סטודנטים בטכניון פיתחו יד תותבת “אינטואיטיבית”

הפיתוח זכה במקום הראשון בתחרות הפרויקטים בפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון

יד תותבת "אינטואיטיבית"

יד תותבת “אינטואיטיבית”

יד תותבת המופעלת על ידי שריר האמה של המשתמש – זו ההמצאה הזוכה במקום הראשון בתחרות פרויקטי הסטודנטים שהתקיימה בפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון. היד, המסוגלת לבצע שש פעולות שונות כגון פתיחת יד ואיגרוף, פותחה על ידי הסטודנטים אביב פלג (מהפקולטה להנדסה ביורפואית) ואור דיקר (מהפקולטה להנדסת חשמל) בהנחיית אוסקר ליכנטשטיין (מהפקולטה להנדסה ביורפואית) וטל שניצר (מהפקולטה להנדסת חשמל).

“שלושת הגורמים החשובים בהתקדמות טכנולוגית הם אנשים, אנשים ואנשים.” כך אמר דיקן הפקולטה להנדסה ביורפואית פרופ’ אמיר לנדסברג בפתיחת הכנס השנתי של פרויקטי סטודנטים בפקולטה, שבמסגרתו התקיימה התחרות. “תחום הביורפואה מתאפיין בעשורים האחרונים בצמיחה מהירה – המהירה ביותר בתעשייה, למעשה – והגורם המשמעותי ביותר הוא ההון האנושי: אנשים טובים בהנדסה, במדעים, ברפואה, בהגדרת טכנולוגיות ועוד. הכשרתם של אנשים כאלה היא המטרה העיקרית שלנו בלימודי התואר הראשון בפקולטה.”

“צריך לדעת שהעיסוק בהנדסה ביורפואית כרוך בכשלונות והחוכמה היא לקום מהם, ללמוד מהם ולהמשיך הלאה,” אמר ד”ר אלכס וילנסקי, מרכז הפרויקטים בפקולטה. “הטכניון נכנס לתחום הזה בשלב מוקדם מאוד – שנות השישים – הודות לפרופ’ פרנץ אולנדורף, תלמידו של אלברט אינשטיין ומייסד הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. אולנדורף החל קורס ובו עשרה סטודנטים, שתפס כיוון ביורפואי בעקבות ארועים עולמיים ובהם אסון התלידומיד – תרופה נגד בחילות שגרמה ללידתם של תינוקות נכים רבים. מהקורס הקטן הזה נולדה לימים המחלקה להנדסה ביורפואית, שהפכה מאז לפקולטה.”

פלג ודיקר, שזכו במקום הראשון בתחרות פרויקטי הסטודנטים בפקולטה להנדסה ביורפואית ובפרס משפחת ווילק, הניתן בפקולטה להנדסת חשמל, הסבירו כי לקחו את המוצר הבסיסי של e-enable , שהוא יד תותבת היודעת רק לסגור את האצבעות בתגובה לכיפוף פרק היד, ושיפרו אותו באופן שמרחיב את הפונקציונליות שלו באופן משמעותי ומהיר יותר ומאפשר תנועות יד נוספות. “הוספנו סנסור שקורא את תנועות השריר ומשדר (באמצעות Bluetooth) הוראות למערכת שמפעילה את היד התותבת. לאחר כיול של פחות מדקה על ידי המשתמש, המוצר יודע להגיב באופן מדויק להוראות שמשדר שריר האמה. יותר מכך, המערכת פועלת ב-real time; זמן התגובה קרוב לזמן התגובה של יד טבעית (250 שניות), כך שהפעלת היד אינטואיטיבית וטבעית.”

במקום השני בתחרות הפרויקטים זכו הסטודנטים יאיר הרבסט ומורן דוודי, מהפקולטה להנדסה ביורפואית שפיתחו גם הם יד תותבת משופרת. יד זו, שמאופיינת ביכולות גבוהות של מוטוריקה עדינה ומאפשרת למשתמש לבצע פעולות עדינות כמו החזקת כוס פלסטיק חד פעמית. בעולם כבר יוצרו כמה ידיים תותבות על פי האלגוריתם שפיתחו השניים, ובקרוב הם יתאימו אותה לבנימין בן
ה-13, ילד קטוע יד מפתח תקוה. במקום השלישי זכו שני צוותים:ניצן פרושי והראל שני, רעות גיא וחן אברהם.

דיקן הפקולטה פרופ’ אמיר לנדסברג ציין כי זה עתה סיים את לימודיו המחזור ה-13 של סטודנטים לתואר ראשון בפקולטה, ובקרוב יתקיים כנס של כלל הבוגרים שאליו יוזמנו בוגרי הפקולטה לדורותיה.

 

 

מימין לשמאל: דיקן הפקולטה פרופ' אמיר לנדסברג, הזוכים במקום הראשון אור דיקר ואביב פלג, והיזמים דורון וליאת אדלר שהעניקו את הפרס

מימין לשמאל: דיקן הפקולטה פרופ’ אמיר לנדסברג, הזוכים במקום הראשון אור דיקר ואביב פלג, והיזמים דורון וליאת אדלר שהעניקו את הפרס