10 שנים, 122 חברות – והפתעה של 60 מיליון דולר

תומר לונדון

תומר לונדון

עופר וילנסקי באירוע הפתיחה. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

עופר וילנסקי באירוע הפתיחה. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

תחרות הסטודנטים BizTEC חוגגת עשור, וה-New York Times מפתיע עם בשורה משמחת במיוחד: ‘גוגל קפיטל’ תשקיע 60 מיליון דולר בסטארט-אפ החדש של בוגר הטכניון תומר לונדון, שזכה במקום הראשון ב-BizTEC בשנת 2009.

בתחילת אפריל בישר ה- New York Timesעל השקעה של 60 מיליון דולר בסטארט-אפ החדש של בוגר הטכניון תומר לונדון. ZenPayroll הוא הסטארט-אפ השני של לונדון, ושוויו מוערך כבר כיום ביותר מחצי מיליארד דולר. מאחורי ההשקעה האמורה עומדת זרוע ההשקעות של גוגל.

ההצלחה הראשונה של לונדון בתחום היזמות נרשמה בשנת 2009, כאשר זכה במקום הראשון בתחרות הסטודנטים BizTEC בטכניון עם החברה שהקים חודשים ספורים קודם לכן. הוא היה אז סטודנט בפקולטה להנדסת חשמל, וכדי להקים את Vizmo הוא עזב את עבודתו באינטל וחָבַר לשותפו ללימודים בפקולטה, אסף רווח. השניים, מצטייני-נשיא סדרתיים, אמרו אז כי הטכניון נתן להם שלושה דברים: “ראשית, כאן הכרנו זה את זה. שנית – נכנסנו למעבדת היזמות והחדשנות של הטכניון על מגוון שירותיה. שלישית – מועדון היזמות של הטכניון. אין ספק, הטכניון הוא חממת היזמות של ישראל, והוא חייב להישאר כזה.”

תומר לונדון אינו הראשון שזינק מקרש הקפיצה של BizTEC אל העולם הגדול של היזמות. בעשר השנים הללו פותחו במסגרת התחרות פרויקטים חדשניים במגוון רחב של תחומים. בשנת 2006 זכתה במקום הראשון חברת LifeBond, שפיתחה תחבושת ביולוגית נוזלית העוצרת דימום מסיבי וגייסה מאז כ – 30 מיליון דולר. ב-2007 זכתה PolyTouch, עם טכנולוגיה לייעול ניתוחי בקע בלפרוסקופיה (החברה נמכרה לפני כשלוש שנים תמורת 40 מיליון דולר). ב-2008 – חברת DataStrata, מערכת אינטראקטיבית המאפשרת לאורחים במלון להזמין שירותים במלון ומחוצה לו (המערכת כבר פועלת כיום במלונות שונים). 2009 – Vizmo  שהוזכרה כאן, שפיתחה מערכת להזמנה עצמאית של שירותים כבר במהלך השיחה עם מוקד השירות. 2010 – Windward , מערכת למיפוי דיגיטלי מדויק של האוקיינוסים והימים, לרבות מים טריטוריאליים וכלי שיט שגייסה מאז 5 מיליון דולר. 2011 –Pixtr , שפיתחה אלגוריתמים לשיפור אוטומטי של תצלומים. 2012 – Yevvo, אפליקציה המאפשרת שיתוף של שידור וידיאו חי באמצעות הסמארטפון (גייסה בשנה שעברה 3.7 מיליון דולר, ועתה גייסה 12 מיליון דולר והחליפה את השם ל-Meerkat). 2013 –  Breezometer, אפליקציה לניטור רמת הזיהום באוויר באמצעות הסמארטפון (החברה גייסה 600 אלף דולר, ובמהלך השנה הנוכחית תפתח משרדים בארה”ב לאחר שהמוצר כבר הושק שם). ב-2014 זכתה במקום הראשון חברת Augmedics, עם מערכת לתמיכה ברופאים-מנתחים באמצעות הדמייה תלת ממדית (כעבור שלושה חודשים נכנסה החברה לחממה טכנולוגית מובילה).

תחרות BizTEC נוסדה בטכניון בשנת 2005 כיוזמה סטודנטיאלית שנועדה לטפח את היזמות בקרב סטודנטים בטכניון, ובמרוצת השנים הפכה לתחרות המובילה בישראל ביזמות סטודנטיאלית. כיום פתוחה התחרות לסטודנטים מכל התארים וגם לבוגרים טריים, ומשתתפים בה סטודנטים מכ-15 קמפוסים בישראל.

השנה, במלאת עשור לייסודה, נרשמו לתחרות יותר ממאתיים סטודנטים-יזמים, 60%  מהם סטודנטים בטכניון. ב-30 במרץ נערך בטכניון אירוע הפתיחה של התחרות לשנה זו. את ההרצאה המרכזית באירוע נשא היזם עופר וילנסקי, שדיבר על מוטיבציה בתחום היזמות ועל ״הדרך מרעיון לסיפור הצלחה״. דובר נוסף היה ניסן אלימלך, מייסד חברת אוגמדיקס והזוכה בתחרות BizTEC 2014. באירוע השתתפו כמאתיים יזמים צעירים, בוגרי התחרות ובכירים מהתעשייה. מתוך 80 הקבוצות המתמודדות נבחרו 30 קבוצות, שימשיכו לתוכנית שנתית הכוללת הרצאות, סדנאות, הנחיה על ידי מנטורים מובילים מהתעשייה, עבודה במאיץ (אקסלרטור), ו”Demo-Day”, שבמהלכו יוכרז על הצוות הזוכה. הפרס לזוכים: 10,000 דולר.

בעשר שנות קיומה הולידה התחרות 122 חברות הזנק, שגייסו יותר מ-100 מיליון דולר. “חברות הזנק קמות ונופלות על איכותו של הצוות,” אומר מנהל התחרות תומר אהרונוביץ’, “והתפקיד שלנו הוא לסייע לסטודנטים לממש את הרעיונות שלהם לקראת הקמתה של חברה מצליחה.” מנהל מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון, רפי נווה, אומר כי “כל הקבוצות המשתתפות מציגות בעיה אמיתית, ולכן יש לכולן פוטנציאל ממשי להצליח מבחינה עסקית. עם זאת, העיקר אינו הזכייה כי אם ההתנסות שעוברים הצוותים – התנסות שמקנה להם את המיומנויות החיוניות להצלחה עסקית ובעיקר מוטיבציה ליזום ולחדש.”