מידע כתרופת הרגעה

מחקר של פרופ’ אלדד יחיעם מהטכניון מגלה כי בניגוד לאינטואיציה, מידע על סכנות מפתח בנו דווקא אדישות כלפיהן

פרופ' אלדד יחיעם

פרופ’ אלדד יחיעם

אינטואיטיבית, נדמה שככל שהמידע על סיכונים רב יותר, ננהג בדרך זהירה יותר. שאם עלינו לבחור בין כפר שהחיים בו מסוכנים לכפר שהחיים בו בטוחים, נבחר בכפר השני.

את האינטואיציה הזו מפריך מחקר חדש, שפורסם בכתב העת Nature Climate Change. במחקר זה, שנערך על ידי פרופ’ אלדד יחיעם מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון ביחד עם עמיתים מאנגליה ואוסטרליה, מתברר כי “הרעב לסיכון” דווקא גובר ככל שהמידע על הסכנה רב יותר. במילים אחרות, סיקור אינטנסיבי של ארועים שליליים חריגים עשוי דווקא לחולל השפעה מרגיעה.

המחקר האמור התמקד בארועי-קיצון אקלימיים כגון שריפות, שטפונות וצונאמי. שאלת המחקר היתה אם מידע יומיומי על ארועים כאלה מחזק – או דווקא מחליש – את הדחף להתרחק מאותם מקומות. הבדיקה נערכה באמצעות סימולציה של “מיקרו עולם” – מציאות שבה נדרש המשתתף להחליט באיזה כפר (מתוך שלושה) הוא מבקש לחיות. שניים מהכפרים התאפיינו באיכות חיים טובה מהשלישי, אך גם בהסתברות גבוהה יותר לרעידת אדמה. בסימולציה נערכו כמה סבבים, שבכל אחד מהם ניתנה לכל משתתף האפשרות לשנות את החלטתו.

כל אחד מהמשתתפים נחשף לרמות שונות של מידע יומיומי על רעידות האדמה באיזור – ממידע מינימלי על המתרחש בביתו בלבד ועד ל”דיווח תקשורתי מלא” על המתרחש בכל הבתים.

הממצאים היו מפתיעים: ככל שהמידע היה נרחב יותר, כך גברה נטייתו של המשתתף לבחור בכפרים המוּעדים יותר לרעידות אדמה.

לדברי פרופ’ יחיעם, ההסבר פשוט. “ברגע שמדובר בארוע טבע נדיר כמו רעידת אדמה, המידע המפורט רק מדגיש את נדירותו והאדם המתלבט יבחר בכפר המסוכן בשל היותו מקום טוב יותר בימי שיגרה. שיגרת החיים הטובה נתפסת כיתרון הגובר על הסכנה הנדירה, ולכן יעדיף האדם את החיים הטובים והקצת-מסוכנים על פני החיים הבטוחים אך פחות טובים. הוא יודע שאם יבחר בחיים הבטוחים והגרועים הוא ירגיש פראייר – כי רוב הזמן המידע המפורט ידגיש את החסרונות של בחירתו.” להערכת פרופ’ יחיעם, דינמיקה דומה עשויה להופיע בדיווחים על ארועי טרור. “כאשר אני חשוף למידע מלא ומפורט מהתקשורת, ומקבל מידע על פיגוע בעיר כלשהי, אסיק מכך שבשאר המקומות המצב רגוע. יתר על כן, תוך זמן קצר יהפוך גם הארוע בעיר ההיא לארוע נדיר ולא אמָּנע עוד מביקור בה.”

הדמיה של סביבת הניסוי - "מיקרו עולם". בכל סבב יכולים המשתתפים לבחור באחד משלושת האזורים (הכפרים)

הדמיה של סביבת הניסוי – “מיקרו עולם”. בכל סבב יכולים המשתתפים לבחור באחד משלושת האזורים (הכפרים)