בדרך לבוסטון: שיטה חדשה לגילוי חומרים פותחה בטכניון

 

בתמונה, מימין לשמאל - שורה אחורית: בר מאיו, אופק אלול, נאור גרניק, שרבל זהראן, שילה אוחיון. שורה אמצעית: שני וינר, נופר שאשא, שירן שריג, ענבל אדיר, צילב דוידוב. שורה קדמית: אסיף גיל, טל פריד. חסרה בתמונה: שירן צדף.

בתמונה, מימין לשמאל – שורה אחורית: בר מאיו, אופק אלול, נאור גרניק, שרבל זהראן, שילה אוחיון. שורה אמצעית: שני וינר, נופר שאשא, שירן שריג, ענבל אדיר, צילב דוידוב. שורה קדמית: אסיף גיל, טל פריד. חסרה בתמונה: שירן צדף.

Flash Lab – שבב לגילוי מהיר של חומרים – הוא הפיתוח שעמו תטוס נבחרת הטכניון ל-iGEM, תחרות עולמית בביולוגיה סינתטית שתתקיים ב-MIT בסוף אוקטובר. קבוצת הטכניון מונה 13 סטודנטים לתואר ראשון, מפקולטות שונות: ענבל אדיר, שילה אוחיון, אופק אלול, אסיף גיל, נאור גרניק, צילה דוידוב, שני ויינר, שרבל זהראן, בר מאיו, טל פריד, שירן צדף, נופר שאשא ושירן שריג. פרופ’ רועי עמית מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון הוא האחראי על הקבוצה, והמנחים הם נועה כץ, מיכל מירום, אלכס ארסקובסקי ובאה קאופמן.

Flash Lab היא פלטפורמה חדשה לגילוי מהיר, מדויק ופשוט של חומרים שונים. לצורך זה פיתחה הקבוצה את S.Tar – שיטת גילוי המבוססת על כמוטקסיס (Chemotaxis) – תהליך ביולוגי טבעי שבו מגיבים חיידקים לנוכחות חומר ספציפי בתנועה מהירה לעברו (התקרבות) או ממנו והלאה (התרחקות), תוך יצירת צבירי חיידקים הנראים לעין.

תנועת הכמוטקסיס מתווכת על ידי קולטנים הנמצאים על גבי קרום התא (ממברנה) של החיידק. באמצעות כלים של ביולוגיה סינתטית מהנדסים חברי הקבוצה קולטנים חדשים, שאינם מצויים בטבע, וכך יוצרים ספרייה של קולטנים ייעודיים לזיהוי מִגוון רחב של חומרים. כל חיידק מכיל סוג קולטן אחד, וכך נוצר מאגר של “חיידקים מומחים” שכל אחד מהם יודע לזהות חומר ספציפי.
הפיתוח מבוסס על תנועתם הקבוצתית של חיידקי E. coli, הנתונים בתוך שבב, בתגובה לחשיפתם לחומר מסוים. השימוש בפלטפורמה פשוט: המשתמש יכניס לשבב את החומר שברצונו לבדוק, ויקבל אינדיקציה מיידית לנוכחות/אי נוכחות של מה שהוא מבקש לדעת: הורמונים, מזהמים, מתכות כבדות וכו’. שבב כזה יוכל לשמש גם כערכה לזיהוי פלילי.

iGEM היא תחרות בינלאומית בנושא ביולוגיה סינתטית, שמטרתה: פיתוח מוצרים המבוססים על יצירה של מערכות ביולוגיות חדשות והפעלתן בתאים חיים. המתמודדים בתחרות נדרשים להגיש הצעת מחקר, לבצע מחקר עצמאי, לגייס את המימון הנדרש ולהציג את התוצאות בגמר שיתקיים כאמור באוקטובר הקרוב ב-MIT, בוסטון. הקבוצות נמדדות גם בתרומתן לקידום המדע בציבור הרחב. בהקשר זה יוזמים חברי הקבוצה הטכניונית פעילויות שונות כגון “מדע על הבר” (הרצאות מדעיות בפאבים) ומשתתפים בהתנדבות בארועים של מדעטק וב”מדע-קט” – פעילות בגני ילדים המדעיים בקריית חיים, ביוזמת חתן פרס נובל פרופ’ דן שכטמן מהטכניון.

התחרות העולמית תתקיים ב-MIT בתאריכים 31-27 באוקטובר 2016. ביום חמישי הבא, 29 בספטמבר 2016, תארח הקבוצה הטכניונית את כל הקבוצות הישראליות המשתתפות בתחרות. ארוע זה יתקיים בטכניון (התכנסות ב-9:30, בכתה 300 בבניין הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון).

דף האירוע בפייסבוק: https://www.facebook.com/events/767285770078260

פרטים על הקבוצה (באנגלית) באתר iGEM העולמי:  http://igem.org/Team.cgi