נושמים סביבה

mala2

קבוצת מעל”ה, שהוקמה על ידי סטודנטים בטכניון, פועלת ליישום הידע המדעי-הנדסי לטובת הסביבה ורווחת האדם.

באחד מימי ד’, בשעות הצהריים, נאספו מאות סטודנטים בטכניון סביב בלון גדול וירוק שריחף באוויר מעל מרכז הקמפוס. תשומת הלב הזאת היתה בדיוק מה שחברי קבוצת מעל”ה ביקשו להשיג. “הבלון, או בשמו הרשמי HIGH-AIR, הוא הפרויקט הראשון שלנו,” מסביר אוריאל קלר, מייסד הקבוצה.

“זוהי בעצם פלטפורמה מעופפת וניידת למדידת איכות האוויר בחתכי גובה שונים. גובהו של הבלון נתון להחלטת המפעילים, והוא מאפשר למדוד את רמת הזיהום במיקומים שונים ובגבהים שונים. הדגמנו את הפלטפורמה הזאת כאן בטכניון, אבל היא כמובן מתאימה לכל מקום שבו אנחנו מבקשים לנטר את זיהום האוויר באופן מהיר ופשוט.”

קבוצת מעל”ה (מהנדסי העתיד למען הסביבה) הוקמה בינואר 2014 במטרה לרתום את הידע הנלמד בטכניון לטובת הסביבה. קלר, סטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, פנה לחבריו הסטודנטים בפקולטה בהצעה להקים את הקבוצה, וההיענות עלתה על כל ציפיותיו. המתרגל עוז קירה הפנה אותם לפרופסור דוד ברודאי, חבר סגל בפקולטה ומנהל  – TCEEH המרכז למצוינות בחשיפה סביבתית ובריאות בטכניון – שהגיב ליוזמה בהתלהבות. הקבוצה התרחבה במהירות אל מעבר לגבולות הפקולטה, וכיום היא מונה כעשרים סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון. חוקרים צעירים וחברי סגל ביחידה להנדסת סביבה, מים וחקלאות נרתמו ללוות את הקבוצה בהיבטים המקצועיים. “היעד שלנו הוא לגשר בין מחקר והנדסה לקהילה וחברה,” מסביר קלר, “וזאת באמצעות קהילת-סטודנטים ירוקה בטכניון, שתפעל למען הסביבה ולשיפור המודעות לסביבה על סמך הידע המדעי וההנדסי של חבריה.”

הפרויקט השני של הקבוצה, AIR-CLASS, חוקר את הקורלציה בין איכות האוויר במרחב הלימודי לבין יכולות הלמידה של סטודנטים (ריכוז וכיו”ב), וזאת באמצעות אפליקציה הקולטת נתונים ומציגה אותם בזמן אמת. “כדי לחבר לניסוי את כלל הסטודנטים בטכניון אנחנו עורכים אותו בבניין אולמן, ומקווים להביא אותו בהמשך לבתי ספר, כפעילות חינוכית מדעית וסביבתית”.

פעילות מעל”ה – ההגייה הנכונה היא מַעְלָה – היא כאמור יוזמה סטודנטיאלית, המתבצעת על ידי חבריה בהתנדבות מלאה. “זו פעילות שנוצרה מתוך החברוּת. מבחינתנו היא פתוחה לכלל הסטודנטים, וכבר גילינו שדווקא סטודנטים שאינם מתחום הסביבה מביאים איתם רעיונות רעננים ומקוריים. אנחנו מזמינים חברים חדשים להצטרף, ומבטיחים להם הזדמנות להעשיר את שנות הלימודים ולהתכונן לעשייה שתבוא אחריהן. גם ארגונים וגופים עסקיים מוזמנים לשתף איתנו פעולה ולקדם יחד את טובת הציבור.”

 לפרטים נוספים: פייסבוק https://www.facebook.com/mala.technion    דוא”ל:  mala.technion@gmail.com