מדליית הטכניון הוענקה למורט צוקרמן

“אנו גאים להעניק את מדלית הטכניון למורט כהוקרה על חזונו ועל מנהיגותו בבניית גשרים בין ארה”ב וישראל באמצעות יוזמה חדשנית וחשובה זו,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. “שיתופי פעולה וקשרי עבודה חיוניים בעולם המדעי המהיר של ימינו. מדובר ביוזמה שתועיל מאד לשתי המדינות .”

 

 נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא מעניק למורטימר צוקרמן את מדליית הטכניון. קרדיט צילום : ATS

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא מעניק למורטימר צוקרמן את מדליית הטכניון. קרדיט צילום : ATS

הפילנתרופ ואיש העסקים, מורט צוקרמן, קיבל אתמול את מדליית הטכניון – אות ההוקרה החשוב ביותר שמעניק הטכניון – באירוע חגיגי שנערך בעיר ניו יורק. צוקרמן קיבל את המדליה על ייסוד תכנית המנהיגות STEM של צוקרמן – יוזמה היסטורית שנועדה לטפח שיתוף פעולה בין מדענים מארה”ב ומישראל.

בהקדשה שהוקראה בטקס צוין כי המדליה ניתנת לצוקרמן בזכות “תמיכתו האיתנה בהשכלה הגבוהה בארה”ב ובישראל, ובתוך כך תכנית המנהיגות STEM של צוקרמן אשר תשפיע עמוקות על עבודתם של החוקרים שיהיו מעורבים בה, תחזק את הקשרים הקיימים בין ארה”ב וישראל ותסלול דרך לשיתופי פעולה במגוון תחומים במדע ובטכנולוגיה”.

“המטרה שלנו היא להביא ישראלים לארה”ב, ואמריקאים לישראל, לטובת לימודי טכנולוגיה ומדע ברמה הגבוהה ביותר,” אמר צוקרמן. “איננו מבקשים רק הישגים אינטלקטואליים אלא גם את ייסודם של קשרים אישיים ומקצועיים כאחד. השלם  במקרה זה יהיה גדול מסכום חלקיו, שכן כל משתתף יביא את שותפיו לרמה שאינה אפשרית ללא שיתוף פעולה מסוג זה.”

יותר ממאה אורחים השתתפו בארוע. בקבלת הפנים שקדמה לטקס הוצגו פיתוחים וטכנולוגיות חדשות – בהן מערכת לניטור נשימת תינוק והתקן להפעלת מכשירים שונים באמצעות תנועות לשון, המיועד לנכים. את הטקס הנחתה מגישת הטלוויזיה עטורת הפרסים פולה זאן.

במעמד הענקת המדליה שיבח נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא את צוקרמן על חזונו. “אנו גאים להעניק את מדלית הטכניון למורט כהוקרה על חזונו ועל מנהיגותו בבניית גשרים בין ארה”ב וישראל באמצעות יוזמה חדשנית וחשובה זו,” אמר פרופ’ לביא. “שיתופי פעולה וקשרי עבודה חיוניים בעולם המדעי המהיר של ימינו. מדובר ביוזמה שתועיל מאד לשתי המדינות .”

במסגרת תכנית הפוסט-דוקטורט של צוקרמן יקבלו חוקרים מצטיינים מארה”ב הזדמנות ללמוד בישראל, וחוקרים ישראלים יוכלו ללמוד בארה”ב. כבר בשנת הלימודים הנוכחית 2016-7 ישתפו שישה פוסט-דוקטורנטים מצפון אמריקה פעולה עם מדענים מובילים בטכניון וכן באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת תל אביב ובמכון ויצמן למדע. במקביל ילמדו ארבעה פוסט-דוקטורנטים ישראלים בארה”ב.

תכנית החוקרים של צוקרמן תספק משאבים חיוניים לארבע אוניברסיטאות ישראליות ובכך תאפשר להן להתחרות עם מוסדות העילית בארה”ב. כבר בשנת הלימודים הנוכחית 2016-7 ייקלטו באוניברסיטאות בישראל, במסגרת זאת, ארבעה חברי סגל ישראלים שלימדו בארה”ב. אחד מהם הוא פרופ’-משנה יכין עברי, שהשלים דוקטורט באוניברסיטת קיימברידג’ ופוסט-דוקטורט ב-MIT. פרופ’-משנה עברי הצטרף לאחרונה לשורות הטכניון וכיום הוא חבר סגל בפקולטה למדע והנדסה של חומרים, במכון למצב מוצק, במכון לננו טכנולוגיה ע”ש ראסל ברי (RBNI) ובתכנית האנרגיה.

הענקת מדליית הטכניון למורטימר צוקרמן, בהוקרה על ייסוד תכנית המנהיגות STEM של צוקרמן. מימין לשמאל: מורטימר צוקרמן, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, העיתונאית עטורת הפרסים פולה זאן וג'ף ריצ'רד, מנכ"ל אגודת ידידי הטכניון בארה"ב (ATS)

הענקת מדליית הטכניון למורטימר צוקרמן, בהוקרה על ייסוד תכנית המנהיגות STEM של צוקרמן. מימין לשמאל: מורטימר צוקרמן, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, העיתונאית עטורת הפרסים פולה זאן וג’ף ריצ’רד, מנכ”ל אגודת ידידי הטכניון בארה”ב (ATS). קרדיט צילום : ATS

תכנית המנהיגות של צוקרמן מתעתדת להכשיר דור חדש של מנהיגים באקדמיה ובתעשייה באמצעות חשיפת הסטודנטים האמריקאים לתרבות הסטארט-אפ בישראל . בעוד שכמה מן הפוסט-דוקטורנטים בתכנית ישתלבו באקדמיה בצפון אמריקה, אחרים ישתקעו בישראל ורבים יפעלו בשתי המדינות לסירוגין. כך תיצור התכנית רשת של שיתופי פעולה אקדמיים ושל רצון טוב שיחזקו את שיתוף הפעולה המדעי בין ישראל לארה”ב.

 

צוקרמן הוא יו”ר ועורך ראשי של המגזין U.S. News & World Report, יו”ר ומו”ל של העיתון New York Daily news ומייסד שותף ויו”ר לשעבר של Boson Properties. צוקרמן, ידיד ותיק של מדינת ישראל, שימש בעבר כיו”ר ועידת הנשיאים – ארגון הגג של הארגונים היהודיים בארה”ב. כתומך מסור בהשכלה הגבוהה ובמדע הוא ייסד את Zuckerman Mind Brain Behavior Institute באוניברסיטת קולומביה ואת תכנית עמיתי צוקרמן בבית הספר לממשל ע”ש קנדי באוניברסיטת הרווארד.

מדליית הטכניון ניתנת ליחידים יוצאי דופן שפעלו בנחישות לקידום האנושות, ושתמיכתם הנדיבה נמצאה חיונית לקידום הטכניון. מאז ייסודה בשנת 1996 הוענקה המדליה רק 15 פעמים. עם מקבליה בעבר נמנים מייסד קוואלקום וידיד הטכניון אירווין ג’ייקובס, נשיא בית המשפט העליון משה לנדוי ז”ל, נשיא הטכניון לשעבר האלוף (מיל’) עמוס חורב, ובוגר הטכניון עוזיה גליל, מאבות ההיי-טק הישראלי.