מפתחים בעולם של מציאות מדומה

להיכנס לתוך הציור באמצעות האפליקציה שפיתח הסטודנט רום הרשקוביץ.

להיכנס לתוך הציור באמצעות האפליקציה שפיתח הסטודנט רום הרשקוביץ.

שיתוף פעולה ייחודי בין הפקולטה למדעי המחשב בטכניון וחברת אינטל הוביל לקיומו של קורס חדשני העוסק ביישומים למציאות מדומה ורבודה (Applications for Virtual and  Augmented Reality) . הקורס, שחשף את הסטודנטים לטכנולוגיה של מציאות מדומה ולתכנות בתלת ממד, התקיים בשיתוף אינטל במעבדה לעיבוד תמונה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, בראשותו של פרופ’ רון קימל.

“זהו קורס ראשון מסוגו בפקולטה העוסק בממשק בין אדם למכונה,” אמר מנחה הקורס אהרון ווצלר, “והמטרה המרכזית הייתה לפשט את התהליך. השימוש במחוות יד עדיין אינו טבעי למשתמשים, והמתכנת והמשתמש צריכים ללמוד לעבוד עם זה.במהלך הקורס פיתחו הסטודנטים ממשקים בעזרת משקפי הדמיה תלת ממד (“אוקולוס”). על המשקפיים הורכבו מספר חיישנים שונים כולל מצלמת העומק של אינטל, מכשיר “ליפמושון” (LeapMotion) ובאחד הפרויקטים אפילו מצלמה זעירה לצורך עקיבת עיניים.”

לדברי ירון חונן, מהנדס המעבדה “הטכנולוגיה הזו מאפשרת למזג אלמנטים מדומים (מצויירים) לסצנה מציאותית ולהיפך –  למזג אלמנטים מציאותיים לסצנה מדומה. בנוסף, ניתן לבצע בעזרתה אפליקציות שימושיות מתחום המשחק, החינוך, התיכנון, לשלוט  במכשירים, במחשבים ובתנועות ידיים (MMI). הקורס החדש מקנה הבנה הנדסית בתחום גרפיקה תלת-מימדית  בשלוב ראיה ממוחשבת”.

הסטודנטיות ספיר אלתנני וסימונה גלוזמן פיתחו במסגרת הקורס משחק Snake בתלת ממד. לדברי אלתנני, “לקחנו את משחק המחשב הישן והמוכר, בו הנחש צריך לאכול כמה שיותר תפוחים כדי לגדול, ולקחנו אותו צעד קדימה – למשחק מחשב תלת ממדי. את הגרפיקה עיצבנו לבד. באמצעות משקפי ההדמיה יכול המשתמש לבחור נחש מתוך שלושה דגמים קיימים, ובעזרת היד לסמן לנחש את הכיוון הרצוי במשחק. המצלמה עוקבת אחר תנועות היד של המשתמש.”

רום הרשקוביץ, סטודנט שנה ד’ בפקולטה, פיתח במסגרת הקורס תוכנת ציור בתלת ממד, המאפשרת למשתמש להיכנס לתוך הציור ולבחון אותו מכמה זוויות שונות. “התחשק לי לעשות משהו משחקי,” הוא מספר. “המשחק שפיתחתי מאפשר לצייר ציור בתלת ממד, באמצעות שימוש בתנועות ידיים, ולתת למשתמש את התחושה האינטואיטיבית שהוא ממש יכול להיכנס לתוכו. בתגובה לתנועת היד נפתח תפריט שבו ניתן לבחור את סוג המברשת הנדרשת, את עובי הקו ואת הטקסטורה שלו. גם מחיקת הציור נעשית באמצעות תנועות יד.”

יונה קוסקס, סטודנט לתואר שני במעבדה, העובד באלביט בנה מערכת-מצלמה סטריאופונית ייעודית לאוקולוס (משקפי מציאות מדומה). המערכת מאפשרת לעקוב אחר תנועת העין (eye-tracking) בזמן אמת, מתוך מטרה לתת משוב טוב יותר למתכנת. המערכת עובדת בזמן אמת, ועוקבת אחר תזוזות מהירות של העין ב- 100 פריים לשנייה, כך שאתה יכול לעקוב אחר העין בלי להפריע למשתמש.

“אינטל רואה בחשיבות רבה את שיתוף הפעולה עם מעבדת עיבוד תמונה בטכניון”, אמר ישי פרנקל, סגן נשיא בקבוצת הטכנולוגיות החדשות ומנהל חטיבת התוכנה בקבוצת המחשוב התפיסתי באינטל. “במהלך הסמסטר שמחנו לספק לסטודנטים הזדמנות להתנסות ולהיחשף לתחום של מציאות מדומה ואינטראקציה בתלת-מימד באמצעות טכנולוגיה חדשנית”.

לסרטון המציג את הפרויקט

מפתחים בעולם של מציאות מדומה בעזרת משקפי האוקולוס

מפתחים בעולם של מציאות מדומה בעזרת משקפי האוקולוס

מכוונים את הנחש באמצעות תנועות היד במשחק שפיתחו הסטודנטיות ספיר אלתנני וסימונה גלוזמן

מכוונים את הנחש באמצעות תנועות היד במשחק שפיתחו הסטודנטיות ספיר אלתנני וסימונה גלוזמן