תוכנית המנהיגות STEM של מורטימר צוקרמן תביא לשינוי של ממש בשיתוף-הפעולה המדעי בין ארה”ב וישראל

מורטימר ב. צוקרמן מודיע על תוכנית שואפת חדשנות ושינויים לתמיכה בדורות הבאים של מנהיגים אמריקניים וישראליים בתחומי המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה

התוכנית נחשפה באירוע מיוחד שהתקיים הבוקר בעיר ניו יורק, בו נאם מושל המדינה אנדרו קואומו, ובנוכחותם של חתני פרס נובל, מנהיגים ממגזרי העסקים, הטכנולוגיה, הפוליטיקה, האקדמיה והאמנויות. תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן תביא לשינוי של ממש בשיתוף-הפעולה המדעי בין ארה”ב וישראל

תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן מכוונת להענקת יותר מ-100 מיליון דולר במלגות ובפעילויות חינוכיות נלוות שיסייעו לחוקרים ולאוניברסיטאות שישתתפו בתוכנית

בתמונה: משמאל לימין: מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו; נשיא מכון ויצמן, פרופ' דניאל זייפמן; נשיא האונ' העברית, פרופ' מנחם בן-ששון; מר מורט צוקרמן; נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא; נשיא אונ' ת"א, פרופ' יוסף קלפטר .   קרדיט: דוברות הטכניון

בתמונה: משמאל לימין: מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו; נשיא מכון ויצמן, פרופ’ דניאל זייפמן; נשיא האונ’ העברית, פרופ’ מנחם בן-ששון; מר מורט צוקרמן; נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא; נשיא אונ’ ת”א, פרופ’ יוסף קלפטר .
קרדיט: דוברות הטכניון

ניו יורק, 25 בינואר 2016 – איש-העסקים והפילנתרופ מורטימר צוקרמן הודיע היום על פתיחת תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן, יוזמה פורצת דרך שתתמוך במנהיגי העתיד במדעים, בטכנולוגיה, בהנדסה ובמתמטיקה בארה”ב ובישראל ותהדק לאורך זמן את שיתוף הפעולה בין שניים ממרכזי המחקר המדעי המתקדמים בעולם.

תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן תעניק לחוקרים אמריקאים בשלב הפוסט-דוקטורט והדוקטורט אפשרות לשתף פעולה עם חוקרים מובילים באוניברסיטה העברית בירושלים, בטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, באוניברסיטת תל אביב ובמכון ויצמן למדע – מוסדות המחקר המדעי המובילים בישראל, הנמנים עם הגופים האקדמיים המתקדמים ביותר בעולם. על ידי חשיפתם של חוקרים אמריקאים בשלבי הפוסט-דוקטורט והדוקטורט למחקר המתקדם בישראל ולתרבות הסטארט-אפ הישראלית תוליד תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן בארה”ב דור של מנהיגים אקדמיים, מדעיים ותעשייתיים המחוננים ברוח ייחודית של יוזמה וחדשנות.

במקביל תחזק התוכנית את מעמדם של מוסדות המחקר המדעי בישראל כמרכזים עולמיים של מחקר פורץ דרך וזאת באמצעות גישה למימון בקנה מידה גדול הדרוש לפיתוח מעבדות מחקר, פרויקטים ותוכניות מן השורה הראשונה.

לאורך זמן תסייע תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן לחיזוק השותפות בין ארה”ב וישראל, כשמקבלי מלגות צוקרמן יחזרו לארה”ב לאחר שקשרו קשרים ארוכי טווח המתבססים על שיתוף-פעולה הדדי. באופן דומה, מנהיגים אקדמיים ישראליים שיחזרו למוסדות המחקר בישראל ימשיכו בבניית הגשרים עם עמיתיהם האמריקאים, ובכך יקדמו את המאמץ הכולל לשיתוף פעולה מדעי בין שתי המדינות.

“בתקופה שבה שיתוף-פעולה הינו חיוני למחקר מדעי מתקדם, תוכנית זו מעניקה לדורות הבאים של חוקרים מובילים בארה”ב ובישראל את היכולת לפעול יחד במחקר פורץ דרך בדרכים לתחומיהם השונים בשנים הבאות”, אמר מר צוקרמן. “התוצאה תסייע לשינוי לא רק בעבודתם של החוקרים המעורבים בתוכנית, אלא גם בדרך בה ארה”ב וישראל ניגשות לשיתוף-פעולה בכל התחומים המדעיים”.

“ניו יורק וישראל חולקות קשר עמוק וייחודי – ותוכנית זוכי המלגות של צוקרמן היא דוגמה מצוינת לאופן שבו אנו שומרים על יחסים הדוקים אלה, כיום ובעתיד,” אמר המושל קואומו. “בסיוע לכמה מן הסטודנטים הטובים והמבריקים ביותר באמריקה לעבוד וללמוד לצידם של חוקרים ישראלים מובילים, תוכנית זו מעניקה לנו דגם חדש של שיתוף-פעולה ושותפות, שייטיב עם החברה בכללותה. זו היא דרך נהדרת לחזק את הברית בין ישראל לבין מדינת ניו יורק, ואני משבח את מורט צוקרמן על פתיחתה של תוכנית זו היום”.

תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן תקבל מימון מקרן של מר צוקרמן שיחנוך את התוכנית, ויבטיח כי המחזור הראשון של זוכי מלגות צוקרמן יתחיל בשנה האקדמית 2016-2017. כוונת הקרן לטווח הארוך היא להבטיח כי מלגות צוקרמן והפעולות החינוכיות הנלוות של התוכנית יימשכו ללא הגבלת זמן. בעשרים השנים הבאות בלבד מתכוונת התוכנית להעניק יותר מ-100 מיליון דולר במלגות ובפעילויות חינוכיות נלוות, אשר יועילו לא רק לחוקרים ולאוניברסיטאות המשתתפים בתוכנית, כי אם גם לציבור הרחב.

מידע נוסף לגבי התוכנית, כולל כיצד להגיש בקשה למלגה, ניתן למצוא באתר האינטרנט של התוכנית.

מנהיגים בינלאומיים מתחומי המדע, האקדמיה, הפוליטיקה, התרבות והאמנות הביעו את תמיכתם בתוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן.

חתני פרס נובל

“תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן, שנועדה לתת מענה לאחת הסוגיות המרכזיות במדע בן זמננו, תסלול נתיבים חדשים לשיתוף פעולה בין דוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים אמריקאים וישראלים, החותרים לפענוח סוגיות בסיסיות במדע המודרני. תוכנית זו צפויה להניח נדבך חשוב ביצירתה של קהילה המיוסדת על קשרי גומלין מדעיים ייחודיים בין מנהיגים, יזמים וממציאים אמריקאים וישראלים, תוך הדגשת חופש המחשבה, האומץ המדעי ושיתוף הפעולה – תנאים חיוניים לקידום המדע לרמות חדשות של מצוינות. עבורי, למותר לציין, זהו כבוד גדול להשתתף בחגיגה זו, המציינת את השקת תוכנית המנהיגות של צוקרמן.” אמרה כלת פרס נובל, פרופסור עדה יונת.

“תוכנית זו תעניק למדענים צעירים מארה”ב הזדמנות להקפיץ את מחקרם למדרגה גבוהה יותר ע”י מתן גישה לכמה מן המעבדות המתקדמות ביותר בעולם, פרויקטים פורצי דרך ומדענים מבריקים בישראל”, אמר חתן פרס נובל, פרופסור מחקר אהרון צ’חנובר. “זהו רגע מרגש ביותר עבור המחקר במדעי בשתי המדינות”.

“לעונג ולכבוד הוא להיות שותף בחגיגת היצירה של תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן לתמיכה בתוכנית אמריקנית-ישראלית במדעים ובמתמטיקה,” אמר חתן פרס נובל ד”ר ריצ’רד אקסל. “תוכנית זו מגלמת את מה שהעולם באמת זקוק לו – החופש לחתור לרכישת ידע. חופש המחקר, בזמנים של אי-שקט גלובלי, עלול להיות שביר, והחברה שלנו זקוקה לאוניברסיטאות שבתוכה על מנת ליצור דו-שיח. תוכנית זוכי המלגות של צוקרמן תתמוך בדו-שיח חופשי ופתוח בין חוקרים צעירים משתי המדינות, בחתירה לרעיונות חדשים”.

“שיתוף-פעולה הוא חיוני למדע המודרני לא פחות מכל הכלים בהם אנו משתמשים”, אמר חתן פרס נובל ד”ר אריק קנדל. תוכנית זוכי המלגות של צוקרמן, המתמקדת בשיתוף-פעולה בינלאומי, תאפשר לחוקרים ממכוני המחקר הטובים ביותר בעולם לשלב את כוחותיהם בהגשמת שיתופי המחקר החדשניים, הנועזים והיצירתיים ביותר”.

פוליטיקאים ודיפלומטים

“קשרי הידידות בין ישראל ואמריקה הם רחבים ועמוקים, וכיום מורט – באמצעות תמיכתו בתוכנית זוכי המלגות של תוכנית המנהיגות STEM של צוקרמן – בונה נדבך נוסף וחיוני ביחסים אלה”, אמר הסנאטור צ’אק שומר. מורט צוקרמן מבין כי פיתוח המוחות של הדור הבאים בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה ישרת את הידע, השגשוג והידידות גם באמריקה וגם בישראל. אני מברך את מר צוקרמן על יוזמתו לתוכנית כה חשובה”.

“תוכנית זוכי המלגות של צוקרמן תסייע לחיזוק שיתוף-הפעולה בין אקדמאים וחוקרים מובילים מארה”ב ומישראל בתחומי המדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה”, אמרה הסנאטורית קריסטן גיליבראנד. “תוכנית מרגשת זו תפעל בשנים הקרובות לקידום שיתוף-הפעולה האמריקני-ישראלי במחקר מדעי ובחדשנות ברמות הגבוהות ביותר”.

עסקים וחדשנות

“אני משבח את הקמתה של תוכנית זוכי המלגות של צוקרמן”, אמר אריק שמידט, יו”ר ולשעבר מנכ”ל “גוגל”. “זו מתנה גדולה אשר תהדק את הקשרים בין אוניברסיטאות מחקר בישראל ובארה”ב, ותתמוך ביותר מחקר וקשרים אישיי, דבר שתהיה לו השפעה חיובית על כולנו”.

“זוכי המלגות של צוקרמן יחזקו וירחיבו את היחסים בין ניו יורק לבין ישראל”, אמרה מרילין וויילד, נשיאה ומנכ”ל של The Partnership for New York City. “התוכנית תשלב בין משאבי הכלכלה המשגשגת והחדשנית ומוסדות המחקר הגדולים של עירנו לבין אלה של “אומת הסטארט-אפ”, והתוצאה תהיה מועילה מאין כמוה לכל המשתתפים בתוכנית.”

מחקר, מדע ואקדמיה

בתמונה: משמאל לימין – מר ג'יימי גרטלר; נשיא האונ' העברית, פרופ' מנחם בן ששון; נשיא מכון ויצמן, פרופ' דניאל זייפמן; מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו; כלת פרס נובל, פרופ' עדה יונת; מר מורט צוקרמן; נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא; חתן פרס נובל, ד"ר ריצ'ארד אקסל; נשיא אונ' ת"א, פרופ' יוסף קלפטר; חתן פרס נובל, ד"ר אריק קנדל; מר אריק גרטלר.  קרדיט: דוברות הטכניון

בתמונה: משמאל לימין – מר ג’יימי גרטלר; נשיא האונ’ העברית, פרופ’ מנחם בן ששון; נשיא מכון ויצמן, פרופ’ דניאל זייפמן; מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו; כלת פרס נובל, פרופ’ עדה יונת; מר מורט צוקרמן; נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא; חתן פרס נובל, ד”ר ריצ’ארד אקסל; נשיא אונ’ ת”א, פרופ’ יוסף קלפטר; חתן פרס נובל, ד”ר אריק קנדל; מר אריק גרטלר.
קרדיט: דוברות הטכניון

“זה עשרות שנים שמורט צוקרמן הוא תומך חשוב ביותר של מחקר מדעי ורפואי”, אמר נשיא המרכז למחלות סרטניות ע”ש סלואן קטרינג, ד”ר קרייג תומפסון. “בתוכנית זו יוצר צוקרמן יותר מאשר פרויקט מימון; זו היא מסגרת שתסייע לחוקרים צעירים מבריקים ביותר להתפתח ולהפוך למוחות המדעיים המובילים של הדור הבא.”

“הרחבת ההזדמנויות לחוקרים מוכשרים לשתף פעולה זה עם זה תוביל לתגליות ולחדשנות היכולות לעצב את חייהם של אנשים בכל רחבי העולם”, אמר דרו פאוסט, נשיא אוניברסיטת הרווארד. “תוכנית המלגות של צוקרמן היא ברכה לקהילה האקדמית העולמית ומתנה לאנושות, בתקופה של אפשרויות גדולות להישגים מדעיים.”

“כאשר חוקרים מוכשרים משתפים פעולה ללא הבדלי מוסדות, גבולות ותחומי מחקר, התוצאה נושאת ברכה אקספוננציאלית לכולנו,” אמר ג’ון סקסטון, נשיא (אמריטוס) אוניברסיטת ניו יורק. “התוכנית מממשת תפיסה זו ומציעה מודל לשותפויות אקדמיות בינלאומיות מוצלחות.”

“המדע הוא השפה היחידה ללא גבולות או מגבלות. הוא שייך לכל. היוזמה החדשה של צוקרמן תחזק את הקשרים בין שתי קהילות אקדמיות חשובות, צפון-אמריקה וישראל, בצומת קריטי – זה שבו דור חדש של מדענים מתחיל את הקריירות שלו, שיתפתחו עם שורשים הנטועים עמוק במוסדות הטובים ביותר בשני האזורים, וימשיכו במהלך הקריירות הללו לשמש כזרזים של שיתוף הפעולה, העשרת המדע גם בצפון-אמריקה וגם בישראל, וקידום הידע לטובת האנושות”, אמר פרופ’ מנחם בן-ששון, נשיא האוניברסיטה העברית, ירושלים.

“בקולומביה אנו מכירים מקרוב את חזונו האינטלקטואלי והחברתי הגדול של מורט צוקרמן, המשתקף בתמיכתו הנדיבה לקהילת המדענים בקמפוס שלנו, החוקרת את דרכי המוח, החשיבה וההתנהגות”, אמר לי ק. בולינג’ר, נשיא אוניברסיטת קולומביה. “הערצתנו כלפיו גוברת בשל מחויבותו החלוצית החדשה לדורות הבאים של מנהיגים בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה, הפועלים בשותפות עם המוסדות הגדולים המקבילים לנו בישראל. ואנו גאים במיוחד על כך שהוא גייס לעזרתו את המדענים שלנו, זוכי פרס נובל בתחומי הנוירולוגיה, לסיוע בהובלת תוכנית המלגות של צוקרמן”.

“אנו מודים למורט צוקרמן על חזונו האמיץ החדש, שיאפשר למשתתפי תוכנית זו להפוך למנהיגים בתחומיהם השונים, ולשמש כדוגמה ומופת למועמדים להצטרף לתוכנית זו בעתיד. המחקר הטוב ביותר מושג על בסיס של שיתוף-פעולה, ועל מנת להיות מובילים בתחומים המשתנים במהירות, חיוני להתרשת ולהתחבר עם חוקרים מכל רחבי העולם, ובמיוחד בצפון-אמריקה. התוכנית החדשה לא רק תסייע להרים את המחקר המדעי לרמה הגבוהה ביותר, כי אם תשמש גם כנדבך חדש וחשוב התומך ביסודות שעליהם ימשיכו לשגשג הקשרים בין ישראל וארצות הברית”, אמר פרופ’ פרץ לביא, נשיא הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל.

“אנו שמחים ואסירי תודה על היותו של מורט צוקרמן שותף בקידום שתי עדיפויות לאומיות עליונות בישראל – עצירת המגמה של בריחת המוחות וסיוע לידידות בין ישראל וארה”ב. בעזרת הקרן החדשה, ישראל וארה”ב יעצבו מחר משותף של הצטיינות מדעית וטכנולוגית”, אמר פרופ’ יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת ת”א.

“תוכנית המנהיגות של צוקרמן מגלמת חזון אמיתי, בכך שהיא יוצרת זיקות חשובות בין המדע בישראל ובצפון-אמריקה המתבטאות בהשקעה במדענים חדשים ברגעים מכריעים בקריירות שלהם – שנות הפוסט-דוקטורט – כאשר הם יוצרים את הרשת הגלובלית שלהם ומתחילים את קריירות המחקר שלהם. המדע בישראל והמדענים האורחים האלה יָזִינו, בסינרגיה מדהימה, אלה את אלה, ובתהליך זה יתחזק מעמדה של ישראל כמרכז עולמי של מדע וטכנולוגיה. אנו צופים כי הקשרים שייבנו במסגרת זו ייצרו את שיתופי הפעולה ארוכי הטווח שיקדמו תחומים מדעיים רבים. מכון ויצמן למדע, הנמנה על המובילים העולמיים במחקר הבסיסי, מביט קדימה אל שותפות חדשה זו ואנו אסירי תודה על ידידותו ותמיכתו של מר מורט צוקרמן. אנו צופים לשנים הבאות בהן תתקדם התוכנית ותצליח, ולפרי המדעי המצוין שתישא תוכנית זו,” אמר פרופ’ דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע.

“בתוכנית זו ממחיש מורט צוקרמן פעם נוספת כי הדרך לקדמה, שלום ושגשוג טמונה בגיוס מוחות גדולים להתמודדות עם הבעיות הקשות ביותר”, אמר ד”ר אלן דרשוביץ, פרופ’ (אמריטוס), בית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד. “תוכנית המלגות של צוקרמן תהיה ברכה לא רק לשותפות האקדמית בין אמריקה וישראל, אלא לתחומים מדעיים רבים מספור ולמיליוני אנשים בעולם שייהנו מן התגליות והחידושים. התוכנית מהווה גם אישור שיש לקדמו בברכה לרוח הפתיחות, ההצטיינות והסובלנות שמתגלמת באוניברסיטאות ובמוסדות המחקר של ישראל”.

תוכנית המלגות של צוקרמן תיפתח בשני מסלולים ראשיים: (1) התוכנית לחוקרים בשלב הפוסט-דוקטורט, הפתוחה לחוקרים מצטיינים מארה”ב בשלב הפוסט-דוקטורט ומציעה להם לבצע מחקר במוסדות מחקר ישראליים מובילים, ו-(2) תוכנית החוקרים של צוקרמן, המכוונות לתמיכה במנהיגים אקדמיים ישראליים ע”י חיזוק והקמה של מעבדות, תוכניות ופרויקטים ברמה עולמית במוסדות ישראליים.

 

 בתמונה: משמאל לימין: מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו; נשיא מכון ויצמן, פרופ' דניאל זייפמן; נשיא האונ' העברית, פרופ' מנחם בן-ששון; מר מורט צוקרמן; נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא; נשיא אונ' ת"א, פרופ' יוסף קלפטר .    קרדיט: דוברות הטכניון

בתמונה: משמאל לימין: מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו; נשיא מכון ויצמן, פרופ’ דניאל זייפמן; נשיא האונ’ העברית, פרופ’ מנחם בן-ששון; מר מורט צוקרמן; נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא; נשיא אונ’ ת”א, פרופ’ יוסף קלפטר .