב העת EPMA Journal

בתמונה: עדן אבישי ופרופ’ אולגה גולובניצ’יה ליד נהר הריין בעיר בון

בתמונה: עדן אבישי ופרופ’ אולגה גולובניצ’יה ליד נהר הריין בעיר בון

עדן אבישי, סטודנט בתכנית רוטשילד-טכניון למצוינים, פרסם ב-EPMA Journal מאמר משותף עם פרופ’ אולגה גולובניצ’יה מאוניברסיטת בון. בקרוב יציגו השניים את ממצאי המחקר בכנס מדעי באירופה.

אבישי, בן 24 כיום, נולד וגדל בהוד השרון, שם למד פיזיקה, כימיה וביוטכנולוגיה בכיתת מצוינים בבית הספר הדרים. בתום התיכון, כששקל לצאת לעתודה אקדמית, שמע על תכנית רוטשילד-טכניון למצוינים שנועדה לאתגר סטודנטים מעולים, סקרנים ויצירתיים במיוחד ולמצות את יכולותיהם בלמידה ובמחקר. בסופו של דבר נגנז רעיון העתודה, אבל בתום השירות הצבאי הגיש אבישי מועמדות לתכנית המצוינים – והתקבל. בימים אלה הוא מסיים את השנה השלישית ללימודיו בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, במסגרת התכנית.

בסוף השנה השנייה ללימודיו חיפש אבישי עיסוק מעניין לקיץ, וכך הגיע לבית חולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת בון בגרמניה במסגרת מלגה של נורת’ ריין וסטפליה. מאחר שכבר ידע מה מעניין אותו – רפואה אישית מנבאת ומונעת (PPPM) – יצר קשר עם פרופ’ אולגה גולובניצ’יה מהמחלקה לרדיולוגיה באוניברסיטת בון. בשהותו שם, שארכה 3 חודשים, החל בכתיבת המאמר שהשלים בהמשך בטכניון.

“PPPM היא רפואת העתיד והשלב הטבעי הבא באבולוציה של הרפואה,” מסביר אבישי. “מדובר בשינוי פרדיגמה, במעבר מרפואה תגובתית לרפואה מונעת שהיא גם אישית. במקום לטפל בכל חולה כאילו הוא החולה הממוצע נטפל בו לפי הפרופיל האישי שלו. באמצעות זיהוי ביומרקרים שמעידים על נטייה אישית למחלות ספציפיות נוכל למנוע התפתחות של מחלות אלה, מה שיחסוך סבל רב והמון כסף.”

המאמר עוסק בשיבושים כרוניים בריפוי פצעים ובקשר בין שיבושים אלה למחלות שונות. “ריפוי פצע הוא תהליך ביולוגי מובנה מאוד,” מסביר אבישי, “ואנשים רבים סובלים משיבוש כרוני בתהליך זה. השיבוש הזה מוביל לכך שפצעים פנימיים (כגון אולקוס) וחיצוניים אינם נרפאים. יתר על כן, יש ראיות לקשר בין הבעיה הזאת למחלות שונות ובהן סרטן, פרקינסון ותסמונת פלאמר. פצעים שאינם נרפאים מובילים במקרים מסוימים להתפתחות של גידול סרטני.”

תסמונת פלאמר (Flammer), שהוגדרה בשנת 2014 על ידי הרופא ג’וזף פלאמר, מתבטאת ב-vasospasm – שיבוש בוויסות ההתרחבות וההתכווצות של כלי הדם. בעקבות זאת נוצר מחסור בחמצן ברקמות שונות בגוף, מה שמוביל לסימפטומים רבים ובהם קור בקצות הגפיים, לחץ דם נמוך, משקל נמוך מדי, קשיי הירדמות, שינה לא סדירה, רגישות משתנה לתרופות ורגישות יתר לכאב. אזור רגיש במיוחד בקרב חולי פלאמר הוא העין.

בשהותו באוניברסיטת בון התמקד אבישי בחלבונים המשבשים ריפוי פצעים בקרב חולי פלאמר וחולי סרטן כאחד. מדובר בחלבוני MMP (מטריקס מטאלו-פרוטאינאז), שפעילות יתר שלהם פוגעת בתהליך הריפוי. “הקישור בין פעילותם של חלבונים אלה למחלת האמורות יכול לסייע באבחון בשני הכיוונים,” מסביר אבישי:  “מצד אחד ניטור רמת הפעילות של MMP בקרב חולי סרטן ותסמונת פלאמר עשוי למנוע סיבוכים הקשורים בפציעה, ומצד שני, בעיה בריפוי פצעים עשויה לשמש אינדיקציה אפשרית לקיומן של אחת המחלות האלה.”

אבישי יתחיל בקרוב ללמוד במסלול Md/PhD  בהנחיית פרופ’ אסיה רולס. מסלול זה מאפשר לסטודנטים מצטיינים לקחת פסק זמן מלימודי הרפואה לצורך לימודים ומחקר לתואר MSc.