לחתור לעולם טוב יותר

הטכניון העניק תואר דוקטור לשם כבוד לדיוויד ג’ונסטון, המושל הכללי ה-28 של קנדה

הטכניון העניק תואר דוקטור לשם כבוד לדיוויד ג’ונסטון, המושל הכללי של קנדה. ג’ונסטון, כנציג הרשמי של המלכה אליזבת השנייה בקנדה, נחשב לראש המדינה מבחינה טקסית, בדומה לנשיא המדינה בישראל. הוא הגיע לטכניון בראש משלחת קנדית גדולה שכללה בין היתר, חברי פרלמנט, אנשי אקדמיה ועסקים וכן את שגריר ישראל בקנדה, רפי ברק והשגרירה הנכנסת של קנדה בישראל, דברה ליונס.

התואר הוענק לג’ונסטון “כהוקרה על תרומתו לקידום המחקר והחינוך האקדמי בקנדה ומתוך הערכה לפעילותו הציבורית ארוכת השנים בנושאים שונים בתחומי הכלכלה, החברה והסביבה; בהערכה על פועלו לקידום קשרים אקדמיים בין אוניברסיטאות בקנדה לאוניברסיטאות במקומות שונים בעולם; ובמיוחד על תמיכתו הרבה בכינון שיתופי פעולה אקדמיים בין ישראל לקנדה וברגשי תודה על יחסו החם והאוהד לקהילה היהודית בקנדה ולמדינת ישראל.”

 “אני מודה לכם על התואר המכובד הזה ומקבל אותו לא רק בשמי אלא בשם כל תושבי קנדה,” אמר ג’ונסטון. “אני גאה על קשרי החדשנות בין ישראל לקנדה, שבטיפוחם הייתי שותף בתקופת פעילותי האקדמית ובעיקר כנשיא אוניברסיטת ווטרלו. שמעון פרס המנוח אמר לי פעם שהחדשנות הישראלית נובעת משלוש סיבות: אילוצים, גלי הגירה ואי נחת. הרוח החדשנית הזאת באה לידי ביטוי בהמצאת החקלאות הישראלית, טכנולוגיית המים הישראלית וכמובן ההיי-טק הישראלי.”

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא שיבח את ג’ונסטון על המוטו שלו, ‘לחתור לעולם טוב יותר’ ואמר כי המושל הכללי אכן מקדם את העולם באמצעות טיפוח ההשכלה הגבוהה. “אחד הזמרים הגדולים שלנו, אריק אינשטיין, שר את ‘אני ואתה נשנה את העולם’, וכך אתה עושה בפעילותך הציבורית. תודה על היותך שותף בשינוי העולם שלנו.”

 לפני טקס הענקת התואר התקיים לכבוד המשלחת הקנדית בראשות ג’ונסטון פאנל מיוחד,  בהנחיית ראש היחידה לקידום סטודנטים בטכניון, שרה קציר. בפאנל הציגו ארבעה סטודנטים את המגוון הרחב בקהיליית הסטודנטים בטכניון ואת הדרכים שבהן מסייע הטכניון לאוכלוסיות הסטודנטים השונות. הארבעה הם דורין גז מטבריה, הלומדת בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול במסגרת תכנית “עתידים”;  היילו סלם, שעלה מאתיופיה בגיל 6 והחל ללמוד לפני שנה בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול; יהודה סבינר, סטודנט חרדי הנמצא בשנת הלימודים הרביעית בלימודי רפואה בטכניון; והסטודנט יזן ספדי, הלומד בפקולטה להנדסת אזרחית וסביבתית ומתכוון להמשיך לתואר שני. ספדי, ערבי תושב נצרת שלמד בבית הספר הריאלי, אמר כי “ישנם סטודנטים ערבים המגיעים מכפרים קטנים וממשפחות עניות, חלק מהם מעולם לא דיברו עברית, והם מגיעים עם רמה נמוכה של השכלה תיכונית. הטכניון מקדם מאוד את הסטודנטים האלה וכבר הצליח לצמצם משמעותית את הנשירה בקרבם.”

יהודה סבינר, סטודנט חרדי, בן 26, אב לשלושה ילדים מבני ברק סיפר: “למדתי רק תלמוד, תנ”ך והלכה וחשבתי שאהיה דיין רבני. מגיל צעיר חלמתי להיות רופא. היות וידעתי חשבון רק ברמה בסיסית ובעידוד הרב שלי התחלתי ללמוד במכינה הקדם אקדמית לחרדים בטכניון, סיימתי אותה בציון של 99, והתחלתי בלימודי הרפואה.”

“אנחנו מצדיעים לטכניון על פעילותו לקידום סטודנטים,” אמר המושל הכללי של קנדה מר ג’ונסטון. “זהו ביטוי לאמונה בשונוּת, לאמונה שאם ניטיב עם היחיד נועיל לא רק לו אלא גם לחברה כולה. חמש בנותיי לימדו אותי שהשונות יוצרת סקרנות, סובלנות, עניין אמיתי כלפי האחר ובעיקר אמפטיה.”

 מר ג’ונסטון, יליד אונטריו (1941), השלים תואר ראשון בממשל וביחסים בינלאומיים (אוניברסיטת הרווארד, 1963) ותואר ראשון נוסף במשפטים (אוניברסיטת קיימברידג’). כשחקן הוקי מצטיין הוא נבחר פעמיים לנבחרת ההוקי הארצית של ארה”ב ונכנס להיכל התהילה של ספורטאי הרווארד.

ג’ונסטון ניהל קריירה אקדמית מרשימה, ששיאה בתפקיד הנשיא החמישי של אוניברסיטת ווטרלו. בשנת 2010 סיים את כהונתו בתפקיד זה ומונה למושל הכללי ה-28 של קנדה. בחודש מרץ 2015 הוא נענה לבקשת ראש הממשלה להאריך את כהונתו בשנתיים נוספות, שיסתיימו בספטמבר 2017. המוטו שלו, CONTEMPLARE MELIORA  (“לחתור לעולם טוב יותר”), מתייחס לאמונתו בכוחם של כל הקנדים לדמיין וליצור אומה חכמה ואחראית יותר ולתרום ליצירתו של עולם הוגן יותר

לנאומו המלא של דיוויד ג’ונסטון, המושל הכללי ה-28 של קנדה בטקס לחצו כאן

(מימין לשמאל) דוד מצגר מהמועצה הדתית חיפה, ג'ורג בעקוני הארכיבישוף של העדה הקתולית, המושל הכללי של קנדה דיוויד ג'ונסטון, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, מועאד עודה נציג העדה האחמדית ויהושע לינקולן נציג העדה הבאהית

(מימין לשמאל) דוד מצגר מהמועצה הדתית חיפה, ג’ורג בעקוני הארכיבישוף של העדה הקתולית, המושל הכללי של קנדה דיוויד ג’ונסטון, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, מועאד עודה נציג העדה האחמדית ויהושע לינקולן נציג העדה הבאהית

 

פאנל סטודנטים בהנחיית ראש היחידה לקידום סטודנטים בטכניון, שרה קציר. מימין לשמאל : יהודה סבינר, יזן ספדי , שרה קציר, דורין גז והיילו סלם

פאנל סטודנטים בהנחיית ראש היחידה לקידום סטודנטים בטכניון, שרה קציר. מימין לשמאל : יהודה סבינר, יזן ספדי , שרה קציר, דורין גז והיילו סלם

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא מעניק ל מושל הכללי של קנדה דיוויד ג'ונסטון תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא מעניק ל מושל הכללי של קנדה דיוויד ג’ונסטון תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון

לצפייה בסרט מהטקס