הסטודנטיות נעם עמית ושני גלטשטיין זכו במקום הראשון בתחרות הפרויקטים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון

מריה גרבר וענת ליובין – זוכות במקום השני בתחרות פרויקטים

מריה גרבר וענת ליובין – זוכות במקום השני בתחרות פרויקטים

הסטודנטיות נעם עמית ושני גלטשטיין זכו במקום הראשון בכנס הפרויקטים השנתי של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. השתיים פיתחו מערכת חדשנית לזיהוי מוקדם של היצרות בכלי דם פריפריאליים (Peripheral Artery Occlusion). מחלה זו, האופיינית לקשישים, למעשנים ולחולי סוכרת, פוגעת בעיקר ברגליים ועלולה להוביל במקרים חמורים לנמק ואף לקטיעת הגפה. אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות הרפואית עם המחלה הוא האבחון המאוחר שלה ולכן החליטו שתי הסטודנטיות לפתח שיטה לאבחון מוקדם של ההיצרות בכלי הדם.
כדי לדמות את התופעה האמורה השתמשו עמית וגלטשטיין בשרוולית לחץ, שאותה הידקו על רגליהם של 13 מתנדבים בריאים מהפקולטה. לאחר שיצרו כך “היצרות עורקים מדומה” הן מדדו משתנים חשמליים שונים באמצעות מערכת מורכבת שפיתחו לשם כך. התגלית המרכזית במחקר: על סמך שינויים בדינמיקת זרימת הדם ברגל, הנמדדים על ידי חיישנים בלתי פולשניים, אפשר לזהות אפילו היצרויות מינוריות ראשונית הקודמת להופעת הסימפטומים. כך, למעשה, הן פיתחו כלי חדשני לאבחון מוקדם, שיאפשר טיפול מוקדם באנשים הצפויים לסבול מהמחלה.


לחוות את “העולם האמיתי”

בר מייליק ותום שילר – זוכים במקום השלישי

בר מייליק ותום שילר – זוכים במקום השלישי

כנס הפרויקטים המתקיים מדי שנה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון מהווה הזדמנות לסטודנטים להציג את הפרויקט שעליהם עבדו במהלך השנה הרביעית ללימודיהם ולקבל משוב מחבריהם, מחוקרים וממומחי תעשייה. יותר מכך, זו הזדמנות עבורם להתנסות לא רק באספקטים הטכנולוגיים של הפיתוח אלא גם בעבודת צוות, בניתוח שוק, ביזמות ובשיווק – אתגרים המאפיינים את “העולם האמיתי” של תעשיית ההנדסה הביו-רפואית.
דיקנית הפקולטה פרופ’ שולמית לבנברג אומרת כי “אנו מעודדים את הסטודנטים לחשוב בדרך יצירתית בפיתוח פתרונות חדשים, תוך טיפוח כישוריהם היזמים. הפרויקטים האלה הם מרכיב מרכזי בחתירתה של הפקולטה לקשר ארוך-טווח עם התעשייה.”
דיקן הפקולטה לשעבר פרופ’ אמיר לנדסברג הודה למארגנים ד”ר אלכס וילנסקי, אוסקר ליטנשטיין, טלי יעקבי, מריה ח’ורי, אריאל ויגלר ואסיה אשכנזי ולד”ר דורון וליאת אדלר המשתתפים בכנס מדי שנה ותורמים את הפרסים. הוא אמר כי “עד היום הכשירה הפקולטה יותר מ-1,100 בוגרים, והכנס הוא גולת הכותרת של ארבע שנות הלימוד לתואר ראשון בפקולטה. תחום ההנדסה הביו-רפואית צומח בקצב מטאורי יחסית לכל תחום אחר והתעסוקה בו צומחת פי 3 מקצב הצמיחה בענפים אחרים. כך לפי סקרים של משרד העבודה האמריקאי על כלל העובדים בארה”ב.”
בפרס הראשון זכו כאמור נעם עמית ושני גלטשטיין. הפרויקט הזוכה נערך בהנחייתו של פרופ’ אמיר לנדסברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית ופרופ’ יהודה וולף, מנהל מחלקת כירורגיית כלי דם במרכז הרפואי ת”א ע”ש סוראסקי, ובעזרתו של ד”ר עמית לבנה, מנהל מעבדתו של פרופ’ לנדסברג.
במקום השני זכו מריה גרבר וענת ליובין על פיתוח טכנולוגיה חדשה להשוואה מדויקת בין בדיקות CT שבוצעו במועדים שונים. העבודה נעשתה בהנחיית ד”ר אייל ברקוביץ מהקריה הרפואית רמב”ם.
במקום השלישי זכו תום שילר ובר מייליק על הפרויקט “קולונוסקופיה נשלטת מרחוק”. פיתוח זה מאפשר ביצוע קולונוסקופיה מדויקת באמצעות “קפסולה מרחפת” שהשימוש בה אינו כרוך בכאב. פרויקטים נוספים שהוצגו בתערוכה הם מידול והדמיה של אינטראקציה בין תאים סרטניים וג’ל, סטנט לאבי העורקים, משאף חדשני וזיהוי אוטומטי של תאי סרטן פולשניים.

רחלי גורדון והילה בסט – זוכות בפוסטר המצטיין

רחלי גורדון והילה בסט – זוכות בפוסטר המצטיין