הטכניון חונך מרכז חדש לחקר הסרטן

הטכניון חונך מרכז חדש לחקר הסרטן בכנס שיעסוק בחידושים האחרונים בחקר הסרטן ובדרכי הטיפול בו.

חנוכת המרכז תתקיים ביום ראשון, 20 בנובמבר 2016, בשעה 18:00 באודיטוריום ע”ש רות,
הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט

בטקס חגיגי יחנוך הטכניון ביום ראשון את המרכז המשולב לחקר הסרטן (TICC). זהו גוף ראשון מסוגו בישראל, שימזג את הידע הנרחב ואת הניסיון הרב שנצברו בטכניון, ובמרכזים הרפואיים המסונפים אליו, בתחומי הרפואה האונקולוגית. בטקס החגיגי ישתתפו נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, חברי הנהלת הטכניון, חוקרים מהארץ ומהעולם ומנהלי בתי החולים המסונפים לפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון (הקריה הרפואית רמב”ם, המרכז הרפואי בני ציון, מרכז רפואי כרמל, מרכז רפואי העמק בעפולה והמרכז הרפואי הלל יפה בחדרה).

לדברי נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא צפוי המרכז “לחולל שינוי דרמטי ברפואת הסרטן בישראל וזאת באמצעות איבחון, טיפול ומעקב המבוססים על עקרונות הרפואה האישית. בשלוש השנים האחרונות פעל הטכניון לגיוס המומחים המובילים בחקר הסרטן, הן בצד המדע הבסיסי והן בפן היישומי. מדובר בחוקרים בעלי שם בביולוגיה של הסרטן, במטבוליזם של התא הסרטני ובביולוגיה חישובית, שישתפו פעולה ביניהם במטרה להבין את מסלולי היווצרותו של התא הסרטני, לפענח את המנגנונים המקנים לו עמידות לתרופות אנטי-סרטניות ולקדם את פיתוחם של כלים חדשים לאיבחון, לטיפול ולמעקב. הפעילות המחקרית במרכז תתקיים בשיתוף עם חוקרים מהפקולטות ההנדסיות בטכניון ועם חמשת המרכזים הרפואיים המסונפים לפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, וזאת במטרה לחבר בין המעבדה לקליניקה ובין המחקר ליישום.”

זאב רונאיבראש המרכז החדש יעמדו פרופ’ זאב רונאי וחתן פרס נובל בכימיה פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר.  פרופ’ רונאי, ששימש עד כה כמנהל המדעי במכון למחקר רפואי סנפורד-ברנהאם בסן-דייגו, אמר כי “הטכניון הוא מקום אידיאלי לחקר הסרטן הודות לממשקים הייחודיים בין רפואה, הנדסה, מדעי החיים והמדע הבסיסי והקשרים ההדוקים עם בתי החולים המסונפים לפקולטה לרפואה. המטרה שלנו היא לפעול מתוך קשר הדוק בין המחקר והקליניקה, תוך הסתייעות בהיותו של הטכניון מוסד מוביל בתחומי הטכנולוגיה וההנדסה.”

פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר, חתן פרס נובל בכימיה (2004), אמר כי “ההתקדמות העצומה בעולם הרפואה מקדמת אותנו לעידן של רפואה מותאמת אישית, שתהפוך את הסרטן ממחלה סופנית למחלה כרונית. המרכז החדש, שיחבר רופאים וחוקרים רבים מתחומים שונים, יוביל ללא ספק לפריצות דרך משמעותיות בחקר הסרטן, באיבחונו ובטיפול בו.”

כנס שיעסוק בחידושים האחרונים בחקר הסרטן והתפתחות דרכי הטיפול במחלה יתקיים בתאריכים 22-21 בנובמבר בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. בכנס ישתתפו חברי המרכז המשולב לחקר הסרטן בטכניון (TICC) ובהם הפרופסורים רונאי וצ’חנובר וכן מומחים מובילים מהארץ ומהעולם. אלה כמה מהם:

פרופ’ דאגלס הנהאן [Douglas Hanahan], מהמכון השוויצרי הפדרלי לטכנולוגיה בלוזן. פרופ’ הנהאן חוקר התפתחות גידולים סרטניים באמצעות עכברים מהונדסים גנטית, וזאת במטרה לגלות את המנגנונים הפתוגניים המובילים להיווצרות גידולים סרטניים ולפתח אסטרטגיות טיפול חדשות. כיום מתמקדת מעבדתו בסוגי הסרטן הבאים: מלנומה, גליובלסטומה, סרטן הלבלב וקרצינומת תאי קשקש הקשורה לווירוס הפפילומה. על סמך הבנה של האופן שבו נבנית סביב הגידול מערכת כלי הדם המזינה אותו, ושל תפקיד הכרומוזומים בחלוקה המואצת של תאי הסרטן, שואפים במעבדה לפתח תרופות שיבלמו תהליך זה.

פרופ’ גד גץהטכניון חונך מרכז חדש לחקר הסרטן [Gad Getz] מנהל מרכז הסרטן בביה”ח הכללי במסצ’וסטס, מכהן בתפקידים בכירים בבית הספר לרפואה בהרווארד, במרכז הסרטן MGH ובמכון ברוד השייך ל-MIT ולהרווארד.

גץ הוא מומחה בעל שם עולמי באיפיון ובקיטלוג של הגנום הסרטני. הוא מנתח את הגנומיקה של הסרטן בשני שלבים: א. איפיון – קיטלוג של כל הארועים הגנומיים ושל המנגנונים המחוללים אותם במהלך ההתפתחות השבטית (clonal evolution) של הסרטן, תוך השוואה בין רקמות סרטניות לדגימות תקינות מאותו מטופל; ב. פרשנות – ניתוח של המידע האמור לרוחב מדגם של מטופלים במטרה לזהות את השינויים בגנים ובנתיבי הפעולה המחוללים סרטן או מגבירים את הסיכון לסרטן, כמו גם זיהוי של תת-סוגים של המחלה, סמניהם והקשר בינם למשתנים קליניים. גץ השלים תואר ראשון באוניברסיטה העברית, תואר שני באוניברסיטת תל אביב, דוקטורט במכון ויצמן ופוסט-דוקטורט במכון ברוד.

פרופ’ קית’ פלהרטי [Keith T. Flaherty], בוגר האוניברסיטאות ייל וג’והנס הופקינס, הוא כיום פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה בהרווארד וראש מרכז הנרי ובלינדה טרמר לטיפול ממוקד במרכז הסרטן בבית החולים הכללי במסצ’וסטס. פלהרטי השתתף במחקרים קליניים חלוציים בטיפולים ממוקדים, בעיקר במלנומה. בעבר הוביל באוניברסיטת פנסילבניה את המחקר המוצלח הראשון בטיפול במלנומה, אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר לאדם. ניסוי זה הראה יעילות של תרופות הבולמות מוטציות של גן B-RAF בטיפול במלנומה.

פרופ’ סלסט סיימון [Celeste Simon], מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, עוסקת במטבוליזם של התא הסרטני, אימונולוגיה של הגידול, גרורות ותגובות תאיות למחסור בחמצן. כדי להתקיים זקוק הגידול הסרטני לכלי דם מהסביבה, שיעבירו לו חמצן וחומרי הזנה. מטרת המחקר במעבדתה של סיימון היא לבחון את האופן שבו משפיעה זמינות של חומרי הזנה על שיבושים בבריאות הרקמה, תוך התמקדות בתהליכים סרטניים ובקשר בין דלקות כרוניות לנטייה לסרטן. קבוצת המחקר של סיימון הראתה כי גורמים היוצרים מחסור בחמצן (hypoxia-inducible factors) ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחות גרורות.

הטכניון חונך מרכז חדש לחקר הסרטןפרופ’ אייל גוטליב, ראש המעבדה למטבולומיקה של הסרטן ב-TICC, הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום המטבולומיקה – מדידת מרכיבי חילוף החומרים בתאים בתנאים שונים. המטבוליזם של התא הסרטני שונה מזה של התא הרגיל ומשתנה לפי סוג הגידול, ולכן מאפשרת המטבולומיקה להבחין במדויק בין תאים סרטניים לתאים בריאים. ההשלכות היישומיות ברורות: זיהוי התאים הסרטניים ותקיפתם באופן סלקטיבי בלי לפגוע בתאים הבריאים שסביבם.

למידע נוסף על החוקרים המשתתפים בכנס לחצו כאן

להזמנה לטקס הפתיחה לחצו כאן

לתכנית הכנס לחצו כאן

לפרטים נוספים על המרכז המשולב לחקר הסרטן: http://ticc.net.technion.ac.il

מימין לשמאל: פרופ'-מחקר אהרן צ'חנובר, פרופ' אליעזר שלו ופרופ' זאב רונאי

מימין לשמאל: פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר, פרופ’ אליעזר שלו ופרופ’ זאב רונאי