מלגת קלור לדוקטורנטית טל גלבוע מהטכניון

טל גלבוע, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, תקבל בחודש נובמבר את מלגת קלור למדענים מצטיינים

פרופ' עמית מלר

פרופ’ עמית מלר

בתחילת נובמבר תקבל טל גלבוע, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה ביו-רפואית, את מלגת קלור לשנת 2017. הזכייה במלגה כוללת מלגה לשלוש שנים, תשלום להוצאות מחקר ופרס אישי – סך הכל כ-89,000 דולר. מלגות קלור ניתנות על ידי קרן קלור למדענים צעירים מצטיינים כדי לקדם את המצוינות המדעית בישראל.

גלבוע, בתם של ארנה ורוני חיטרון, נולדה וגדלה בנשר ורכשה את השכלתה התיכונית בתיכון מקיף נשר, שירתה כקצינת לוגיסטיקה בנח”ל (וכסמ”פ מפקדה במילואים) והחלה ללמוד בטכניון אחרי טיול בעולם. כיום היא בת 32, נשואה, עם שני ילדים.

 

“החלטתי ללמוד בטכניון וחיפשתי תואר בין תחומי,” היא אומרת, “וכך הגעתי לפקולטה להנדסה ביו-רפואית – פקולטה שמקנה ומשלבת ידע במגוון תחומים: חשמל, מחשבים, ביולוגיה, אופטיקה, עיבוד אותות, מתמטיקה וכמובן רפואה. לדעתי זה תחום מרתק המשתמש בכלים הנדסיים לצורך שיפור והצלת חיים.” אחרי התואר הראשון המשיכה למסלול ישיר לדוקטורט במעבדתו של פרופ׳ עמית מלר, ובמסגרת זאת היא עורכת את המחקר שזיכה אותה במלגת קלור: פיתוח של ביו חיישן לניטור מולקולות דנ”א בודדות בכמויות זעירות ביותר לצורך דיאגנוסטיקה מותאמת אישית. הטכנולוגיה החדשה מבוססת על העברת מולקולות דנ”א דרך חריר ננומטרי (nanopore) בקוטר של כ-4 ננומטר. כחלק ממחקרה של גלבוע פותחה במעבדה מערכת המשלבת קריאה אופטית ממולקולת הדנ”א בעת העברתה בננו-חריר. שיטת האפיון מתבססת על סימון איזורים ספציפיים בעלי חשיבות אבחונית בצבעים שונים, זיהוי רצף הצבעים וסיווג המולקולה בהתאם לאות המתקבל. ההצלבה בין הנתונים האופטיים והחשמליים המתקבלים מספקת דיוק חסר תקדים באפיון המולקולה. המערכת שנבנתה בטכניון מאפשרת לאפיין מולקולה בודדת אך גם צבר מולקולות הטרוגני, וכך לספק נתוני אבחון קריטיים כגון אפיון מדויק של זיהומים שונים ועמידות חיידקים לאנטיביוטיקה – התחום שבו מתמקדת גלבוע במחקרה.

 

לאחרונה  התפרסם בכתב העתACS Nano  שימוש נוסף במערכת זו: ניטור תת-מתילציה במולקולות דנ”א. שיבושים בתהליך המתילציה עלולים להוביל למחלות שונות ובהן סרטן. בשיטות הקיימות כיום לניטור רמות המתילציה במולקולות דנ”א ישנן מגבלות משמעותיות עליהן מצליחה להתגבר שיטת הדיטקציה החדשה. המחקר נערך בשיתוף הדוקטורנטית חן טורפשטיין מצוות המחקר של פרופ’ מלר וחוקרים מגרמניה ומאוניברסיטת תל אביב.

“מלגת קלור ניתנת על בסיס קריטריון אחד בלבד – מצוינות אקדמית,” אומר פרופ’ מלר המנחה את גלבוע מאז שהחלה את התואר השני וכיום בעבודת הדוקטורט שלה. “טל מפתחת שיטה גנומית מהפכנית לזיהוי חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, וזאת תוך שילוב של יכולות אנליטיות מתחום עיבוד אותות, מחקר ניסויי באופטיקה ובננו-חומרים ועבודה בביולוגיה מולקולרית. בנוסף להיותה חוקרת חרוצה ומצטיינת, דבר שבא לידי ביטוי בפרסומיה בכתבי עת מדעיים, היא זכתה פעמיים בתואר ‘מתרגל מצטיין’ בקורס ‘תכן ביו-רפואי ממוחשב’, שהפך ללהיט במידה רבה בזכותה. כעת היא הסטודנטית הראשונה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית הזוכה במלגת קלור, ועבורנו זה אירוע משמעותי מאוד וגאווה גדולה.”

 

משמאל: תרשים סכמטי של המערכת ושל מולקולת הדנ"א העוברת דרך הננו-חריר. מימין: דוגמה לאות האופטי (בשני צבעים) המעיד על רמת המתילציה

משמאל: תרשים סכמטי של המערכת ושל מולקולת הדנ”א העוברת דרך הננו-חריר. מימין: דוגמה לאות האופטי (בשני צבעים) המעיד על רמת המתילציה