“מהרגע הראשון היה לנו ברור שעלינו לטפל בהם”

מארגנת הכנס, פרופסור נעמי ביטרמן

מארגנת הכנס, פרופסור נעמי ביטרמן

אל"מ רם שגיא מחיל הרפואה בכנס

אל”מ רם שגיא מחיל הרפואה בכנס

הדברים נאמרו על ידי אל”מ רם שגיא מחיל הרפואה על פצועי מלחמת האזרחים בסוריה, בכנס הבינלאומי השלישי בנושא “ארכיטקטורה ורפואה במאה ה-21”, שהתקיים בשבוע שעבר בטכניון.

בוגר הטכניון אל”מ רם שגיא סיכם שנתיים של טיפול ישראלי בפצועי מלחמת האזרחים בסוריה. “כשהגיעו ראשוני הפצועים הסורים לגבול הישראלי, לפני שנתיים בדיוק, לא היתה לנו שום התלבטות; מהרגע הראשון היה לנו ברור שעלינו לטפל בהם.” כך אמר ד”ר אל”מ רם שגיא, בוגר הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון והיום מפקד הרפואה בפיקוד דרום, ביום עיון שנערך בטכניון ביום חמישי. “הם קיבלו בדיוק את הטיפול שמקבל חייל צה”ל שנפגע, כפי שמתחייב משבועת חיל הרפואה – ‘להושיט יד עוזרת לכל פצוע ולכל חולה… אם אוהב ואם אויב’ – ומהמשפט הידוע ממסכת סנהדרין: ‘כל המקיים נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא’.”

זרם הפצועים מסוריה החל בטפטוף איטי – 7 פצועים ראשונים שהגיעו לגבול הישראלי
ב-16 בפברואר 2013. בסוף אותה שנה כבר היו בבתי החולים בישראל מאה פצועים סורים, ששמעו מחבריהם על הטיפול שקיבלו כאן. “כאמור, מעולם לא שאלנו את עצמנו אם עלינו לטפל בפצועים; שאלנו את עצמנו רק איך לטפל, והתשובה ניתנה על פי המקרה הספציפי – חלק מהפצועים טופלו על הגבול ושוחררו לסוריה, אחרים הגיעו לטיפול במרפאות צבאיות, והשאר הובאו לבתי חולים אזרחיים.”

אל”מ שגיא אמר את הדברים במסגרת הכנס הבינלאומי השלישי בנושא ‘ארכיטקטורה ורפואה במאה ה-21’, שנערך בשבוע שעבר בטכניון ביוזמת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים והפקולטה לרפואה בטכניון. הכנס היווה מפגש ייחודי של שני עולמות התוכן – רפואה וארכיטקטורה – והשתתפו בו גורמים מובילים בתחומים כגון שרותי בריאות, בתי חולים, בנייה וטכנולוגיה. השנה התמקד הכנס בנושאים גלובליים בעלי משמעות חברתית וכלכלית, ובהם הקמת בתי חולים ומבני בריאות במדינות מתפתחות, באזורי אסון ובמקרי חירום (בהשתתפות חיל הרפואה), וסוגיות הקשורות בתכנון בית החולים העתידי (בפאנל מיוחד בהשתתפות מנהלי בתי חולים ומקבלי החלטות).

אל”מ שגיא התגייס לצה”ל ב-1986, בתום לימודיו כעתודאי בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. במרוצת השנים הוא התקדם לתפקידים של רופא גדודי, חטיבתי, אוגדתי ופיקודי. הוא עמד בראש משלחות סיוע רבות ששלחה ישראל – לטורקיה (1999), הודו (2001), קניה (2002), האיטי (2010) והפיליפינים (2013) – ועליהן סיפר בכנס. “המשימות האלה מתאימות לחיל הרפואה, מפני שאנחנו מתורגלים בתרבות של כוננות והקפצה, ומוכנים לפעילות תוך זמן קצר. האתגר הגדול במשימות האלה הוא להתאים את הפתרון לתנאים הספציפיים. בהאיטי טיפלנו בנפגעי רעידת אדמה בדרגה 7, בתנאים של חום ולחות גבוהה, בבית חולים מאולתר שהקמנו על מגרש כדורגל. בפיליפינים טיפלנו בנפגעי הטייפון החמור ביותר בהיסטוריה המתועדת, על ידי ‘הרחבה’ (באמצעות אוהלים) של בית חולים קיים. המקרה הסורי שונה בכך שכאן זה לא פרויקט אד-הוק אלא פעילות מתמשכת.”

מארגנת הכנס, פרופסור נעמי ביטרמן, אמרה כי “כנס ייחודי זה מפגיש דיסציפלינות שונות מתוך הבנת חיוניותו של שיתוף פעולה כזה.” דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, פרופסור יהודה קלעי, הסביר כי “הכנסים האלה נולדו מהניסיון לקרב את הפקולטה לרפואה לקמפוס ולדיסציפלינות ההנדסיות. בישיבות הראשונות שהתקיימו בנושא נשאלנו, אני ונעמי, מה הקשר בין ארכיטקטורה להתקנים רפואיים. הסברנו מיד שאנחנו מעצבים התקנים רפואיים גדולים במיוחד, שנקראים ‘בתי חולים’. כך נולד הכנס הזה, שמתקיים זו השנה השלישית תוך שיתוף פעולה של רופאים, ארכיטקטים, מקבלי החלטות וגורמים נוספים.” דיקן הפקולטה לרפואה, פרופסור אליעזר שלו, אמר כי אם בעבר התמקדו הרופאים ברפואה עצמה, הרי ש”כיום ברור הצורך בהתאמת הסביבה הפיזית לפעילות הרפואית ולטיפול בחולה.”

ד”ר מארק שיקוביץ (Shikowitz), שנשא את הרצאת הפתיחה בכנס, דיבר על פעילות במדינות מתפתחות ועל האילוצים הרבים שהיא מציבה בפני המשלחות המגיעות מהמערב: היעדר תשתית-חשמל סדירה, מחסור בציוד, ריבוי מגיפות, עוני חמור, וריחוק המחייב טיסות ונסיעות רבות. הוא הוסיף כי “זה הביקור הראשון שלי בטכניון, ואני חייב לומר לכם שלטכניון יצאו מוניטין בכל העולם, כלומר מחוץ לישראל וארה”ב. אני פוגש המון בוגרי טכניון – רופאים ומהנדסים – וכולם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה.”

הכנס הסתיים בפאנל של בכירים מתחומי הרפואה והארכיטקטורה, שדנו בקשר בין התחומים ובסוגיות הנוגעות לתכנונם של בתי חולים מתוך ראייה ארוכת טווח. בפאנל השתתפו דיקן הפקולטה לארכיטקטורה פרופסור יהודה קלעי; מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד”ר מסעד ברהום; האדריכל הראשי של שרותי בריאות כללית, אדר’ אבי תורג’מן; מנהלת המרכז לבריאות הנפש ‘מזרע’, ד”ר אילנה קרמר; מנהל הקריה הרפואית רמב”ם, פרופסור רפאל ביאר; מנהל המרכז הרפואי קפלן-הרצפלד, פרופסור יעקב יהב; ומנהל בית החולים רות רפפורט לילדים ברמב”ם, פרופסור עמוס עציוני.

בתמונה בעמוד הבית (מימין לשמאל): דיקן הפקולטה לארכיטקטורה פרופסור יהודה קלעי; מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד”ר מסעד ברהום; האדריכל הראשי של שרותי בריאות כללית, אדר’ אבי תורג’מן; מנהלת המרכז לבריאות הנפש ‘מזרע’, ד”ר אילנה קרמר; מנהל הקריה הרפואית רמב”ם, פרופסור רפאל ביאר; מנהל המרכז הרפואי קפלן-הרצפלד, פרופסור יעקב יהב; ומנהל בית החולים רות רפפורט לילדים ברמב”ם, פרופסור עמוס עציוני, משתתפי הפאנל בנושא תכנון בתי חולים