הטכניון עבורי הוא בית

רננה גרשוני פורן, שהשלימה שלושה תארים בטכניון, נמצאת בעיצומו של הפוסט-דוקטורט במכון הטכנולוגי של ציריך (ETH Zurich). השבוע היא הגיעה לביקור בישראל כדי לקבל את תואר הדוקטור ולשיר בטקס הענקת התארים, שאותו הנחה אביה, פרופ’ דוד גרשוני

רננה גרשוני פורן

רננה גרשוני פורן

רננה גרשוני פורן קיבלה השבוע את תואר הדוקטור ושרה בטקס הענקת התארים בטכניון את “דרך ארוכה” מאת תלמה אליגון-רוז וקובי אשרת ואת “הו אבי היקר” (- O Mio Babbino Caro) מאת פוצ’יני. כמי שהשלימה שלושה תארים בטכניון היא יודעת משהו על דרכים ארוכות, ואת הטקס הנחה אביה היקר, פרופ’ דוד גרשוני מהפקולטה לפיזיקה.

 

גרשוני פורן השלימה בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך תואר ראשון, שני ושלישי – תקופה שהחלה ב-2004 והסתיימה לפני כשנה. את הטכניון הכירה הרבה לפני כן, שכן כבר ב-1991 הצטרף אביה, פרופ’ גרשוני, לסגל הטכניון. אמה רעיה השלימה כאן תואר שני בהוראת המדעים. רועי, בעלה של רננה, השלים שלושה תארים בטכניון (מדעי המחשב), ואחותה של רננה השלימה בטכניון שני תארים. “הטכניון עבורי הוא בית,” אומרת גרשוני פורן. “זכיתי כאן בתמיכה כלכלית נדיבה, בפרגון גדול וביחס מצוין מהטכניון ככלל ומהפקולטה בפרט.”

גרשוני פורן, בת 31, גדלה בקרית טבעון ומקווה לחזור אליה בתום הפוסט-דוקטורט. בתיכון אורט גרינברג בטבעון, שם הכירה את בעלה לעתיד רועי, היא השלימה בגרות מוגברת בפיזיקה, בכימיה, במתמטיקה, באנגלית – ובשירה. השירה הובילה אותה לתזמורת צה”ל ומלווה אותה עד היום, “אפילו שכיום זה קצת קשה, עם שני ילדים ופוסט-דוקטורט.” היא שמחה על ההזדמנות להופיע השבוע בטקס יחד עם פרטנר ותיק שלה, הפסנתרן גיל נאור.

את הקריירה האקדמית החלה בתקופת הצבא, באוניברסיטה הפתוחה, וכאן בטכניון השלימה תואר ראשון, שכלל פרויקט מחקר אצל פרופסור אהוד קינן, שהנחה אותה גם בתואר השני. לדבריה, “בסוף התואר השני החלטתי להרחיב את המחקר שלי לתחום החישובי, שהוא מאוד מאתגר ומסקרן עבורי.” כך היא חבְרה לפרופסור אמנון שטנגר, גם הוא מהפקולטה לכימיה, שהנחה אותה בדוקטורט.

מחקר הדוקטורט שלה עסק בחומרים ארומטיים, או חומרים שמכילים קבוצות ארומטיות. “הם נמצאים בכל מקום,” היא אומרת. “בטבע אנחנו מוצאים אותם ב-DNA, בחלבונים ובאנזימים. בהמוגלובין שבדם שלנו, למשל, יש קבוצה ארומטית, והיא שמאפשרת קשירת ברזל ובאמצעותו חמצן, שבלעדיו לא נוכל לחיות. בתעשייה משתמשים בחומרים בעלי קבוצות ארומטיות בפאנלים סולריים, בתאורת לד, בטרנזיסטורים וכחומרי צבע (פיגמנטים). מכאן החשיבות היישומית של החומרים האלה.”

רננה גרשוני פורן

רננה גרשוני פורן

במסגרת הפוסט-דוקטורט בציריך, בקבוצתו של פרופ’ פיטר צ’ן, הוא עוסקת בחקר תגובות כימיות המזורזות על ידי חומרים אורגנו-מתכתיים. “קבוצת המחקר שלנו מנסה להבין ולתכנן תגובות קטליטיות. לשם כך עלינו להבין את מבנה החומר ואת הקשר בין המבנה לבין התכונות והריאקטיביוּת. התרומה שלי כאן היא הכימיה החישובית – מתן פתרון לסוגיות האלה באמצעות שיטות חישוב קוונטו-מכניות.”

התכנון המקורי אמנם היה פוסט-דוקטורט בארה”ב, אבל בסוף החליטו רננה ורועי להגיע ל-ETH בשוויץ והיא מברכת על כך כל יום. “העבודה בקבוצה חושפת אותי לתחומים חדשים ומעניינים ומתנהלת ברמה מאוד גבוהה. הסטודנטים וחברי הסגל מקצועיים וחרוצים, ויחד עם זאת יש כאן כבוד לחופש ולזמן האישי ובסוף השבוע אתה פנוי לטבע ולספורט – דברים שהשוויצרים מעריכים מאוד. כאן לא מדברים על איכות חיים אלא חיים אותה.”

שני בניהם של רועי ורננה, יוני (6) ורון (שנתיים), לומדים בגן דו-לשוני (אנגלית וגרמנית-שוויצרית) וקלטו במהירות את שתי השפות. “אנחנו מתגעגעים למשפחה ולחברים ולפעמים גם לעזרה  של הסבים, שהיתה זמינה לנו כאן בישראל. אבל אני ורועי, כמו כל הזוגות האחרים כמונו, מחלקים בינינו את המטלות – ובסופו של דבר נהנים מההזדמנות הנהדרת הזאת. ציריך היא עיר מקסימה ונעימה, ושוויץ בכלל היא מדינה מאוד יפה, עם נופים שנראים כמו גלויות.”