סביבה ידידותית מדי

מחקר בפקולטה לרפואה: כך מגייס הגידול הסרטני את התאים התומכים בו

ד"ר מתי צוקרמן

ד”ר מתי צוקרמן

מחקר שנערך בטכניון שופך אור על אחד ממנגנוני ההישרדות של הגידול הסרטני: יכולתם של תאי סרטן ליצור לעצמם סביבת גידול תומכת. המחקר, שפורסם בכתב העת STEM CELLS, הוא פרי עבודתן של לירון ברגר (במסגרת עבודת הדוקטורט שלה), ושל יעלה שמאי, ונוהל על ידי ד”ר מתי צוקרמן בשיתוף פעולה עם פרופ’ קרל סקורצקי, במעבדה לרפואה מולקולרית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

במהלך האבולוציה פיתחו הגידולים הסרטניים מנגנוני הישרדות מתוחכמים. אחד מהם הוא גיוסם של תאים בריאים לפיתוחה של רקמה תומכת (סטְרוֹמַה), המהווה מיקרו-סביבה המסייעת לגידול ולהתפתחותו.

הגידול הסרטני מכיל הן תאים סרטניים, הן תאי סטרומה, ומטרת המחקר הנוכחי היתה לאפיין את האינטראקציות בין שני סוגי התאים הללו. לשם כך בודדו החוקרים תאי סטרומה מגידולים סרטניים של חולים אנונימיים, וגידלו אותם בתנאי מעבדה. הם גילו כי תאי הסטרומה שצמחו בתרבית מכילים בין השאר תאי גזע מזנכימליים (MSC) – תאים בעלי פוטנציאל התמיינות לתאי שומן, לתאים יוצרי עצם ולתאי סחוס.

החוקרים בדקו את תלותם של התאים הסרטניים בתאי הסטרומה, וגילו כי גידולים שונים מתנהגים באופנים שונים בהקשר זה: בשעה שתאים של סרטן הריאות הצליחו לגדול ללא תלות בתאי הסטרומה, תאים של סרטן הקיבה גילו תלות מוחלטת בתאי הסטרומה. תלות זו שהתגלתה במעבדה הוצגה גם בניסויים במודלים של חיות מעבדה.

התלות המוחלטת, שאפיינה את תאי סרטן הקיבה, מוסברת על ידי החוקרים בייחודו של גידול זה. לדברי ד”ר צוקרמן, “מתברר שתאי סרטן הקיבה אינם מבטאים את הגן לפקטור הגדילה HGF הדרוש לביסוס התהליך הסרטני, ולפיכך הם תלויים בתאי הסטרומה של סרטן הקיבה, שמבטאים גן זה. ההשערה שלנו היתה שתאים סרטניים מסוגים שונים מזמנים את תאי הסטרומה החיוניים להם.”

כדי לבדוק את ההשערה פיתחו החוקרים שיטה המדמה גיוס תאים מן הרקמה הבריאה אל תוך הגידול. הממצאים: תאי סרטן הקיבה מושכים אליהם, באופן פרואקטיבי, את תאי הגזע המזנכימאליים המפרישים את הגן לפקטור הגדילה HGF החיוני להם. תאי סרטן הריאה, לעומת זאת, ‘יודעים’ להתניע בעצמם את היווצרות הגידול הסרטני, ולכן הם מושכים אליהם תאי גזע מזנכימאליים שאינם מפרישים חלבון HGF. “במילים אחרות, רק תאי סרטן הקיבה הזקוקים ל-HGF מגייסים תאי גזע מזנכימאלים שמפרישים HGF ובתהליך של “תכנות-מחדש” (reprogramming) מעצימים את רמת הפרשת ה-HGF כדי ליצור סביבה מיטבית לעצמם.” לדברי ד”ר צוקרמן, “המחקר שופך אור על נדבך נוסף במורכבותם של גידולים סרטניים, והבנה של המנגנון האמור עשויה לסייע בשיפורם של טיפולים אנטי-סרטניים.”

תאי סטרומה (צבועים באדום או בירוק) ותאים סרטניים (גרעיני התאים צבועים בכחול) שהופקו מגידול של סרטן הקיבה

תאי סטרומה (צבועים באדום או בירוק) ותאים סרטניים (גרעיני התאים צבועים בכחול) שהופקו מגידול של סרטן הקיבה