מדוע פילים אינם חולים בסרטן?

קבוצת המחקר של פרופ’ אבי שרודר מהטכניון נבחרה להוביל את המחקר ליישום הממצאים בבני אדם, בניסיון לפתח טיפול חדשני למחלת הסרטן

פרופ' אבי שרודר

פרופ’ אבי שרודר

פרופ’ אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון יוביל מחקר חלוצי בתחום הטיפול בסרטן. מדובר בפיתוח של טיפול חדשני, המבוסס על מחקר שנערך בארה”ב בראשותו של ד”ר ג’ושוע שיפמן (Schiffman) ממכון האנטסמן לחקר הסרטן באוניברסיטת יוטה. המאמר של ד”ר שיפמן פורסם היום (8.10.2015) ב-Journal of the American Medical Association.

במחקר האמור בחנו ד”ר שיפמן ועמיתיו את הגורמים למיעוטם של גידולים סרטניים בקרב פילים. למרות העובדה שמספר התאים בגופו של הפיל גדול עשרות מונים ממספר התאים בגוף האדם, שיעור מקרי הסרטן באוכלוסיית הפילים עומדת על פחות מ-5%, וזאת לעומת כ-25% בקרב בני אדם.

ד”ר שיפמן ועמיתיו איתרו את הגורם העיקרי לתופעה האמורה: שכיחותו של גן בולם-סרטן בשם P53, הקיים בגופו של הפיל בארבעים גירסאות – לעומת שתיים בלבד בגוף האדם. “כעת אנו רוצים לפתח דרכים ליישומם של הממצאים הללו בקרב ילדים ומשפחות המצויים בסיכון גבוה לסרטן,” מסביר ד”ר שיפמן. “בכוונתנו למנף את הידע הזה שקיבלנו מהטבע לטובת מניעה, איבחון מוקדם וטיפול בסרטן בבני אדם. כך נוכל לתרגם את המחקר מן המעבדה אל מיטת החולה.”

ד"ר שיפמן והווטרינרית ד"ר אשלי סטלס מבצעים בדיקת דם במרכז רינגינג ברוס להצלת פילים. קרדיט צילום: Feld Entertainment, המרכז למדעי הבריאות באוניברסיטת יוטה

ד”ר שיפמן והווטרינרית ד”ר אשלי סטלס מבצעים בדיקת דם במרכז רינגינג ברוס להצלת פילים.
קרדיט צילום: Feld Entertainment, המרכז למדעי הבריאות באוניברסיטת יוטה

כאן, כאמור, נכנסת לתמונה קבוצת המחקר מהטכניון. פרופ’ אבי שרודר, שהשלים את הפוסט-דוקטורט שלו אצל פרופ’ בוב לאנגר ב-MIT, מפתח פלטפורמות (vehicles) ננומטריות למיקוד תרופות אנטי-סרטניות אל היעד הרצוי בגוף. “האתגר הגדול ביותר בהתמודדות עם גידולים סרטניים,” מסביר פרופ’ שרודר, “הוא הגידולים השניוניים – הגרורות. זאת משום שגידולים אלה קטנים, בלתי צפויים ופזורים מאוד, והם תוקפים חולה שהמערכת החיסונית שלו חלשה ממילא בעקבות הגידול הראשוני. הפלטפורמות הזעירות שאנחנו מפתחים כאן יודעות לאתר את הרקמה החולה ולשחרר במקום המדויק את התרופה שהן נושאות.” כעת יידרש פרופ’ שרודר לרתום את הטכנולוגיה האמורה להחדרתו של גן P53, בגירסאותיו השונות, לגידולים סרטניים בגוף האדם. לדבריו מדובר בגישה מהפכנית, בה יסייעו תובנות מעולם החי לטיפול במחלות של בני האדם.

ד”ר שיפמן אמר כי הוא נרגש מהרחבתו של שיתוף הפעולה עם עמיתו מהטכניון. “פרופ’ שרודר הוא עמית מעולה, שיסייע לנו לתרגם את הממצאים שלנו לטובתם של חולי סרטן. במסגרת שיתוף הפעולה בין אוניברסיטת יוטה והטכניון נלמד כיצד ליישם את 55 מיליון שנות האבולוציה של הפיל למען חולים המצויים בסיכון גבוה לחלות בסרטן.”
לקראת המחקר העתידי גייסו פרופ’ שרודר ועמיתיו בצפון ארה”ב יותר ממיליון דולר מכמה גופים אמריקאים גדולים.