שירת החיידק בטכניון

שיטת הוראה ייחודית בקורס למיקרוביולוגיה בטכניון שיפרה משמעותית את הישגי הסטודנטים ואת ידיעותיהם בתחום

 

“הוא אוהב סוכר והיא חנקן,

זה נחמד, זה נחמד, זה נחמד,

אבל האמת היא שהוא פוחד, והיא גם כן, להיות לבד…”

 

פרופ' סימה ירון (משמאל) והסטודנט רותם פוטוק עם ספר היצירות של המגוון המיקרוביאלי

פרופ’ סימה ירון (משמאל) והסטודנט רותם פוטוק עם ספר היצירות של המגוון המיקרוביאלי

‘הוא’ ו’היא’ הם חיידק ריזוביום וצמח ממשפחת הקטניות, המקיימים ביניהם יחסי גומלין. השיר עליהם נכתב על ידי רותם פוטוק, סטודנט בטכניון, כחלק ממטלה בקורס מיקרוביולוגיה.
הקורס, המתקיים בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון ובפקולטה לביולוגיה, הוא קורס חובה לתלמידי שנה ב’, שמטרתו לחשוף את הסטודנטים לעולם המיקרוביאלי. הסטודנטים בקורס לומדים על סוגים שונים של מיקרואורגניזמים, מתוודעים למגוון תכונותיהם ולאופני השתלבותם בתהליכים שונים בטבע ולומדים את המושגים החשובים ואת והכלים המחקריים בתחום. בקורס משתתפים יותר ממאתיים סטודנטים מרחבי הקמפוס.

“זו היתה הזדמנות נהדרת לצאת מהמשוואות ולחבר את המדע לאמנות,” אמר פוטוק, “הודות לדרך ההוראה החדשנית הזאת, שמחייבת אותך לגלות יצירתיות, התוודעתי לתחום המיקרוביולוגיה וגיליתי עולם שלם שלא הייתי מודע לקיומו.”

 

הסטודנטית אורית אבירן קיבלה את המטלה היצירתית בקורס דווקא בתקופה של שמירת הריון, ולכן התמקדה באורגניזמים המאיימים על האישה ההרה. בין השאר כתבה: “כיצד נתחמק מחיידק כה עמיד? /  רק לואי פסטר מסוגל להעיד! / להרתיח הכל, לבשל, לחסל / הפיסטור יצילנו מפני החיידק האפל. / לסיכומו של עניין, ילדתי היקרה / כאן נסיים את המסע של אמך ההרה / אולי עדיף להבא בפריכיות להסתפק / שכן מעייף כה לחשוש מחמת הספק”.

 

פרופ’ סימה ירון ופרופ’ עודד בז’ה, המנחים את הקורס, החליטו בשנה שעברה שהגיע הזמן לעורר את הסטודנטים, ולשם כך גייסו את עולמות השירה והציור. “בעבר עבדנו במתכונת הקלאסית, שבה דרשנו מהסטודנטים להכין סיכומים על חיידקים או על וירוסים,” אומר פרופ’ בז’ה. “הבעיה במתכונת הזאת היא שרבים מהסטודנטים פשוט הולכים לוויקיפדיה באינטרנט במקום לספר הלימוד, או במקרה הגרוע לעבודה שכבר הוגשה בשנה שעברה, ופחות או יותר מעתיקים משם. מכיוון שאין בזה שום תועלת לימודית שקלנו את האפשרות לבטל את התרגיל הזה. במחשבה שנייה הוחלט לשדרג את התרגיל על ידי הדגשת הצד היצירתי של הסטודנטים.”

 

פרופ' סימה ירון במעבדתה

פרופ’ סימה ירון במעבדתה

בשנה שעברה ערכו פרופ’ ירון ופרופ’ בז’ה לראשונה תחרות יצירות בין הסטודנטים בקורס, שבה התבקשו הסטודנטים לבחור חיידק או וירוס ולחבר עליהם שיר או לצייר קריקטורה.  פרופ’ ירון מעידה שהפידבקים היו מעולים והפייסבוק הפקולטי “פשוט התפוצץ מרוב חומרים. הסטודנטים השקיעו, ובניגוד לעבר, רובם הגישו את העבודות הרבה לפני הזמן. כמו כן, בפעם הראשונה בכל שנות ההוראה שלי חלק ניכר מן הסטודנטים הגדילו ראש וביצעו את המטלה באופן רחב יותר מן הדרישה. למשל, היו סטודנטים שבחרו לכתוב שניים או שלושה שירים על חיידקים שונים, או לצייר סדרה של קריקטורות.”

ניכר היה ביצירות שהסטודנטים כתבו עבודות מקוריות, ולשם כך קראו מידע מדעי על החיידק שבחרו והשתמשו במגוון מקורות. מעבר לכך, השיתוף בין הסטודנטים הביא לכך שרבים נחשפו למידע על מיקרואורגניזמים אחרים, נוסף על אלה שבחרו. פרופ’ ירון מדגישה ש”עם כל הכבוד ליצירתיות, הערכת העבודות התבססה על הבנה, ידע, שימוש במושגים מקצועיים ואינטגרציה של מקורות המידע. את היצירות של השנה שעברה פרסמנו בין משתתפי הקורס בספרון, וכך הידע גם עבר בין הסטודנטים. השנה המשכנו בפרויקט הזה, ואני מאמינה שנמשיך גם בשנים הבאות. המסר שלי מההתנסות הזו הוא שאם יש דרך לעורר בסטודנטים עניין ומוטיבציה, מומלץ להשתמש בה כדי להעצים את חווית הלמידה ולשפר את תוצאותיה.”

קריקטורה של וולריה בבורמן ודריה רילסקי על החיידק דיינוקוקוס רדיודוראנס

קריקטורה של וולריה בבורמן ודריה רילסקי על החיידק דיינוקוקוס רדיודוראנס