בחירה מצוינת

קרן רוטשילד קיסריה הינה התומכת הראשית בתכנית המצוינים בטכניון, שמטרתה טיפוח מנהיגות והישגים אקדמיים בקרב סטודנטים מצטיינים

מימין לשמאל: ראש התכנית פרופ' מיכאל אלעד, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ' בועז גולני, מנהלת תכניות בקרן רוטשילד קיסריה ורדית גילאור ואלי בוך, מנהל הפילנתרופיה בקרן

מימין לשמאל: ראש התכנית פרופ’ מיכאל אלעד, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ בועז גולני, מנהלת תכניות בקרן רוטשילד קיסריה ורדית גילאור ואלי בוך, מנהל הפילנתרופיה בקרן

תכנית המצוינים של הטכניון, הפועלת משנת 1992, נקראת מעתה “תכנית רוטשילד טכניון למצוינים”, זאת בעקבות החלטת קרן רוטשילד קיסריה להיות התומכת הראשית בהפעלתה.
הקרן, עוסקת בקידום המצויינות בהשכלה גבוהה ובהנגשתה לאוכלוסיות פריפריאליות.

תכנית רוטשילד טכניון למצוינים היא תכנית ייחודית המאפשרת לסטודנטים מצטיינים לחוות בשנה הראשונה של התואר למידה אקדמית ברמה גבוהה לצד לימודים בתחומי העניין האישיים. לקראת השנה השנייה, לאחר שנחשפו למגוון האפשרויות המוצעות בטכניון, הם בוחרים בתכנית לימודים אישית במסגרת פקולטית. מדי שנה מעניקה קרן רוטשילד קיסריה מלגות בסך 2.1 מיליון ₪ למימון שכר לימוד, מענקי מחייה ודיור במעונות לכ-50 הסטודנטים המצטיינים המשתתפים בתכנית.

“הטכניון אינו מאמין בהעדפה מתקנת אלא רק במצוינות”, אמר בטקס נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, שהודה לקרן רוטשילד קיסריה על תמיכתה בתכנית, והוסיף: “מצוינות היא הקריטריון היחיד שלנו בקבלת סטודנטים וחברי סגל, והיא שהובילה אותנו לפתיחת שלוחות הטכניון בניו יורק (בשיתוף אוניברסיטת קורנל) ובסין.”

“הקרן ממשיכה את מורשתו של הנדיב הידוע, שגם הוא ידע לזהות צעירים עם יוזמה שמבצעים ניסויים שלא נערכו קודם לכן,” אמר אלי בוך, מנהל פילנתרופיה בקרן רוטשילד קיסריה. “התכנית היא ההזדמנות הגדולה שלכם,” אמר לסטודנטים, “והמשימה שלכם היא לממש את יכולותיכם באופן שיועיל לכם אך גם יטביע חותם על החברה.”

 

מר אלי בוך, מנהל פילנתרופיה בקרן רוטשילד קיסריה בטקס

מר אלי בוך, מנהל פילנתרופיה בקרן רוטשילד קיסריה בטקס

“התכנית נוסדה במטרה לאתגר סטודנטים מעולים, סקרנים ויצירתיים במיוחד למצות את יכולותיהם,” אמר ראש התכנית פרופ’ מיכאל אלעד מהפקולטה למדעי המחשב, “כאן הם מקבלים לא רק סיוע אלא גם ליווי אישי, מסלולי לימוד גמישים ומותאמים להם וחשיפה למחקר כבר בשלב מוקדם בלימודי התואר הראשון. בתכנית קיים מגוון עצום של סטודנטים, לא מפני שהשתדלנו שיהיה מגוון אלא כי המצטיינים מגיעים מכל מקום ומכל קשת החברה הישראלית. אני מברך על החלטת קרן רוטשילד קיסריה על ההחלטה לתמוך בתכנית ובטוח ששני הצדדים ירוויחו מהחיבור הזה.”

 

את הטקס הנחה בוגר התכנית אלכס ברונשטיין, כיום פרופסור בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, שסיפר על לימודיו בטכניון ובתכנית המצוינים יחד עם אחיו התאום מיכאל ועל הפיתוח המשותף שלהם: מערכת חדשנית לזיהוי פנים, המסוגלת להבחין גם בין תאומים זהים. לימים הקים חברת סטארט-אפ שנמכרה לאינטל, ולאחרונה חזר לשורות הטכניון כחבר סגל.

בוגר התכנית אייל בארי, כיום סטודנט לתואר שני בפקולטה לפיזיקה בטכניון, הציג בטקס מחקר שערך בתקופת לימודי התואר הראשון. המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי Nature Communication, מסביר כיצד קהילות חיידקים מגוונות מצליחות לשמר את השונוּת בתוכן ומונעות הכחדה של חלק מהמינים על ידי אחרים. המחקר נערך בהנחיית פרופ’ רועי קישוני מהפקולטה לביולוגיה בטכניון ובשיתוף ד”ר אריק קלסיק מאוניברסיטת הרווארד.

 

תכנית המצוינים בטכניון נוסדה בשנת 1992 על ידי פרופ’ נמרוד מויסייב מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך. מאז השלימו את התכנית מאות בוגרים, עשרות מהם כיום פרופסורים בטכניון ובאוניברסיטאות אחרות. תלמידי התכנית מתגוררים יחד במעונות (ללא עלות), מקבלים מלגת קיום צנועה, ושכר הלימוד שלהם מכוסה במלואו. לדברי פרופ’ אלעד “אפשר לראות אצלנו סטודנטים מאוד מעורבים, עם מגוון רחב של עיסוקים ותחביבים. אלה הם סטודנטים שתופשים את הטכניון כאתגר, כמגרש משחקים אינסופי, ולא כעול או כמשימה שחייבים לעבור בדרך לתעודה.”

על החלק האמנותי של הטקס היו אמונים הסטודנטים בתכנית, שרובם שרים או מנגנים ברמה גבוהה. בטקס ניגנו ושרו עשהאל רייטר, ורד כהן ואנטוניו אבו נסאר – כולם סטודנטים בתכנית.

הסטודנטים ורד כהן (שירה) ואנטוניו אבו נסאר (גיטרה)

הסטודנטים ורד כהן (שירה) ואנטוניו אבו נסאר (גיטרה)

בתמונה הקבוצתית, בשורה הראשונה מימין לשמאל: מייסד התכנית פרופ' נמרוד מויסייב, בוגר התכנית אייל בארי, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים פרופ' חגית עטיה, סגן הנשיא לקשרי חוץ פרופ' בועז גולני, מנהלת תכניות בקרן רוטשילד קיסריה ורדית גילאור, מנהל הפילנתרופיה בקרן אלי בוך, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, ראש התכנית פרופ' מיכאל אלעד ומנחה הארוע פרופ' אלכס ברונשטיין

בתמונה הקבוצתית, בשורה הראשונה מימין לשמאל: מייסד התכנית פרופ’ נמרוד מויסייב, בוגר התכנית אייל בארי, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים פרופ’ חגית עטיה, סגן הנשיא לקשרי חוץ פרופ’ בועז גולני, מנהלת תכניות בקרן רוטשילד קיסריה ורדית גילאור, מנהל הפילנתרופיה בקרן אלי בוך, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, ראש התכנית פרופ’ מיכאל אלעד ומנחה הארוע פרופ’ אלכס ברונשטיין