הדרך אל העושר

היזם והממציא ג'ון אושר בהרצאה לסטודנטים בטכניון. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

היזם והממציא ג’ון אושר בהרצאה לסטודנטים בטכניון. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

osher3

היזם והממציא ג’ון אושר, שהקים את SpinBrush בהשקעה של מיליון וחצי דולר ומכר אותה ב-475 מיליון דולר, סיפר לסטודנטים בטכניון מה בין ‘זכויות הצצה’ בציורי עירום ליזמות ואיך עושים כסף מסוכריות מסתובבות.

“אני יהודי בן 68, ועד לאחרונה בכלל לא חשבתי לבוא לישראל – לא מושך אותי לנסוע באוטובוס-תיירים מאתר לאתר. אבל בשנים האחרונות, בכל פעם שנתקלתי ברעיון טוב, אמרו לי: ‘זה מישראל’. וכשביררתי, גיליתי שרוב הרעיונות האלה מקורם בטכניון. לכן, כיזם וממציא, לא יכולתי להחמיץ הזדמנות, ובאתי לכאן בתקווה למצוא יזמים וממציאים צעירים.”

ג’ון אושר, שהחל את קריירת היזמות שלו בגיל חמש, התארח במפגש שנערך במרכז ברוניצה ליזמות בטכניון. “מעולם לא עבודתי במקום ‘מוסדר’, מעולם לא התאמתי לעבודה כזו, וכנראה שאיש לא היה מקבל אותי. את המיזם העסקי הראשון שלי הקמתי בגיל חמש: ההורים שלי הלכו לסדנאות ציור וציירו שם מודלים בעירום. אחת לכמה זמן הם היו מביאים את הציורים הביתה ועורמים אותם בעליית הגג. הייתי מזמין אלי חברים ולוקח מכל אחד 5 סנט תמורת הזכות לראות את הציורים. אלה שולי הרווח הכי גבוהים שהיו לי אי פעם. הייתי עשיר, קניתי גלידה לכולם. זו היתה הפעם הראשונה. מאז לא הפסקתי: פינוי שלג, חלוקת עיתונים. גדלתי כשתמיד הייתי מעורב באיזה עסק כזה או אחר.”

להשלמת התואר הראשון – בפסיכולוגיה – נדרשו לו שבע שנים, שכן במשך כל אותה תקופה הקים וניהל עסקים, ובהם חנות עגילים וחנות בגדים. בתום התואר השקיע חמש שנים בלימוד עבודות כפיים – נגרות ושרברבות, למשל – והידע שרכש עזר לו בכל ההמצאות שרקח שנים מאוחר יותר. כשנולדו לו ילדים החליט למנף את הידע הזה ולהקים חברת צעצועים, ודור שלם של ילדים אמריקאים מודה לו על המצאת ה-SpinPop – סוכריה מסתובבת על מקל. הוריהם של אותם ילדים ודאי לא שמחו על ה’ספינפופ’, אבל הודו לו על ההמצאה הבאה:- SpinBrush מברשת שיניים חשמלית זולה. ההשראה באה מסיורים בסניפי וולמארט ומהרצון למנף את המנגנון המסתובב לצרכים בוגרים יותר מהסוכרייה. התוצאה: מברשת שעלתה 5 דולרים – כחמישית ממחיר מברשות השיניים של אותה תקופה.

מעבר להצלחה הטכנולוגית היתה כאן הברקה עסקית: ההחלטה לבנות חברה שמטרתה להימכר לחברת הענק פרוקטר & גמבל. אושר רשם פטנט על Dr. John’s SpinBrush , ואז כבש את מדפי Walmart. החברה, שבהקמתה הושקעו 1.5 מיליון דולר, נמכרה לפרוקטר & גמבל תמורת 475 מיליון דולר.

כיום מעורב אושר ב-Capture – סטארט-אפ שהקים בנו, המאפשר לאתרי חדשות לשדר תוכן שצולם על ידי גולשים והועלה לרשתות החברתיות. הצילומים מגיעים לרשת תוך כמה דקות, תוך הסדרת ענייני זכויות יוצרים בקלות רבה. העולם החדש שונה מאוד מזה שבו החל אושר את הקריירה היזמית שלו, אבל גם בו הוא מסתדר היטב. “הבנתי שיש כמה מיליונים של מצלמות בעולם, שפועלות בכל רגע שבו קורה משהו מעניין. עכשיו השאלה היא איך הופכים את זה לעסק רווחי. בסופו של דבר, היזמים הכי טובים הם לא אנשים שלוקחים סיכון, אלא אנשים שיודעים איך לנהל אותו.”

*הרצאתו של ג’ון אושר בטכניון תעלה בקרוב בערוץ ה-YouTube של הטכניון

הכתבה נכתבה על ידי קרן רובין מנהלת מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון