פסח: הגירסה המורכבת

שלושה צוותים מבתי ספר שונים בארה”ב ובאוסטרליה זכו במקומות הראשונים בתחרות Technion Jewish Day School Challenge, שנערכה על ידי הטכניון ורשת בתי הספר היהודיים RAVSAK. המשימה: בניית מכונת רוב גולדברג – מתקן מורכב ככל האפשר לביצוע משימות פשוטות – ברוח חג הפסח. הקבוצות המתמודדות נדרשו ליצור מכונה שתחשוף בסופו של דבר את צלחת הסדר, וזאת על פי שורה של תנאים מוגדרים מראש. התחרות התקיימה בהשראת מכונת רוב גולדברג שיצרו בשנה שעברה סטודנטים מהטכניון לכבוד החג וביוזמת המרכז הבינ”ל של הטכניון.

“זהו סיפוק גדול עבורנו להשיק את היוזמה המשותפת עם RAVSAK,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. “בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים רבים, עלינו למצוא דרכים חדשות ורלוונטיות לחיבור הדור הצעיר של הקהילות היהודיות לישראל, ומה טוב יותר מתחרות מהנה ומאתגרת מבחינה מחשבתית הקשורה בחינוך מדעי? אני מברך את כל המשתתפים ומצפה לפגוש אתכם כאן בטכניון, כסטודנטים שלנו בעתיד.”

“השותפות עם הטכניון איפשרה לנו ליצור עבור התלמידים הזדמנות חדשה ונפלאה למזג את מחויבותם ללימודי היהדות עם המדע, לטפח קשר לעולם ההשכלה הגבוהה ולעודד אותם לתת ביטוי חדשני לידיעותיהם לגבי מסורת הפסח,” אמר ד”ר מרק קריימר, מנהל בפועל של RAVSAK.

בתחרות, המתקיימת זו השנה הראשונה, השתתפו יותר מ-600 תלמידים מ-41 בתי ספר יהודיים באירופה, בצפון אמריקה, באוסטרליה ובאפריקה. השופטים ציינו כי כל הפרויקטים שהוגשו היו מרשימים מאוד וכי ניכר כי הושקעה בהם  כמות עצומה של זמן, אנרגיה ומחשבה.

המשתתפים נדרשו לבנות את המתקן על סמך הנחיות מחמירות ובאופן שיוביל לחשיפתה של צלחת הסדר. בשבועות שקדמו לתחרות עמלו הצוותים על הפרויקט בהנחייתו של פרופ’ אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. פרופ’ יורם הלוי, דיקן הפקולטה, אמר כי “אנחנו שואבים סיפוק רב מתפקידו החשוב של הטכניון במתן ההשראה לתחרות, שבה הציגו המשתתפים תוצרים מעולים. התלמידים העניקו לנו  השראה, ואנו מקווים לראותם גדלים ומצליחים בדרכם המדעית.”

במקום הראשון בקטגוריית בתי הספר התיכוניים זכה בית הספר אברהם יהושע השל מהעיר ניו יורק, שנבחר בזכות יצירתיות גבוהה והצלחה ביישום אלמנטים של העברת אנרגיה. במקום השני זכה בית הספר וובר מאטלנטה, עם פרויקט שבו ניכרה הבנה ממשית של המכניקה ומצגת מדהימה מבחינה ויזואלית.

שני צוותים זכו במקום הראשון בקטגוריית חטיבות הביניים. הסרטון של תלמידי כיתה ז’ בבית הספר ביאליק במלבורן, אוסטרליה, “הציג השקעה והקפדה ומגוון סוגים של העברת אנרגיה ובהם כמה שאינם טיפוסיים למכונות רוב גולדברג. תלמידי בית הספר שֶׁק הלל בפלורידה קיבלו שבחים על יצירתיות ועל יישום מרשים ויעיל של היבטים של העברת אנרגיה.

לסרטונים של המכונות שנבנו לחצו כאן

על RAVSAK:

RAVSAK מחזקת ומשמרת את החיים היהודיים, את המנהיגות ואת הלמידה בבתי הספר הקהילתיים היהודיים. ברשת חברים יותר מ-135 בתי ספר, המונהגים על ידי אנשי מקצוע והנהלה מעולים. הרשת מטפחת את החוכמה המשותפת של חבריה במטרה ליצור הזדמנויות ללמידה משותפת ולפעולה משותפת ומספקת לכל אחד מבתי הספר חומרים ומשאבים לימודיים רבים ותוכניות דינמיות לתלמידים ולאנשי הנהלה.