ללמוד בענן

פרופ’-משנה מירי ברק מהטכניון מציגה את AugmentedWorld: פלטפורמה חדשנית מבוססת מיקום המושתתת על חוכמת ההמונים

פרופ'-משנה מירי ברק

פרופ’-משנה מירי ברק

פרופ’-משנה ברק, ראש קבוצת “טכנולוגיות למידה” בטכניון, היא מומחית מובילה בתחומים של למידה ניידת, קורסים מקוונים פתוחים (MOOC) ויישומי ענן. במחקריה היא בוחנת היבטים קוגניטיביים וסוציו-תרבותיים בלמידה שיתופית מרחוק תוך קידום מוטיבציה ללמידה, חשיבה חדשנית וגמישות מחשבתית.

לדברי פרופ’-משנה ברק, תהליך הגלובליזציה וההתפתחות הטכנולוגית המואצת מחייבים חשיבה מחודשת על תהליכי ההוראה והלמידה במאה ה-21. “אם בעבר המידע היה מצוי אצל המרצים, כיום הוא מצוי בקצות אצבעותיהם של הסטודנטים – בטלפון החכם, בטאבלט ובמחשב הנייד. טכנולוגיות הרשת והענן מחברות את הסטודנטים לצינור מידע אינסופי ויכולים לשתף ידע עם אנשים מכל העולם. הרצאות פרונטליות נתפסות כאנכרוניסטיות בעיני הסטודנטים, ועלינו המרצים למצוא דרכים חדשות לקדם למידה משמעותית.”

לאור המציאות החדשה מובילה פרופ’-משנה ברק את פיתוחה של AugmentedWorld – פלטפורמה אינטרנטית פתוחה המבוססת על טכנולוגית מידע גאוגרפי (GIS) ועל חוכמת ההמונים. הפלטפורמה מיישמת עקרונות עיצוב חדשניים ללמידה מקוונת בעזרת מערכת פתוחה ואדפטיבית המאפשרת למשתמשים ליצור תוכן ולהוסיף שכבות של מידע באמצעות טקסט, תמונות וסרטונים. אחת התכונות החשובות של המערכת היא שהלומדים הם שמנסחים שאלות ועונים על שאלות חקר ומולטימדיה בתחומי המדע וההנדסה. מאז השקתה לרשת העולמית נרשמו למערכת יותר מ-850 משתמשים מישראל, מסין ומארה”ב שהעלו שאלות מדעיות, נקודות מידע גאוגרפי ונתונים התורמים לפתרון שאלות מדעיות.

בשיתוף פרופ’ ריצ’רד לארסון מ-MIT מקדמת פרופ’-משנה ברק פיתוח מתודולוגיה ללמידה מבוססת פרויקטים בשילוב שתי טכנולוגיות משלימות: AugmentedWorld ו-BLOSSOMS. פרויקט משותף זה בוחן גישה אינטגרטיבית המשלבת הוראה, למידה והערכה מבוססות טכנולוגיה בכיתה ומחוצה לה. הפרויקט הממומן על ידי תוכנית MISTI נועד לקדם חשיבה מדעית ומיומנויות המאה ה-21 אצל לומדים בכל הגילאים ממקומות שונים בעולם.

“השלכותיה של ההתפתחות הטכנולוגית המואצת רחבות ועמוקות,” אומרת פרופ’-משנה ברק, “ואחת מהן היא ‘פער הדורות’ בין מרצים וסטודנטים. טכנולוגיות מתקדמות, המהוות כיום משאב חיוני לסטודנטים, כמעט אינן משמשות בתהליכי ההוראה. טכנולוגיות רשת, מערכות מבוססות לוויין, מכשירים ניידים, רשתות חברתיות, מסמכים לכתיבה שיתופית, הדמיות ממוחשבות ועוד – כל אלה עדיין לא מיצו את מלא הפוטנציאל בהוראה האקדמית.”

 

פלטפורמת AugmentedWorld

פלטפורמת AugmentedWorld

פלטפורמת AugmentedWorld

פלטפורמת AugmentedWorld