שלישייה פורצת דרך

שלושה בוגרי טכניון הדליקו את המשואות בטקס פתיחת אירועי יום העצמאות בהר הרצל. השנה נבחרו להדלקת המשואות 14 “ישראלים פורצי דרך אשר הפכו את העולם למקום טוב, בטוח, מעניין ומתקדם יותר”

rafi רפי מהודר:

בגיל 20, בהיותו עתודאי בטכניון, פיתח רפי מהודר את מכל ההדחה הדו-כמותי, הנמצא כיום כמעט בכל בית בישראל. במקביל הוא פיתח מערכת השקיה שמשקה שטח ריבועי – בניגוד לממטרה המעגלית. במכון התקנים התלהבו מהממציא הצעיר, ולאחר שחרורו מצה”ל גייסו אותו לעבודה חלקית במכון עם שחרורו משירות קבע.

חברת ‘נטפים’, ששמעה על וסת-הלחץ שפותח על ידי מהודר, פנתה אליו – וכל השאר היסטוריה: מהודר המציא את הטפטפת ששינתה את עולם החקלאות וכיום, בגיל 70, רשומים על שמו כ-400 פטנטים. על פי ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, “המצאת הטפטפות הייתה משום פריצת דרך בתחום החקלאות בארץ ובעולם, ותרמה לחיסכון אדיר במי השקיה. הטפטפות אפשרו להקים ישובים ולפתח את החקלאות גם באזורים צחיחים במדינות מוכות רעב.”

את הטכניון הוא לא שכח מאז, וכיום הוא מקים מעבדה לטיפוח ממציאים צעירים בטכניון.

ד”ר גבריאל עידן:

gavבהיותו מהנדס ברפאל הגה גבריאל עידן רעיון מהפכני: “גלולה מצלמת” שתיבלע על ידי הנבדק ותתעד את מערכת העיכול שלו. מערכת העיכול ארוכה ומפותלת, ולכן היא ‘ארץ לא נודעת’ שקשה מאוד למפות אותה בהדמיה מבחוץ.

במשך עשור עבד ד”ר עידן על היישום, ובשנת 1998 הקימה רפאל את חברת Giving Imaging, המפתחת ומשווקת את הגלולה. ב-2001 קיבלה הגלולה את אישור ה-FDA האמריקאי, וכיום היא נמכרת בכל רחבי העולם.

הגלולה, השוקלת גרמים ספורים ואורכה 26 מ”מ, מכילה מצלמה זעירה ומתקדמת. הנבדק צריך רק לבלוע אותה, והיא עוברת במשך כשמונה שעות את כל מערכת העיכול ומתעדת אותה. זהו איבחון שאינו מחייב אישפוז ויתר על כן, מאפשר לנבדק לתפקד כרגיל (עבודה, פנאי, ספורט). רופאים וחוקרים בכל העולם מסכימים כי זו מהפכה עצומה באבחון אי-סדירויות במערכת העיכול.

אליס מילר:

אליס נולדה בדרום אפריקה ועלתה לישראל בגיל שש. מאז ומעולם חלמה להיות אסטרונאוטית, ולכן עשתה בגיל עשרים רשיון
טיס אזרחי והחלה ללמוד כעתודאית בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון.

aliceבתום התואר הראשון התגייסה מילר ושירתה כקצינה בחיל האוויר. לאחר השחרור היא ניהלה כמה חברות, ובשלב מסוים עברה לכפר קטן בהודו יחד עם בעלה ההודי. בתקופות שהותה בישראל היא מתגוררת בביתה שבקיבוץ חוקוק.

בעקבות סירובו של חיל האוויר לקבל אותה לקורס טיס עתרה מילר בנובמבר 1995 לבג”ץ נגד צה”ל ומשרד הביטחון, בדרישה להתיר לנשים להתקבל לקורס טיס. “לא יכולתי [להתקבל] כי היו לי את הכרומוזומים הלא נכונים, וזה נראה לי לא הגיוני,” אמרה בראיון. מילר עצמה לא התקבלה לקורס, אבל בעקבות ניצחונה בבג”ץ נפתחו בפני חיילות מסלולים כגון קורס טיס וקורס חובלים. ועדת המשואות קבעה כי “למאבקה יש השלכה על השגת שוויון מגדרי בחברה הישראלית האזרחית כולה.”