עולם טוב יותר – באמצעות המדע וההנדסה

כ-700 תלמידות תיכון מצטיינות מכל רחבי הארץ ביקרו בטכניון במסגרת כנס התלמידות Tech Women 2017, שנועד לעודד אותן לבחור בלימודים אקדמיים מדעיים-הנדסיים

מקרית שמונה ועד מעלה אדומים, מקיבוץ סאסא ועד אשדוד – כ-700 תלמידות תיכון מצטיינות ביקרו בטכניון ביום חמישי שעבר, וזאת במסגרת כנס התלמידות השנתי Tech Women 2017  שמקיים הטכניון לכבוד יום האישה הבינלאומי ב-8 במרץ. “משמעות הלמידה בטכניון היא לעשות את העולם למקום טוב יותר באמצעות המדע וההנדסה,” אמרה לתלמידות דיקנית לימודי הסמכה (תואר ראשון) פרופ’ אורית חזן, שפתחה את האירוע.
הכנס התקיים באדיבות הקרן להעצמת נשים צעירות ע”ש רוזלין אוגוסט, ונועד לעודד תלמידות תיכון מצטיינות לבחור בלימודים אקדמיים בתחומים המדעיים וההנדסיים.
התלמידות שהשתתפו בכנס לומדות ל-5 יחידות בגרות במתמטיקה ובתחומי המדע והטכנולוגיה. הן נפגשו עם חוקרות וחברות סגל, עם בוגרות הטכניון ועם סטודנטיות לתארים מתקדמים, סיירו במעבדות ונחשפו לנושאי המחקר והלימוד בפקולטות. “אתן נמצאות כאן כי נבחרתן, כי אנחנו בטוחים שהעתיד שלכן נמצא כאן בטכניון,” אמרה להן אורלי רייס, בוגרת הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, שהנחתה את טקס הפתיחה. לאחר ארוע הפתיחה התארחה כל אחת מהתלמידות בשתיים מתוך תשע הפקולטות המארחות: הפקולטה להנדסת חשמל, הפקולטה למדעי המחשב, הפקולטה להנדסת מכונות, הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, הפקולטה להנדסה כימית, הפקולטה למדע והנדסה של חומרים, הפקולטה לכימיה והפקולטה לפיזיקה.

“בכיתה הראשונה בטכניון, שנפתחה ב-1924, למדו 16 בנים ובת אחת,” אמר לקראת האירוע נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא. “כיום עומד שיעור הנשים בקרב הסטודנטים לתואר ראשון בטכניון על 37%, והמטרה שלנו היא להגיע ל-50% בכל הפקולטות. היום המיוחד הזה נועד לשכנע תלמידות בכך שמקומן כאן בטכניון ושהן יכולות לעשות את זה. העתיד שלנו במדינת ישראל בנוי על ידע מדעי והנדסי, ואנו מצפים לראות את התלמידות האלה בעוד מספר שנים בטקס פתיחת שנת הלימודים בטכניון.”

ד”ר ציפי הורוביץ קראוס, מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, אמרה כי “זה מרגש לראות כאן את דור העתיד של המדעניות בישראל,” והמליצה לתלמידות לגשת ללימודים מתוך אהבה ובעיניים פקוחות. היא סיפרה על אחיה שהיה אינטליגנט מאוד אך התקשה בקריאה ועל החלטתה להתמחות בעקבות זאת ברכישת כישורי שפה. ד”ר הורוביץ-קראוס, שהקימה בטכניון את המרכז לדימות מוחי בילדים, סיפרה על התגליות שלה בנוגע לקשר בין התפתחות המוח להתפתחות כישורי שפה וקריאה בתינוקות ובילדים. “אני מסתכלת על המוח של הילד בזמן שהוא מקשיב לסיפור ומנסה להבין מה קורה שם ואיך ההקשבה משפרת את כישורי הקריאה העתידיים.”

שרה נגוסה, דוקטורנטית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, דיברה על נושא הדוקטורט שלה: מחלות עיניים וטיפול בהן. נגוסה עלתה מאתיופיה לישראל בגיל שלוש וגדלה בקרית מלאכי. “בפעם הראשונה שמעתי על הטכניון רק בגיל 17, כשתורמים אמריקאים הגיעו לבית הספר שלי. באותו יום החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות – להגיע לטכניון. היו כמובן פחדים – מה אם לא אתקבל? ואם אני לא מספיק חכמה? – אבל הגשתי בקשה והתקבלתי לפקולטה לביולוגיה. ההתחלה לא הייתה קלה: אני קטנה והקמפוס ענק. התקשיתי למצוא שפה משותפת עם שאר הסטודנטים, אבל לאט לאט הבנתי שלכולם אותם פחדים ותפסתי אומץ לשאול שאלות. כיום, כשאני כבר בדוקטורט ועובדת במקביל כמתרגלת, אני יכולה להעיד שהטכניון קשוח בהיבטים האקדמיים אבל רך בכל נושא אחר: מעונות, שיעורי עזר וכל סיוע אחר. הקשיים לא נעלמו אבל למדתי להתגבר כל פעם מחדש, בידיעה שהמטרה חשובה מספיק.”

תמונות מכנס התלמידות Tech Women 2017:

שרה נגוסה, דוקטורנטית בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט

שרה נגוסה, דוקטורנטית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט

דיקנית לימודי הסמכה פרופ' אורית חזן

דיקנית לימודי הסמכה פרופ’ אורית חזן

ד"ר ציפי הורוביץ קראוס, מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

ד”ר ציפי הורוביץ קראוס, מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

התלמידות בכנס

התלמידות בכנס