Vigor – הסטארט-אפ החדשני והמבטיח ביותר בישראל לשנת 2016

איגור וייסביין  (CTO) ובתו אירינה קבונובסקי (מנכ"לית)

איגור וייסביין (CTO) ובתו אירינה קבונובסקי (מנכ”לית)

חברת ויגור (Vigor Medical Technologies) זכתה במקום הראשון בתחרות השנתית של iNNOVEX. בכך הוכרזה החברה כסטארט-אפ החדשני והמבטיח ביותר בישראל לשנת 2016. בתחרות, הנערכת בשיתוף גוגל וקרן Ourcrowd, השתתפו כ-150 חברות סטארט-אפ צעירות המפתחות מוצרים חדשניים העתידים להשפיע על חייהם של רבים.

ויגור, שפיתחה מערכת למניעת קריסה של הריאות והלב, הוקמה לפני כשנה וחצי על ידי ד”ר ג’ון אבלס, רופא אמריקאי מפלורידה, שהוא גם המשקיע הראשון בחברה; אירינה קבונובסקי, בוגרת הפקולטה להנדסה כימית בטכניון, המכהנת כמנכ”לית; ואביה איגור וייסביין – מנהל הטכנולוגיות בחברה, בעל תואר שני בהנדסת מכונות ומומחה לרפואה דחופה.

 

ויגור פיתחה התקן פלסטיק מכני שמטרתו לטפל בטראומות של בית החזה. טראומות כאלה, המתרחשות בתדירות גלובלית של כ-4 מיליון מקרים בשנה, הן הגורם העיקרי של מוות בתאונות. הטיפול הרפואי באירועים אלה כרוך בהחדרה של נקזים וכלי ניתוח לבית החזה, וחשוב מאוד להקדים את הטיפול לשעה הראשונה שלאחר הפגיעה – “שעת הזהב” – הקובעת את גורלו של הנפגע בכ-80% מהמקרים. עם זאת, התערבות רפואית זו מסוכנת מאוד, שכן היא עלולה לפגוע ברקמות הפנימיות בבית החזה.

בניתוחי בטן לפרוסקופיים (זעיר-פולשניים) נעשה כיום שימוש בהתקן-מסייע (Trocar), שדרכו מוכנסים כלי הניתוח ומתופעלים. הבעיה היא שהתקן זה מסוכן לשימוש בניתוחי חזה, שכן הוא עשוי לפגוע ברקמות הפנימיות ולגרום פציעות חמורות ואף קטלניות. זאת בעיקר כשהוא מבוצע בתנאי שטח על ידי פרמדיקים.

המוצר של ויגור משנה את כללי המשחק: הוא מאפשר לאנשי רפואה, לרבות פרמדיקים וחובשים, לבצע את הטיפול ללא חשש לפגיעה. מוצר זה, בניגוד להתקני Trocar המשמשים בניתוחי בטן, מאפשר החלפה פשוטה ומהירה של הנקזים שבתוכו, ולכן הוא מתאים גם לתנאי שטח.

הענקת פרס " חברת הסטארטאפ החדשנית של ישראל  לשנת 2016" לחברת ויגור בכנס iNNOVEX2016

הענקת פרס ” חברת הסטארטאפ החדשנית של ישראל לשנת 2016″ לחברת ויגור בכנס iNNOVEX2016

המוצר של ויגור מתאים לטראומות פתוחות (ירי, דקירה) וסגורות (נפילה, תאונת דרכים וכו’). הוא מתקבע לדופן בית החזה ויוצר מעבר קבוע ואטום שמונע חדירה ובריחה של אוויר ונוזלים ומאפשר קיבוע של נקז לטובת פינוי נוזלים ואוויר מבית החזה. המוצר מותאם לשימוש שירותי הצלה אזרחיים (מד”א) וצבאיים, לחדרי מיון וטראומה ולטיפול באנשים לאחר ניתוח בבית החזה ובבטן.

 

החברה החלה את דרכה במאיץ הסטארט-אפים MassChallenge בבוסטון, ומשם הגיעה למאיץ (אקסלרטור) T-factor  בטכניון. דוד שם-טוב, מנהל T-factor, מציין כי למעשה זו החברה הראשונה שהגיעה למאיץ, ובקרוב תשלים את תקופת ההנבטה. “זו בעצם המטרה שלנו,” הוא אומר, “לסייע לחוקרים בטכניון, לסטודנטים ולבוגרי הטכניון להצמיח חברות סטארט-אפ המיישמות את המצאותיהם. אנו מלווים אותם משלבים ראשוניים, מנגישים עבורם את הסביבה הטכנולוגית של הטכניון, תומכים בהם פיננסית ועושים ככל שביכולתנו לעזור בבניית החברה.”

תוך פחות משנתיים עבר המוצר של ויגור פיתוח וניסויים פרה-קליניים, ובקרוב יחלו התהליכים הנחוצים לקבלת אישורים מהרשויות המוסמכות בארה”ב (FDA) ובאירופה (CE). לדברי המנכ”לית קבונובסקי, “הטכניון ליווה אותנו באופן הדוק במימון ובהדרכה, ואגודת ידידי הטכניון בצרפת הובילה אותנו למשקיעים ולתחרויות בצרפת. כאן בישראל קיבלנו סיוע מהמדען הראשי ותגובות חיוביות מאוד, למשל מהפרמדיק הראשי של מד”א. אנחנו מאמינים שהזכייה הנוכחית תפתח לנו דלתות נוספות למשקיעים ולקשרים נוספים בעולם הרפואי.”