שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס בביקור ראשון בטכניון

פרופ' פיני גורפיל (משמאל) מציג לשר סימולציה של ננו-לווינים אוטונומיים בחלל

פרופ’ פיני גורפיל (משמאל) מציג לשר סימולציה של ננו-לווינים אוטונומיים בחלל

במהלך הביקור השר נפגש עם נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא והנהלת הטכניון, סייר במעבדות, פגש חוקרים והתרשם ממחקרים חדשים ופורצי דרך. אל השר נלוו מנכ”ל המשרד פרץ וזאן וסגן המדען הראשי ד”ר טארק אבו חאמד.

השר נפגש עם הנהלת הטכניון ושמע על האתגרים עמם מתמודד הטכניון בימים אלה: גיוס חברי סגל חדשים, שחיקת תשתיות מחקר והתמודדות עם צמצום מתמיד במענקי הממשלה למחקר ופיתוח.

“למשרד המדע חשיבות רבה בכל הנוגע למערכת ההשכלה הגבוהה בישראל,” אמר לשר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. “תמיכתו של המשרד במחקר המדעי קריטית להבטחת המשך קיומו. חבל שתקציב המשרד אינו משקף את חשיבותו. אנו מודים לשר אקוניס על הביקור ועל התמיכה בפרויקטים מדעיים אשר יצעידו את מדינת ישראל קדימה.”

השר אקוניס ציין בדבריו כי “מדינת ישראל הינה מדינה פורצת דרך ברבים מהתחומים ובוודאי בכל הקשור לחדשנות, למידה וידע. מדינות רבות בעולם ובהן מעצמות כמו סין וארה”ב, המכירות בתרומת המוח הישראלי לעולם המדע והטכנולוגיה, מבקשות לקיים עמנו שיתופי פעולה. לטכניון תרומה אדירה למציאות זו באמצעות חינוך, למידה וקיומם של מחקרים פורצי דרך.”

את הסיור פתח השר בפקולטה למדע והנדסה של חומרים, בה פגש את דיקן הפקולטה פרופסור יוג’ין רבקין והתרשם מהמיקרוסקופ טייטן (Titan), המאפשר צפייה בחומרים ברמת האטום. ד”ר ירון קאופמן הציג בפני השר את יכולותיו של המיקרוסקופ ואת המחקרים המתקדמים הנערכים באמצעותו.

פרופ' פיני גורפיל (משמאל) מציג לשר סימולציה של ננו-לווינים אוטונומיים בחלל

פרופ’ פיני גורפיל (משמאל) מציג לשר סימולציה של ננו-לווינים אוטונומיים בחלל

בהמשך ביקר השר במעבדתה של פרופ’ שלומית טרם מהפקולטה לפיזיקה. פרופ’ טרם היא חוקרת חלקיקים ושותפה בבנייתו של מתקן “אטלס” במאיץ החלקיקים הגדול בעולם (LHC) בסרן ובמחקרים הנערכים בו. היא הציגה בפני השר פרויקט לבניית גלאי למדידת קרני גמא, שיורכב על הטלסקופ “לובסטר” של נאס”א. את הפרויקט מובילים פרופ’ טרם ועמיתה בפקולטה פרופ’ אהוד בכר.

לאחר מכן סייר השר במכון אשר לחקר החלל ונפגש עם ראש המכון פרופ’ פיני גורפיל, שהציג בפניו את פעילות המכון ובמרכזה פרויקט “סמסון” – פיתוח של שלושה ננו-לווינים אוטונומיים העתידים להמריא לחלל בשנה הבאה. הלוויינים ישמשו לקליטת אותות מכדור הארץ וחישוב מיקום מקור השידור למטרות של איתור וזיהוי אנשים במצוקה, וכן יוכיחו את ההיתכנות של טיסת מבנה של לווינים מסביב לכדור הארץ במשך שנה. כן הוצגה בפני השר תכנית אוניברסיטת החלל הבינלאומית, שתגיע הקיץ לראשונה לישראל ותתארח בטכניון יחד עם חוקרי חלל ואסטרונאוטים ידועים ובהם באז אולדרין.

בנוסף נפגש השר עם פרופ’ מרים ארז, העומדת בראש מרכז הידע לחדשנות בטכניון, שהוקם בשנת 2008 בתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה. פרופ’ ארז הציגה בפני השר את פעילות המרכז ואת התכנית “זרעים של חדשנות”, שבמסגרתה מבצעים סטודנטים בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול פרויקט גמר העוסק ביישום תהליכי חדשנות בחברות מהתעשייה המסורתית.

מימין לשמאל : סגן המדען הראשי ד"ר טארק אבו חאמד, מנכ"ל המשרד פרץ וזאן, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, השר אופיר אקוניס, פרופ' מרים ארז ורונית אביב ממרכז הידע לחדשנות בטכניון

מימין לשמאל : סגן המדען הראשי ד”ר טארק אבו חאמד, מנכ”ל המשרד פרץ וזאן, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, השר אופיר אקוניס, פרופ’ מרים ארז ורונית אביב ממרכז הידע לחדשנות בטכניון

השר אופיר אקוניס (משמאל) ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא (מימין) מול המיקרוסקופ Titan

השר אופיר אקוניס (משמאל) ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא (מימין) מול המיקרוסקופ Titan

 

השר אקוניס ופרופ' שלומית טרם (משמאל) בפקולטה לפיזיקה בטכניון

השר אקוניס ופרופ’ שלומית טרם (משמאל) בפקולטה לפיזיקה בטכניון