מסלול ההצלה של התא הסרטני

מחקר שנערך בטכניון משרטט לראשונה מסלול בקרה מרכזי הקובע את גורלם של לימפוציטים סרטניים מסוג B. המחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Cell Reports, נערך על ידי הדוקטורנט דוד בן עמו בהנחייתו של פרופ’ דורון מלמד מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

פרופ' דורון מלמד

פרופ’ דורון מלמד

לימפוציטים הם תאי דם לבנים הפועלים בעיקר במערכת הלימפה, ומכאן שמם. תפקידם העיקרי: זיהוי נגיפים וחיידקים והשמדתם. לימפוציטים מסוג B (B cells) הם תאים המייצרים נוגדנים ייעודיים, המותאמים לחיידק/לנגיף הספציפי התוקף את הגוף, ומכאן חשיבותם.

הבעיה היא שבמקרים מסוימים מתפתחים תאים אלו כתאים סרטניים. במקרים אלה חשוב כמובן שהם יושמדו על ידי המערכת החיסונית בתהליך הנקרא, במונחים אבולוציוניים, ברירה שלילית: חיסול עצמי של גורמים המזיקים לאורגניזם. עם זאת, אף שהגוף יודע להשמיד תאים משובשים העלולים להזיק לו, תאים אלה מצליחים לעתים לחמוק ממנגנון חיוני זה.

חוקרי הטכניון, בראשותו של פרופ’ דורון מלמד מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, מיפו כעת לראשונה מסלול ה”מציל” את תאי ה-B הסרטניים ממוות. הם הראו כי במסלול זה מעורבים כמה גורמים: מולקולות RNA מסוג miR17-92, גן הבקרה c-Myc והגֶן Pten. כל אלה שולטים בהפעלת המסלול המרכזי (PI3K) ה”מטפח” לימפוציטים מסוג B ומונע את חיסולם במקרה שהם סרטניים. יתר על כן, הם גילו מעגל הגברה עצמית המגן על התא מפני חיסולו, כלומר מפני הברירה השלילית.

החדשות הטובות הן שמאחר ש- PI3Kהוא אנזים ידוע, שכבר משמש כמטרה בטיפול בלימפוציטים סרטניים מסוג B, מציעים כעת החוקרים לבחון את פעולתו הספציפית של מסלול הבקרה האמור. להערכתם, שיבוש מסלול הבקרה יחסום את מעגל ההגברה העצמית, יפעיל את מנגנון הברירה השלילית וימנע את הישרדותם של תאים סרטניים.

למאמר המלא לחצו כאן

באיור: שני המסלולים האפשריים של התא – ברירה חיובית (הישרדות) וברירה שלילית (מוות)

באיור: שני המסלולים האפשריים של התא – ברירה חיובית (הישרדות) וברירה שלילית (מוות)

הדוקטורנט דוד בן עמו

הדוקטורנט דוד בן עמו