מקדימים רפואה

חברי קבוצת Hospitoolity, שעבדו על פתרון לשיפור התקשורת בין החולה לבית החולים, בדיון עם ד"ר מיוריאל קונופניקי מהמרכז הרפואי כרמל

חברי קבוצת Hospitoolity, שעבדו על פתרון לשיפור התקשורת בין החולה לבית החולים, בדיון עם ד”ר מיוריאל קונופניקי מהמרכז הרפואי כרמל. צילום: דוברות הטכניון

ארז קורצוויל ויהב לוי, נציגי קבוצת PeeVOT, יושבים עם מנהל מחלקת ילדים א׳ ברמב"ם, פרופ׳ נעים שחאדה. צילום: דוברות הטכניון

ארז קורצוויל ויהב לוי, נציגי קבוצת PeeVOT, יושבים עם מנהל מחלקת ילדים א׳ ברמב”ם, פרופ׳ נעים שחאדה. צילום: דוברות הטכניון

קבוצת PeeVOT לאחר הזכייה. צילום: דוברות הטכניון

קבוצת PeeVOT לאחר הזכייה. צילום: דוברות הטכניון

פתרונות רפואיים חדשניים התחרו בשבוע שעבר ב- T2Med – מרתון הסטארט-אפ של הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. במקום הראשון זכתה מערכת PeeVot, לאיסוף שתן לבדיקה מתינוקות, שפותחה על ידי שלושה סטודנטים לרפואה, סטאז’ר אחד ושלושה סטודנטים להנדסה ביו-רפואית.

שלושה ימים, שעות שינה ספורות, התלהבות אינסופית וליווי מקצועי: זהו המתכון המנצח של T2Med – מרתון היזמות שמקיימת הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. המרתון מהווה מעבדת יזמות חיה שבמהלכה מפתחות קבוצות סטודנטים טכנולוגיות חדשניות הקשורות בתעשיית מדעי החיים. שיאה של התחרות הוא ביום השלישי, שבו מציגות הקבוצות את ה’חברה’ שהקימו בפני צוות השופטים. זו השנה השנייה לקיומו של המרתון, והוא הסתיים ביום שישי שעבר.

קבוצת PeeVot, שזכתה במקום הראשון, פיתחה שיטה חדשה לאיסוף שתן (לבדיקה( בקרב תינוקות בנות. “היינו שלושה סטודנטים מהפקולטה לרפואה, סטאז’ר אחד מרמב”ם, ושלושה סטודנטים מהפקולטה להנדסת ביו-רפואה,” מספר חבר הקבוצה ארז קורצוייל. “כל אחד הגיע עם רעיון אחר, ובסוף בחרנו ברעיון של PeeVot – בין השאר כי היו לנו בקבוצה אבא אחד ואמא אחת, והם סיפרו כמה קשה העניין של איסוף שתן מתינוקות-בנות. כיום יש בשוק שתי אופציות – האחת היא איסוף לא פולשנית אבל גם לא מדויק, והשנייה היא איסוף מדויק אבל פולשני, המבוצע רק בבית חולים. האתגר שלנו היה לפתח טכניקת-איסוף מדויקת ולא פולשנית.”

לדברי חברי הקבוצה, הדינמיקה העיקרית היתה ‘פינג-פונג’ בלתי פוסק בין הסטודנטים לרפואה, שהגדירו את הבעיות, ובין המהנדסים שהציעו פתרונות וחוזר חלילה. “נכון שהתייעצנו עם רופאי ילדים, פלסטיקאים ומהנדסים, אבל רוב הפתרונות הטכניים הגיעו מתוך הקבוצה,” אומר קורצוייל.

ג’נה, חברת הקבוצה, סיפרה על חוויותיה כאם לילדוֹת. “בביקורים שלנו בבתי חולים הייתי צריכה לאסוף מהילדות שתן באמצעות שקית מיוחדת (‘פיפיה’), או לתת לרופאים לשאוב שתן באמצעות מחט – תהליך כואב וממש לא נעים. הפתרון שלנו הוא כלי לאיסוף שתן, המבוסס על מדבקה המותאמת לאנטומיה של בנות.”

T2MED הוא ‘נגזרת’ של תוכנית 3 Day Startup, שנולדה באוניברסיטת טקסס בשנת 2008 ומאז התפשטה ברחבי העולם. מטרתה: לעודד יזמות בקרב סטודנטים ולמוטט את החומות המפרידות בין הדיסציפלינות והפקולטות השונות. זאת מתוך תפיסה שכפי שהצייר עובד בסטודיו והמדען במעבדה, כך זקוקים יזמים ל’מעבדת יזמות’. T2MED מתקיים במסגרת זו, תוך התמקדות ספציפית ברפואה ובהנדסה ביו-רפואית.

יזם התחרות, הסטודנט יובל ברק-קורן מהפקולטה לרפואה, אמר כי “לימודי הרפואה מרוכזים בפקולטה ובבתי החולים ואינם חושפים אותנו לעולמות הטכנולוגיה והיזמות, שבהם בדיוק נמצא עתיד הרפואה: בשילוב עם יזמות וטכנולוגיה. התחרות הזאת היא הזדמנות להתנסות בחיבור הזה.”

השנה ארגן יובל את התחרות יחד עם סטודנט נוסף בפקולטה, בר רינות. דיקן הפקולטה לרפואה, פרופסור אליעזר שלו, הודה לשניים על ההשקעה הגדולה בתקופה של עומס לימודי כבד, ואמר כי הארוע עולה בקנה אחד עם חזון הפקולטה – שילוב בין רפואה להנדסה. דיקן הפקולטה להנדסה ביו-רפואית, פרופסור אמיר לנדסברג, ציין כי “מדובר בארוע חשוב מאוד, שהוא חלק מהקשר המתהדק בינינו לפקולטה לרפואה. חדשנות ויזמות רפואית דורשות סקרנות מדעית, דחף מחקרי ושאיפה הומאנית לשפר את חייהם של בני האדם. בסופו של דבר, המרכיב החשוב ביותר הוא האנשים שעושים את הדברים, ואנחנו משתדלים למצוא ולטפח את האנשים הטובים ביותר.”

במקום השני בתחרות זכתה ToothFairy- מערכת לציחצוח שיניים ללא שימוש בידיים, בעיקר עבור אנשים הלוקים במחלות מוטוריות. במקום השלישי זכתה Shape Shift Medical – טכנולוגיה המזיזה את המצלמה בניתוחי לפרוסקופיה לפי תנועות הראש והעיניים של המנתח.”

קבוצת ItBrush הציעה פתרון נוסף בתחום צחצוח השיניים: מברשת-שיניים בעלת ראש מתפרק, שבקצהו מצלמה וחיישן פשוט. המערכת מסוגלת לזהות פלאק ולדווח למשתמש היכן יש צורך בצחצוח נוסף.

קבוצת Count Aid פיתחה מערכת למעקב אחר מכשירים ניתוחיים, כדי למנוע את השארתם בגוף המטופל. למי שהטיל ספק בנחיצות הפיתוח הבהירו חברי הקבוצה כי בארה”ב לבדה נותרים כ-6,000 כלים ניתוחיים מדי שנה בגופם של מטופלים.

שיתוף הפעולה בין סטודנטים לרפואה לבין סטודנטים מפקולטות אחרות הרשים אותי מאוד,” אמר חתן פרס ישראל, המהנדס עוזיה גליל, “בייחוד לאחר שנים ארוכות בהן אני עוסק בסטארט-אפים ומבין עד כמה הקשר הזה חשוב.” לצד עוזיה גליל ישבו בחבר השופטים מנהלת המרכז הרפואי כרמל ד”ר חן שפירא, מנהל המרכז הרפואי רמב”ם פרופסור רפי ביאר, היועץ האסטרטגי והמדען הראשי לשעבר של משרד התמ”ת ד”ר אלי אופרויזמית הביו-מד ואשת ההון סיכון ד”ר דליה מגידו.