טכנולוגיה בשירות הקהילה

תעסוקה לנוער, פייסבוק לדור המבוגר, יצירת הכנסה ופתרונות לילדים בעלי צרכים מיוחדים – אלה הפרויקטים שהתקיימו בקורס “התנהגות פרו חברתית” בפקולטה לתעשייה וניהול ע”ש דוידסון בטכניון

ד"ר ליאת לבונטין

ד”ר ליאת לבונטין

לאחרונה התקיים בטכניון ערב הסיום של הקורס “התנהגות פרו חברתית” בהנחיית ד”ר ליאת לבונטין מהפקולטה לתעשייה וניהול ע”ש דוידסון. הקורס פעל בשיתוף החממה החברתית בטכניון הפועלת לקידום שותפויות בין האקדמיה לקהילה ובתמיכת המועצה להשכלה גבוהה.

בקורס נלמדו תיאוריות של התנהגות פרו-חברתית, גורמים חברתיים, מצביים ואישיותיים המשפיעים על התנהגות פרו-חברתית ויישומים של התנהגות פרו-חברתית בעבודה ובהתנהגות צרכנית. הסטודנטים בקורס נדרשו ליזום פרויקטים חברתיים המשפרים את חייהם של אנשים וקהילות.

בדרך להשכלה גבוהה. אירית צ’ודנר, דוקטורנטית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, יזמה פרויקט בעמותת “ניצני ראשון” שבה היא מתנדבת. המטרה: להביא לטכניון ילדי CP (שיתוק מוחין) כדי להדגים להם את כוחה של הטכנולוגיה בפתרון בעיות הקשורות לאנשים עם מוגבלויות, לחשוף אותם לעולם ההשכלה הגבוהה ולהראות להם שגם הם יוכלו להשתלב בו לעתיד. הילדים פגשו את מוריה קסלר, סטודנטית בפקולטה לארכיטקטורה, שסיפרה להם כיצד היא מתמודדת עם מגבלה פיזית דווקא בפקולטה המחייבת עבודת כפיים רב. כפיר כהן, מנחה בפקולטה להנדסת מכונות, הדגים להם רובוט שפיתח, גבריאלה הלוי מהפקולטה לכימיה הדגימה עבודה עם חומרים שונים ואוראן רוזנברג, מסטרנטית בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, סיפרה על תמיכתו של הטכניון באנשים עם מוגבלויות ועל דרכה להתמודד עם מוגבלותה. הילדים ייפגשו בהמשך עם נציגי Tikkun Olam Makers, שתקיים בטכניון מרתון פיתוח (מקאתון) לפיתוח פתרונות לאנשים עם מוגבלויות.

זאת כדי לחשוב יחד על פתרונות טכנולוגיים המותאמים אישית לצורכיהם.

מבוגרים, מחוברים. אלון ירון, אוראל כהן, רון קרבס וזיו שושני הציגו את פרויקט “מפגשי אינטרנט בשלייקס”. הפרויקט נועד להפיג את בדידותם של קשישים באמצעות הקניית אוריינות טכנולוגית בתחום הרשתות החברתיות. הסטודנטים הקימו דף פייסבוק ייעודי, כתבו את מדריך “אינטרנט בשלייקס” ועבדו עם קשישים מבית האבות “נאות ים” בקריית ים. המדריך כולל שימוש בסקייפ, פרסום תוכן בפייסבוק ומונחי יסוד בסיסיים ברשתות החברתיות, לדוגמה: “טרול / להטריל – אדם המסתנן לדיונים שלא באמת מעניינם אותו או לקבוצות שהוא לא באמת תומך בהן, רק כדי לעצבן את הגולשים”.

הנוער העובד. עידוא סופר הציג את “רשת התעסוקה לנוער” – פרויקט שבמסגרתו נבנה עמוד פייסבוק שמטרתו לסייע לנערים בפנימיית נוה עמיאל למצוא עבודות זמניות. זאת באמצעות קישור בין לוח הזמנים של הכפר לבין הצעות עבודה רלוונטיות.

נשים סורגות. חנין מטר הציגה את “נשים סורגות” – פרויקט ליצירת הכנסה בקרב נשים ערביות העוסקות באריגה, בסריגה ובעבודות חרוזים. התלמידה פתחה חנות eBay כדי למכור את עבודותיהן של הנשים וליצור עבורן הכנסה.

ד”ר לבונטין הודתה לאנשים הרבים בטכניון שסייעו בקורס וביום הסיום: זהר גלעד, תלמידת מחקר בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול ועוזרת ההוראה בקורס, מלכה רוזנפלד ושמואל אברמוב מאגודת הסטודנטים בטכניון, סיגל בלום מלשכת דיקן הסטודנטים, קובי כוחיי מהפקולטה להנדסת חשמל, כפיר כהן מהפקולטה להנדסת מכונות, גבריאלה הלוי ומיטל בר און מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך; והסטודנטים אוראן רוזנברג, גלעד דרוזדוב ומוריה קסלר.

אוראן רוזנברג

אוראן רוזנברג

כפיר כהן והרובוט בהדגמה בפני ילדי "ניצני ראשון"

כפיר כהן והרובוט בהדגמה בפני ילדי “ניצני ראשון”

 

 

 

 

 

 

תמונות מתוך הפרויקטים