חקר הגנום: תמונת מצב

אתיקה גנטית, הלכה ובדיקות גנטיות, תוכנית אובמה למיפוי גנטי של אוכלוסיית ארה”ב והגנאולוגיה של אנוסי ספרד – אלה כמה מהנושאים שיוצגו בכנס בינלאומי גדול שיתקיים בחיפה בשבוע הבא

פרופ' גד רנרט

פרופ’ גד רנרט

“אוכלוסיות מייסד (Founder populations) ותרומתן להבנת הביולוגיה וההיסטוריה – זה נושאו של כנס בינלאומי גדול שיתקיים בחיפה בשבוע הבא ביוזמתו של פרופ’ גד רנרט מהטכניון ומהמרכז הרפואי כרמל. בכנס ישתתפו נשיאי אוניברסיטאות ובכירי מערכת הבריאות בישראל וייערכו בו כשישים הרצאות של מומחים מובילים ממדינות רבות: ארה”ב, ישראל, בריטניה, קנדה, צרפת, ספרד, פורטוגל, אוסטרליה, הודו, ברית המועצות לשעבר, אסטוניה, ארגנטינה ויוון.

את הכנס יפתחו נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא וראש העיר חיפה יונה יהב. שני המרצים המרכזיים ביום הראשון (10 ביולי 2016) הם (1) פרופ’ רוברט וינסטון, חבר בית הלורדים הבריטי ופרופ’ לרפואת פוריות מאוניברסיטת לונדון, הפועל רבות להנחלת המדע בשורה של ספרים פופולריים ובתוכניות טלוויזיה ב-BBC; (2) פרופ’ לואיס קוינטנה-מורסי, גנטיקאי אוכלוסיות המכהן כמדען הראשי של מכון פסטר בפריז. ביום האחרון תתקיים הרצאת סיכום של פרופ’ סר וולטר בודמר מאוניברסיטת קיימברידג’, מגדולי הגנטיקאים בעולם, שידבר על העבר והעתיד של הגנטיקה העולמית. אחריו ידבר פרופ’ אריק גרין, מנהל המכון הלאומי לחקר הגנום בארה”ב, שיציג את תכנית אובמה למיפוי אוכלוסיית ארה”ב.

“מהפכת הגנום שינתה את פני הרפואה ומעניקה תשובות חדשות ומדויקות לשאלות קלאסיות כמו סיכונים בריאותיים וטיפולים אופטימליים לאדם הספציפי,” אומר מארגן הכנס, פרופ’ גד רנרט מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, המכהן כמנהל המרכז הארצי לבקרת סרטן במרכז הרפואי כרמל. “המחקר הגנטי מסייע לנו לתפור לכל אדם – בריא או חולה – את הטיפול הרפואי האופטימלי. בנוסף, חקר הגנום מעניק תיקוף מדעי לגנאולוגיה – התחום של תיעוד אוכלוסיות מייסד (Founder populations).

“כתוצאה מלכידותו ההיסטורית של העם היהודי התפתחה באוכלוסייה היהודית שורה של תקלות גנטיות, ומכך אפשר ללמוד לקחים רבים. בתחום זה ייערכו בכנס הרצאות של היסטוריונים וגנטיקאים, שידונו בהיפרדות האוכלוסיות היהודיות לצפון אפריקה ולאירופה, בתפוצה העולמית של אנוסי ספרד, בחיפוש אחר השבטים האבודים באפריקה ובאסיה ובקבוצות יהודיות מיוחדות כגון יהודי הודו.”

בכנס יוצגו גם נתונים על פגיעות גנטיות בקבוצות אתניות שונות של האוכלוסייה הערבית בישראל, נתונים שחשיבותם רבה לנוכח מיעוטו של המידע המחקרי על אוכלוסיות ערביות בעולם. נושאים נוספים שבהם ידון הכנס: אתיקה גנטית, נקודת המבט היהודית-דתית בנושא בדיקות הגנטיות, “השיא הישראלי” בבדיקות גנטיות הנערכות בקרב נשים הרות, ופרויקטים חדשים (גם בישראל) למיפוי גנטי של אוכלוסיות העולם השונות.

הכנס יתקיים במלון דן כרמל בתאריכים 14-10 ביולי 2016. לפרטים נוספים, להרשמה ולתוכנית המלאה:http://www.foundergenomics.com/