וזה שיודע לשאול

1111

222

אפליקציית Squeeck, שנולדה בדרך למדורה על החוף, מתפשטת כאש בשדה קוצים.

אופיר צ’קון וחברתו אוֹריה כהן, בני 23 כיום, בסך הכל חיפשו מקום למדורה באזור חוף דור. הם לא חשבו לרגע להקים מדורה במקום אסור, ולכן ניסו לברר היכן מותר לעשות זאת. לאחר דקות ארוכות של חיפושי שווא בגוגל הם הבינו שבמצוקתם טמון פוטנציאל לאפליקציה שיתופית חדשה וחלוצית. “הרי התשובות כבר קיימות ברוב המקרים,” אומרת אוריה. “כמעט כל מעשה יומיומי שאתה עושה, מישהו כבר עשה לפניך, וכמעט כל שאלה שאתה שואל כבר נשאלה קודם, אבל התשובות לא מתועדות באופן זמין ברשת. מנועי חיפוש לא יודעים להתמודד עם שאלות אינטואיטיביות כמו ‘איפה מותר להדליק מדורה על החוף’. דרושה כאן אפליקציה שיתופית שמחברת את השואלים למשיבים הפוטנציאלים.”

וכך, מתוך המדורה שלא היתה, נולדה אפליקציית Squeeck, המחברת בין מחפשי המידע לבעלי הניסיון. “הדרך לא היתה פשוטה,” אומר אופיר, “כי לשנינו לא היה שום רקע בתכנון אפליקציות, והיינו צריכים ללמוד הכל לבדנו – רק בנושא עיצוב הממשק גייסנו אדם נוסף – חיים לוי. גם את הנושא היזמי והשיווקי למדנו כמעט לבד, חוץ מקורס ‘יזמות וקניין רוחני’ בתעשייה וניהול שעזר לי מאוד. ומכיוון שעשינו הכל לבד, זה לא לקח חודשיים – אלא שנתיים.”

Squeeck היא פלטפורמה חינמית הפועלת כיום על אנדרואיד (ובקרוב גם באייפון), שבה כותב המשתמש את השאלה שלו ומפלח את קהל היעד הרלוונטי לפי שורה של קריטריונים. “אתה מגדיר את הרדיוס שבו אתה רוצה לחפש – סביבך או סביב נקודה אחרת בעולם – והמערכת מחפשת רק בתחום הזה,” מסבירה אוריה. “ואתה קובע גם את קהל היעד (קבוצת גיל, מגדר, תחום עניין וכו’) שאליו תגיע השאלה.”

את השאלות אפשר לשאול בכל שפה שהיא, שכן המערכת מתרגמת אותן בהתאם לשפה הנהוגה באזור הרלוונטי. לאחר משלוח השאלה יכול השואל לסגור את האפליקציה, שכן היא תאותת לו במקרה שתינתן תשובה לשאלתו. המשיבים מדורגים על ידי השואלים כדי ליצור ‘מדרג אמינות’ לטובת שואלים עתידיים, והרייטינג מדורג באמצעות כוכבי זהב. “חשוב לנו לציין שהמשתמשים נשארים אנונימיים,” מציין אופיר.

הורדת האפליקציה לסמארטפון אורכת שניות ספורות, וגם שיגור השאלות פשוט ומהיר. אז מה האתגרים שנותרו לאופיר ולאוריה? “להשלים את פיתוח האפליקציה לאייפון, להגדיל משמעותית את מספר המשתמשים, ולהמשיך לשפר את הממשק לטובת המשתמש.”

שאלות לדוגמה מתוך האפליקציה:

‘מישהו מכיר מוזיאון אמנות טוב?’

‘איפה בחיפה יש הערב מופע ג’ז?’

‘מה המוניטין של ד”ר רן טליסמן, כירורג פלסטי?’

‘למה אני עייף אבל לא נרדם?’

‘יש לי פקעות של פטרוזיליה. צריך להשקות עם הרבה מים?’

‘מי ביקר בצ’סקי קרומלוב, צ’כיה?’

‘רעיונות מקוריים למתנות לפסח – shoot!’

חברים, שותפים

אופיר ואוֹריה הם בני זוג כבר שש שנים, מאז שהיו בני 17. היא ילידת ראש העין, וכעת עושה את הסמסטר הראשון כאן בטכניון, בהנדסת מערכות מידע. הוא יליד כפר סבא, עתודאי במסגרת תוכנית ‘ברקים’ בהנדסת מכונות. הוא סיים כאן תואר ראשון ובקרוב יסיים את התזה לתואר שני בהנחיית פרופסור-משנה יזהר אור. על מה התזה? “על הדינמיקה של טוויסט-קאר, מה שנקרא ‘בימבה’ – זה כלי רכב שיש לו מכניקה מאוד ייחודית, שמאפשרת לו להתקדם באמצעות סיבוב של ההגה. יש כאן המון שאלות, כמו השפעת שינוי פרופורציות על ביצועי הרכב.”