המצנח האוטונומי


PANDA הוא שמה של מערכת הצנחת אספקה שפיתחה קבוצת סטודנטים מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון

בתמונה: ניסוי מדידת כוחות על המצנח, נערך בחוף הכרמל קרדיט צילום : דוברות הטכניון

בתמונה: ניסוי מדידת כוחות על המצנח, נערך בחוף הכרמל
קרדיט צילום : דוברות הטכניון

PANDA, או בשמה המלא "מצנח רחיפה נהוג להצנחת אספקה באזורי אסון", היא מערכת הנושאת מטען למטרות קרקעיות מוגדרות. המערכת מוטלת ממטוס תובלה בינוני או כבד ומנווטת את דרכה באמצעות מחשב טיסה, שני מנועי סרבו, מערכת GPS, סוללות ומדידים שונים.

"באזורי אסון ניזוקות בדרך כלל גם תשתיות חיוניות כגון כבישים ומסילות המובילות למקום הפגיעה, ולכן יש צורך בדרכי העברה אלטרנטיביות," מסביר פרופ' בני לנדקוף, מנחה הפרויקט. "הצנחת אספקה מהאוויר היא שיטה מקובלת אולם ההצנחה המסורתית, המבוצעת במצנח עגול שאי אפשר לשלוט בו לאחר הטלתו, מחייבת את הטייס להטיל את המטען מגובה נמוך יחסית – אחרת עלול המצנח להיסחף ברוח. בנוסף לסיכון הקיים לעתים בהטלה מגובה נמוך, טווח הטעות עדיין גדול מאוד, ולעתים נופל המטען בים או על הר, מאות מטרים מהנקודה הרצויה. בשל מגבלות אלה פותחו מצנחים הנשלטים מרחוק ואף מאטים את נפילתם לקראת פגיעת המטען בקרקע."

במהלך השנה שעברה ערכו הסטודנטים ניסויי קרקע כדי לאסוף מידע להדמיות של הטלת מצנח מגובה של כמה קילומטרים, והצליחו להנחית מטען של כ-1000 ק"ג פחות ממאה מטר מהיעד.

פרויקט הסטודנטים הנוכחי נערך בשיתוף עפקו (APCO Aviation) – חברה למוצרים בתחום התעופה – והניסויים והפיתוח בוצעו על מצנח ההדגמה שתרמה החברה. מדובר במוצר העשוי מבד סינתטי ייחודי, המאופיין ב"אפס נקבוביוּת" ודומה בצורתו למצנח רחיפה. מנקודת המבט של עפקו נועד הפרויקט לשפר את המצנח הקיים שלה. המשימה שהוגדרה מראש – הטלת מטען במשקל טונה מגובה של 3 עד 7.6 קילומטרים, בטווח טעות (מיקום הנפילה על הקרקע) שלא יעלה על 100 מטר – הוכתרה בהצלחה.  תהליך הפיתוח כלל סימולציות ואנליזות של המצנח, פיתוח שיפורים וניסויי שדה כגון זה שאפשר לראות בתמונה המצורפת.

בקבוצה חברים הסטודנטים: נחום אייזן, גלעד גוטליב, אמיר בידני, אביחי בן חיים, צחי קלדרון, אמיר ינאי, דניאל פוטשניקוב, גל רוזנטל ומיכל והב.