תכנית הצלה ללימודי המתמטיקה

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא. צילום: יואב בכר, דוברות הטכניון

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא. צילום: יואב בכר, דוברות הטכניון

תכנית ‘מתמטיקה תחילה’ הושקה בשבוע שעבר בטכניון, כמענה לירידה החדה במספר הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה. מנכ”לית משרד החינוך: “הטכניון מחזק את בתי הספר”.

“הטכניון, המוביל כיום את מסלול הקבלה-ללא-פסיכומטרי, מחזק  את בתי הספר ואת חשיבותן של בחינות הבגרות.” כך אמרה מנכ”לית משרד החינוך, מיכל כהן, בכנס ההשקה של תכנית ‘מתמטיקה תחילה’. בכנס, שהתקיים בשבוע שעבר במחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, השתתפו הנהלת משרד החינוך וכמאה מנהלים ומנהלות בתי ספר מכל רחבי הארץ.

“אנחנו, במשרד החינוך, לוקחים על עצמנו חלק מהאחריות לירידה בלימודי המתמטיקה,” אמרה המנכ”לית כהן. “במרוצת השנים הפכו הזכאות-לבגרות והרדיפה אחר ציונים לחזוּת הכל. כתוצאה מכך התפתחה נטייה ללכת בדרך הקלה – מסלול של 3 או 4 יחידות, שמאפשר לתלמיד להתאמץ פחות ולסיים על בטוח, עם בגרות מלאה. המנהלים, מתוך המוטיבציה של ‘מקסימום זכאות’, הלכו באותו כיוון.

“כיום עלינו לתקן את הנזק הזה, ולכן אנחנו מדברים על למידה משמעותית. עם זאת, חשוב לי להבהיר שלמידה משמעותית אינה מנוגדת ללמידה הישגית. אדרבה, הן הולכות יחד. מבחני המיצ”ב, הבגרויות והפסיכומטרי מתחברים עם מגמת החקר, הלמידה המשמעותית והאקלים הבית-ספרי. עלינו לחזור למקום הבסיסי של הוראה ולמידה, של מורה ותלמיד, ולעודד את הילד ללמוד מתוך עניין אבל בלי לוותר על דרישות. כיום עומדות לרשותנו גם פלטפורמות טכנולוגיות ושעות פרטניות שלא היו זמינות לנו בעבר, ועלינו לרתום אותן למשימה החשובה של חיזוק לימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים.”

 שליש מהתלמידים נושרים מהמסלול

פרויקט ‘מתמטיקה תחילה’ הוא יוזמה חדשה של משרד החינוך, הנתמכת על ידי קרן טראמפ, קרן רש”י, עמותת ‘שיתופים’ וגופים פרטיים. התוכנית התגבשה בעקבות הירידה המדאיגה במספר התלמידים הנבחנים בחמש יחידות בגרות במתמטיקה. “30% מהתלמידים המתחילים ללמוד לקראת חמש יחידות במתמטיקה נושרים בדרך, ונבחנים בסופו של דבר על 4 או 3 יחידות,” אמר מוהנא פארס, העומד בראש התוכנית. “זה בזבוז משווע של פוטנציאל – נערים ונערות שהצטיינו במבחני פיז”ה, שיכולים לעבור את המבחן הזה בציון מעולה, מוותרים מראש או בדרך. מי אשם? כולנו, גם אנחנו במשרד החינוך, בכך שלא עשינו מספיק לבלימת הנשירה ל-4 ו-3 יחידות; בכך ש’זיגזגנו’ ברמת המבחנים, שכמה מהם היו קשים באופן חריג; ובהעדרה של תכנית לימוד מובנית לחמש יחידות בגרות. העובדה שרק מחצית מבתי הספר התיכוניים בישראל (566 מתוך 1,129) מקיימים מסלול לחמש יחידות, גם היא בלתי מתקבלת על הדעת.”

מטרתה של תכנית ‘מתמטיקה תחילה’ היא להגדיל את מספר התלמידים הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומדעי המחשב, והיעד הראשון הוא המתמטיקה: להגדיל את מספר הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה מ-9.1% ל-15% תוך שנה, ול-30% תוך חמש שנים. זאת באמצעות תמריצים ממשיים ובהם תמיכה במורים, תקצוב שעות לימוד נוספות, פיצול כיתות, שיעורי העשרה אחר הצהריים (על ידי ארגונים חיצוניים), הדרכה של מנהלי בתי הספר והשתלמויות מורים להוראה של חמש יחידות לימוד – פעילות שהמחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה תמלא בה תפקיד חשוב. “המצב במקצועות האחרים (פיזיקה, כימיה ומחשבים) גרוע יותר,” אמר פארס, “אבל החלטנו להתחיל ממתמטיקה. למה? כי היא הבסיס. היא החסם המרכזי. ברגע שננצח שם, ננצח גם במדעים ובטכנולוגיה. היעד לשנה הראשונה – הכפלה של מספר הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה – נראה יומרני, אבל למעשה הוא ריאלי מאוד; מספיק רק להאט את הנשירה ל-4 יחידות.”

 הוראת המתמטיקה – משימה חלוצית

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא הודה לבכירי המשרד על פעילותם לקידום החינוך המתמטי ועל “חינוך הדור הבא של הסטודנטים שלנו. ההוראה, ובעיקר הוראת המתמטיקה והמדעים, היא כיום משימה לאומית חלוצית – ממש כפי שפעם היתה החקלאות. דרושים לנו חלוצים שהם מורים למדעים, וכך נולדה תכנית ‘מבטים’ בטכניון. כך נולד גם פרויקט ‘מורה לחיים’, שבמסגרתו בוחרים סטודנטים שלנו את המורים שליוו אותם בתקופת התיכון, ושבזכותם הם הגיעו לטכניון. בקרוב נעניק שוב את פרס ‘מורה לחיים’ לעשרה מורים נבחרים.”

בתמונה בעמוד הבית: מנכ”לית משרד החינוך מיכל כהן בכנס. צילום: יואב בכר, דוברות הטכניון