“מנועי בעירה פנימית ימשיכו להוות אמצעי הנעה עיקרי”

יו"ר אגודת מהנדסי המכונות בלשכת המהנדסים מר עמנואל ליבן (מימין) עם ראש המעבדה למנועי שריפה פנימית בטכניון ויו"ר הוועדה המארגנת של הכנס ד"ר לאוניד טרטקובסקי

יו”ר אגודת מהנדסי המכונות בלשכת המהנדסים מר עמנואל ליבן (מימין) עם ראש המעבדה למנועי שריפה פנימית בטכניון ויו”ר הוועדה המארגנת של הכנס ד”ר לאוניד טרטקובסקי

ראש המעבדה למנועי בעירה פנימית ב-MIT היה הדובר הראשי בכנס הרביעי לטכנולוגיות הנעת כלי טיס בלתי מאוישים, שהתקיים בטכניון.

ב-29 בינואר התקיים בטכניון הכנס הרביעי לטכנולוגיות הנעת כלי טייס בלתי מאוישים (כטב”מ). בכנס, שנערך בבניין הפקולטה להנדסת מכונות ע”ש ד. דן ובטי קאהן בטכניון, הציגו מהנדסים וחוקרים מובילים מהתעשייה, האקדמיה וגופים ממשלתיים, את החידושים האחרונים בתחומי הטכנולוגיה הרלוונטיים להנעת כטב”מ. בין השאר נדונו נושאים כגון מנועי בוכנה, מנועים רוטוריים, שיטות הנעה חלופיות, הנעה חשמלית, סוגי דלק קונבנציונליים וחלופיים למנועי כטב”מ, ומגמות עתידיות. מפגש שנתי זה, שראשיתו לפני ארבע שנים כשיתוף פעולה בין הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, מפא”ת/משרד הביטחון והתעשייה, הפך לבמה מובילה לעוסקים בתחום, ונתמך השנה לראשונה גם על ידי משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. בכנס השתתפו כ-200 איש, מספר המצביע על חשיבותו ההולכת וגוברת של תחום הנעת הכטב”מ.

בהרצאה המרכזית בכנס הרצה פרופ’ וואי צ’אנג (Wai Cheng), ראש המעבדה למנועי בעירה פנימית ע”ש סלואן (Sloan) במכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT). פרופ’ צ’אנג ניתח את מגמות הפיתוח של מערכות הנעה לכטב”מ, יתרונותיהם וחסרונותיהם של סוגי הנעה שונים, וסיכוייהם להשתלב בשוק הכטב”מ הגדל משנה לשנה. אחת המסקנות המרכזיות צ’אנג הייתה שגם בעשורים הקרובים מנועי שריפה פנימית ימשיכו להוות אמצעי הנעה עיקרי הן בתחום הכטב”מ והן בתחום האוטומוטיבי.

משתתפי הכנס נחשפו לנקודת מבטם של משתמשי ויצרני כטב”מ באשר לדרישות ממערכות הנעת כטב”מ והלקחים שהוסקו מזירות שימוש שונות. יו”ר אגודת מהנדסי המכונות בישראל, מר עמנואל ליבן, ניתח בהרצאתו את ההבדלים המהותיים בין מערכות הנעת כטב”מ ומערכות הנעה לכלי רכב, והציג גישות אשר יאפשרו שימוש בטכנולוגיות אוטומוטיביות מתקדמות, לטובת הנעת כטב”מ.

כן הוצגו בכנס פיתוחים חדישים של מערכות הנעה מתקדמות מסוגים שונים, החל בהנעה סולארית והנעה בעזרת חומרים משני-פאזה, שהוצגו בהרצאותיהם של פרופ’ ווייס ופרופ’ שר מהטכניון, ועד לקונספטים חדשים של מנוע בעירה פנימית. בהרצאתו של ד”ר שקולניק מחברת LiquidPiston (ארה”ב), הוצג קונספט חדיש של מנוע רוטורי המאפשר להשיג ערכי נצילות של עד כ-60% יחד עם פליטות מזהמים נמוכות, ומתגבר בכך על חסרונותיו העיקריים של מנוע וואנקל הידוע. כמו כן נחשף בכנס מנוע חדיש עם מיחזור תרמו-כימי המופעל בדלק מתחדש, אשר פותח במעבדה למנועי שריפה פנימית בטכניון. בפיתוח זה הצליחו החוקרים להפחית פליטות מזהמים לרמות בעלות השפעה אפסית, ולשפר את נצילות המנוע בשיעור שבין 6% ל-45%.

באי הכנס חלקו שבחים לד”ר לאוניד טרטקובסקי, ראש המעבדה למנועי שריפה פנימית בטכניון ויו”ר הוועדה המארגנת של הכנס, על פעילותו המבורכת לקידום תחום הנעת הכטב”מ בישראל, ועל הפיכת הכנס לבמה מרכזית לקידום דיאלוג ושת”פ בין האקדמיה, התעשייה וגופים ממשלתיים מובילים.