תערוכת פרויקטי תכן של הפקולטה להנדסת מכונות

רובוט המשגיח על המשתמש תוך ניטור משתנים רפואיים שונים והעברת המידע לענן; כלי תת-ימי אוטונומי זעיר המיועד למגוון משימות מחקר תת-ימיות; כלי רכב חקלאי המשלב את יתרונות הטרקטור (התאמה לעבודה חקלאית) עם יתרונות הטרקטורון (מהירות ונוחות); וכף רגל רובוטית המאפשרת לחקור את מנגנון ההליכה האנושי, מנטרת את המפרקים הסובלים מעומס יתר ומסייעת למשתמש לשפר את הליכתו. אלו רק ארבעה מתוך עשרות הפרויקטים שהוצגו בתערוכת פרויקטי תכן 2016 של הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. פעילות מוצלחת זו המבוצעת במסגרת הקורס ‘תכן מוצר חדש’, צוברת תאוצה משנת 2010, חצתה השנה את קו ביצוע 100 הפרויקטים עם התעשייה, ודוחפת משנה לשנה את גבולות המעטפת.

בתמונה הצוות הזוכה במקום הראשון: אנטון גריצקביץ', רם ברנשטיין, נתנאל קדוש

בתמונה הצוות הזוכה במקום הראשון: אנטון גריצקביץ’, רם ברנשטיין, נתנאל קדוש

בתערוכה הוצגו כבכל שנה פרויקטים מרתקים שכולם פרי שיתוף פעולה בין הפקולטה לחברות מובילות בתעשייה. כל הפרויקטים תוכננו ונבנו ע”י סטודנטים שנה ד’ מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, ורובם המכריע בוצע במסגרת הקורס ‘תכן מוצר חדש’ אותו מוביל מראשיתו ד”ר חגי במברגר, תחת הנחייתו של פרופ’ ראובן כ”ץ, ראש מגמת תכן, ייצור ותיב”ם בפקולטה. צוותי הסטודנטים מונחים בעבודתם ע”י צוות מובחר של מנחים מומחים מן התעשייה: אברהם גרינבלט, ד”ר יורם קירזון, ד”ר ארנון גילן, גיורא גורלי, ד”ר יהודה רוזנברג, שחר מיליס, שלמה נזר, דובי צוק, ד”ר צבי פרוכטר, ד”ר לאוניד טרטקובסקי, ד”ר אבנר רונן, נמרוד מלר, גרגורי קוגן, דוד נמרי, נחום אורלב, ד”ר עמוס מזרח, כפיר כהן, ד”ר חגי במברגר ופרופ’ ראובן כץ. בין החברות בעבורן בנו הסטודנטים את המוצרים השנה: רפאל, התעשייה האווירית, אלביט מערכות, DUMA, ישקר, ניסקו, יוניליוור, טמבור, סגל בייקס ואורביט.

במסגרת התערוכה הוענקו כבכל שנה פרסי המשנה הבכיר לנשיא הטכניון לשלושה פרויקטים מצטיינים. במקום הראשון זכו שני מתקנים שפיתחו הסטודנטים נתנאל קדוש, רם ברנשטיין ואנטון גריצקביץ’ עבור מפעל ‘ניסקו’. המפעל, המייצר בין השאר שקעי חשמל, מעסיק עובדים בעלי מוגבלויות הנאלצים כיום לבצע באופן ידני את ההרכבה ואת כיפוף חוטי החשמל בשקע. שני המתקנים שפיתחו הסטודנטים – מכונה חשמלית לכיפוף חוטים ומכבש פנאומטי – יקלו על העובדים וישפרו את תהליך ההרכבה. נציגי חברת ניסקו, שנכחו בתערוכה, ציינו כי מדובר במתקנים יעילים וחדשניים שישמשו אותם בשיפור מהלך העבודה במפעל.

בתמונה הצוות הזוכה במקום השני: שלומי מסבכר, אמיתי נדב, אורן אביכזר

בתמונה הצוות הזוכה במקום השני: שלומי מסבכר, אמיתי נדב, אורן אביכזר

למקום השני הגיעו הסטודנטים שלומי מסבכר, אמיתי נדב ואורן אביכזר, שתכננו ובנו בעבור חברת ‘ישקר’ מערכת למיון ספייסרים כדוריים. חברת ‘ישקר’ עושה שימוש בכדורי פלדה בגדלים ומשקלים שונים, המיועדים להגבהת כרסומים בתוך מתקן, לפני כניסת הכרסומים לציפוי. לאחר תהליך הציפוי הכדורים מתערבבים ויש צורך למיין אותם כדי שיהיה אפשרי לעשות בהם שימוש חוזר. על מנת לבצע את תהליך המיון, בנו הסטודנטים מערכת המתבססת על שיטת ‘חריץ מתרחב’, המשלבת מסילת מיון מדויקת בעלת חריצים הולכים ומתרחבים לפי קוטר הכדור המבוקש.

במקום השלישי זכו הסטודנטים אסף אליאס, יאיר גרפונקל ויהושע אגיבייב שתכננו ובנו מתקן חיתוך וחישוף פתילים בעבור ‘רפאל’. חברת ‘רפאל’ משתמשת בפתילי פיקוד במטרה להעביר שרשרת ניפוץ בין שתי נקודות. פתילי פיקוד עשויים מצינוריות עופרת הנמצאות בתוך מעטפת PVC וסיבי זכוכית ארוגים. כדי לחבר את הפתילים לרכיבים שונים, יש צורך לחשוף את צינורית העופרת מבלי לפגוע בה. חשיפת הצינורית נעשית כיום בתהליך ידני מרובה שלבים. הסטודנטים פיתחו מכשיר חצי אוטומטי לחיתוך וחישוף הפתילים 

פרופ’ משה סידי, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, לו העניק פרופ’ ראובן כץ במסגרת התערוכה מגן הוקרה על תמיכתו רבת השנים בפעילות קורס ‘תכן מוצר חדש’, אמר כי התערוכה היא “אשנב למקוריות המחשבה ולמצוינות הביצוע של הסטודנטים בטכניון. אם תעברו על רשימת הפרויקטים השונים המוצגים כאן היום, תוכלו לקבל תמונת מצב עדכנית ומדויקת של מעורבותו של הטכניון בחיי היומיום של כולנו”. “הפרויקטים הם סימולציה לעולם האמיתי”, אמר דיקן הפקולטה פרופ’ יורם הלוי, “והעבודה עליהם תורמת רבות להכשרתם של הסטודנטים כמהנדסים. פעילות זו, המתקיימת זו השנה השישית, משמשת אבן שואבת לתעשייה”.

בתמונה הצוות הזוכה במקום השלישי: אסף אליאס, יאיר גרפונקל ויהושע אגיבייב

בתמונה הצוות הזוכה במקום השלישי: אסף אליאס, יאיר גרפונקל ויהושע אגיבייב