הכביש הזה מתחיל כאן

80 קבוצות מישראל ומחו”ל השתתפו בתחרות “רובוטראפיק 2017” ע”ש נדב שהם ז”ל

_STZ6209new

משתתפי רובוטראפיק

כאלף תלמידים השתתפו ביום חמישי בתחרות רובוטראפיק ע”ש נדב שהם. בתחרות, שהתקיימה בטכניון, השתתפו שמונים קבוצות מבתי ספר בישראל, בארצות הברית, בארגנטינה, במקסיקו, ברוסיה ובאוקראינה. סוניה כתיחבה, תלמידת כיתה ט’ בבית הספר אורט אודסה, סיפרה שקבוצתה פיתחה מערכת המותקנת ברכב ומודיעה למשטרה על חריגה מהמהירות המופרזת. חורחה בקר ממקסיקו סיפר כי הוא קשור לישראל וכי “התחרות היא הזדמנות מצוינת לבקר בישראל ובטכניון ולחוות את החוויה הגדולה של רובוטראפיק.”

המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופ’ אדם שוורץ, אמר כי ” בסופו של דבר המשאב החשוב ביותר במדינת ישראל הוא המשאב האנושי, ולכן הטכניון משקיע כל כך הרבה בדור הצעיר. מטרת התחרות היא להגביר את מעורבותם של בני נוער בתחום הרובוטיקה, המשתלבת בחיינו יותר ויותר.”

לקראת התחרות נדרשות הקבוצות המשתתפות לתכנן, להרכיב ולתכנת רובוטים אוטונומיים קטנים דמויי רכב, הנדרשים לנהוג בהתאם לחוקי התנועה. זו השנה השמינית לקיומה של התחרות, הקרויה כיום ע”ש נדב שהם ז”ל, מהנדס וסטודנט לתואר שני בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון שנהרג בסופת שלגים בנפאל בשנת 2014. אביו של נדב ומייסד התחרות, פרופ’ משה שהם העומד בראש המעבדה לרובוטיקה בטכניון, אמר כי ההשתתפות הנרחבת בתחרות מרגשת מאוד והוסיף כי “עידן המכוניות האוטונומיות קרוב מכפי שנדמה לנו, והוא יאפשר לנו לנצל ביעילות את זמן הנסיעה לעבודה וממנה.”

תחרות רובוטראפיק מאורגנת על ידי מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, רשת אורט העולמית, ארגון “קדימה מדע” (WORLD ORT KADIMA MADA) וההסתדרות הציונית העולמית בשיתוף משרד החינוך, חברת YTEK וחברת Eytam Robotics. שמואל כהן, מנהל תוכניות פדגוגיות ברשת World ORT קדימה מדע, אמר כי “רובוטראפיק היא תחרות תוצרת הארץ, שבה משתתפים תלמידים מרחבי העולם – עובדה שתואמת את חתירתנו לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות. מטרת התחרות היא להקנות לתלמידים ידע ומיומנות הן ברובוטיקה והן בנהיגה בטוחה. זאת באמצעות כבישים חכמים המכילים חיישנים שמספקים מידע לרכב האוטונומי.”

פרופ’ צבי שילר, ראש האיגוד הישראלי לרובוטיקה, סיפר על נדב שהם ז”ל: “נדב היה שילוב נדיר של חוכמה, נדיבות וצניעות. הוא לימד אותנו שאפשר להיות מצוינים וצנועים בעת ובעונה אחת. הוא נכח בתחרויות רובוטראפיק והתעניין בהן מאוד.”

חיים דריבין, מדריך ארצי לרובוטיקה במשרד החינוך, סיפר כי התחרות התחילה לפני שמונה שנים עם חמש קבוצות בלבד, וגדלה בהדרגה עד למצב הנוכחי, עם שמונים קבוצות מהארץ ומחו”ל.

דורון גוטמן, נציג נשיונל אינסטרומנטס, אמר כי “המטרה שלנו היא לעורר בכם השראה ולהכשיר אתכם להיות ממציאי המחר.”

את התחרות מוביל ד”ר יבגני קורצ’נוי, מנהל מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון.

בתחרות בין בתי הספר היסודיים זכה במקומות הראשונים בית הספר שמרית נתניה (בקטגוריות סיכום כולל, מירוץ ופרויקט רובוטראפיק), ובפרס צעירי רובוטרפיק זכה בית הספר אדם וסביבה געש. בתחרות בין החטיבות העליונות זכו במקומות הראשונים אורט אודסה (תחרות כוללת ומירוץ) וקרית גנים ראשון לציון (פרויקט רובוטראפיק). בפרס החדשנות זכה תיכון מדעי טכנולוגי בית חנינא. בתחרות בין החטיבות העליונות זכו במקומות הראשונים אורט אודסה (נהיגה זהירה), טומסק רוסיה (נהיגה זהירה מתקדמת, מירו ויוזמות בבטיחות בדרכים), אורט מוסקבה (SolidWORKS), אורט קייב ובית ספר משגב (מבחן בחוקי נהיגה).

תמונות מהתחרות:

משתתפי רובוטראפיק

משתתפי רובוטראפיק

משתתפי רובוטראפיק

משתתפי רובוטראפיק

משתתפי רובוטראפיק

משתתפי רובוטראפיק