עוגן הרם

שתי קבוצות זכו במקום הראשון בתחרות הסטודנטים ‘טכנוראש’, שנערכה בבריכה שהוקמה בטכניון במיוחד לרגל האירוע

12 קבוצות התחרו בתחרות ה’טכנוראש’ בטכניון והתמודדו עם אתגר הנדסי מורכב: השטת כלי שיט באמצעות גומיות משרדיות. התחרות השנה התקיימה ברוח “אנרגיה ירוקה” תחת הכותרת GUMPOOL 2015: סירות מוּנעות-גומייה, שנבנו מראש על ידי המתמודדים, נדרשו לשוט לאורך 8 מטרים, לעגון באמצעות מגנט ולירות סילון מים לתוך משפך ממרחק של שלושה מטרים,  כל זאת בזמן המהיר ביותר. 

“לרגל התחרות הוקמה בטכניון בריכה ייעודית בשטח של 72 מ”ר, ובתוכה התחרו כלי השיט של 12 הקבוצות שעברו את המיונים ואת שלב חצי הגמר,” סיפר בן גרוצקי, שארגן את התחרות מטעם אגודת הסטודנטים בטכניון. “תקנון התחרות הציב בפני המשתתפים סטנדרטים תכנוניים-הנדסיים גבוהים, ואני שמח על היצירתיות שהפגינו הסטודנטים בתכנון כלי השיט ובעיצובם.”

 בסוף תחרות מפתיעה ומרתקת, ולאחר התלבטות ארוכה, החליטו השופטים להעניק את המקום הראשון לשתי קבוצות. כל אחת מהן תזכה בפרס של 7500 שקל.
חברי קבוצת “סמיילי” הם הסטודנטים מרינה מינקין מהפקולטה למדעי המחשב, וסילי ויטצ’בסקי מהפקולטה להנדסת חשמל ומיכאל פוזבסקי מהפקולטה להנדסת מכונות. “עבדנו עם שבשבת שדוחפת את המים אחורה, ולפי החוק השלישי של ניוטון המים דוחפים חזרה את הסירה,” הסביר פוזבסקי. “כדי לצמצם את הגרר במהלך השיט בנינו מנגנון שמוריד למים את משאבת ההשפרצה רק בסוף השיט.”

הקבוצה השנייה שזכתה במקום הראשון כוללת את הילה שמואל ואיתי מנגל, סטודנטים מהפקולטה למתמטיקה שפיצחו את סוד המהירות. חברת הקבוצה הילה שמואל, הלומדת פיזיקה-מתמטיקה במסגרת תוכנית המצוינים של הטכניון, הסבירה כי “המדחף יושב ישירות על הגומייה וכך נחסך חיכוך, ומיקומו בחזית הסירה מביא לכך שהסירה מתרוממת וכך גם החיכוך עם המים קטן.”

במקום השלישי זכו יאיר גרפונקל וחברתו אור אורון, שניהם ממשגב, שעבדו על הפרויקט במשך חודשיים. הוא סטודנט בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון והיא בוגרת המסלול לתקשורת חזותית בויצו. “זה לא אומר שאני הייתי אחראית על העיצוב,” היא אומרת. “עשינו הכל ביחד, גם בתכנון וגם בביצוע.” השניים השתמשו בצינורות ביוב כמצופים משני צדי הסירה, מדחף פלסטיק גדול ואדום שיוצר בחיתוך לייזר, וגביע לבן. “בעיקרון זה היה אמור גם לירות קונפטי, אבל הפיצ’ר הזה לא עבד,” הם אומרים. 

הקבוצות הציגו מגוון דמוגרפי וטכנולוגי מרשים. קבוצה של סטודנטים לתואר שני מהפקולטה להנדסת מכונות השיטו את כלי השייט באמצעות הטלפון הנייד, וישי צימרמן בן ה-82 מקיבוץ עין חרוד וחתנו רונן אצילי, שזכו בתחרות בשנה שעברה, השיטו הפעם את הספינה  Endurance, הקרויה על שם ספינת המפרשים שיצאה לאנטארקטיקה בשנת 1914.

תחרות “טכנוראש” התקיימה זו השנה ה-13 לזכרו של ההוגה והמייסד שלה, ניב-יה דורבן ז”ל.
ניב-יה, סטודנט ובוגר מצטיין של הטכניון, נרצח על ידי שודד בתל אביב בהיותו קצין בצה”ל.  התחרות והפרסים ממומנים על ידי ד”ר רוברט שילמן (“ד”ר בוב” בפי כל), שהשתלם בטכניון. חבר השופטים כלל את הפרופסורים בני נתן, גיל יוסילבסקי ודוד דורבן (אביו של ניב-יה), כולם מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון.

בסיום התחרות אמר פרופסור דוד דורבן כי התחרות היא מהות ההנדסה, והיא מלמדת את הסטודנטים לתכנן לקראת הלא נודע.

בתמונה בעמוד הבית: הסטודנטים הזוכים בתחרות במקומות הראשונים.
צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון.

כלי השיט של הילה שמואל ואיתי מנגל, שזכו במקום הראשון

כלי השיט של הילה שמואל ואיתי מנגל, שזכו במקום הראשון

כלי השיט של קבוצת "סמיילי", שזכתה במקום הראשון

כלי השיט של קבוצת “סמיילי”, שזכתה במקום הראשון

כלי השיט של הקבוצה שזכתה במקום השלישי

כלי השיט של הקבוצה שזכתה במקום השלישי