העלייה השנייה

russ2 russ3

הטכניון חוגג פתיחת מחזור שני בתוכנית הלימודים ברוסית. הסטודנטים במחזור הראשון כבר משולבים בפקולטות השונות בטכניון.

27 סטודנטים מחבר המדינות החלו ללמוד בטכניון – זהו המחזור השני במסגרת תוכנית הלימודים בשפה הרוסית. בטקס הפתיחה החגיגי של המחזור, שהתקיים ב-5 בנובמבר, הציגו שניים מבוגרי המחזור הראשון את חוויותיהם מהשנה הראשונה. “נתתם לנו הזדמנות להשתלב בטכניון ובישראל,” אמרו פולינה סולובייצ’יק ואנדריי אלשקין. “בטכניון קשה ללמוד, כי כאן הכישרון הוא רק חלק קטן בהצלחה. חייבים לעבוד אחרי יום הלימודים, ואין כמעט זמן לשום דבר אחר, אבל העזרה העצומה של צוות התוכנית הביאה אותנו עד כאן. בזכותכם אנחנו עכשיו סטודנטים בטכניון.”

התוכנית פועלת תחת קורת הגג של בית הספר הבינלאומי של הטכניון, ובשיתוף פעולה בין הטכניון לארגון “נתיב”, פרויקט “מסע” ומשרד החינוך (האחראי על לימודי העברית בתוכנית).פרופסור ענת רפאלי, העומדת בראש בית הספר הבינלאומי בטכניון, אמרה לסטודנטים החדשים כי “אנחנו רוצים למשוך צעירים כמוכם לטכניון ולמדינת ישראל,  ולסייע לכם באתגר ההשתלבות כאן. אני מבטיחה לכם שכאן תקבלו את ההכשרה הטובה יותר במדע ובהנדסה, ומבקשת את עזרתכם בכך שתלמדו בכל הרצינות את המקצועות המדעיים וההנדסיים, וכן את השפה העברית.”

פרופסור ענת רפאלי הודתה לנעמי בן עמי, ראש “נתיב”, על היוזמה והסיוע שאיפשרו לפרויקט לצאת לדרך בשנה שעברה. בן עמי הודתה לצוות בית הספר הבינלאומי והביעה תקווה שהתוכנית תחזק את הקשר בין ישראל ליהודי חבר המדינות. “אני מאחלת הצלחה למי מכם שיישאר בישראל, וגם למי שיבחר לחזור הביתה. כולכם תהיה שגרירים שלנו.”

“מרגש לראות כאן את בוגרי המחזור הראשון, המשולבים כיום בפקולטות השונות, ובעיקר לשמוע אותם מדברים עברית,” אמר מנהל בית הספר הבינלאומי אריאל  גבע. “אתם, הסטודנטים החדשים, הפגנתם אומץ רב בבואכם לכאן. אתם יוצאים לדרך קשה וארוכה, אבל מרתקת, ואנחנו כאן כדי לעזור לכם בכל דבר.”

במחזור הראשון השתתפו 22 סטודנטים צעירים, ובמחזור השני שנפתח עתה לומדים כאמור 27 סטודנטים, המתחילים את השנה במכינה קצרה ומרוכזת (ארבעה חודשים), שבה הם לומדים מתמטיקה, פיזיקה ועברית. בסמסטר השני הם ילמדו ארבעה קורסים בסיסיים בלימודי הנדסה ומדעים. בקיץ 2015 – בתום שנת הלימודים הראשונה, המתקיימת ברוסית וכוללת 400 שעות של לימוד עברית – הם יתחילו ללמוד יחד עם כלל הסטודנטים בטכניון בעברית בפקולטה שיבחרו.

רכזת התוכנית, לובה בלג’ייבה, מסבירה כי ברוסיה ובאוקראינה מסתיים התיכון בגיל מוקדם יחסית, ובוגרי התיכון מחפשים מסלולים אקדמיים. “כאן בטכניון מאפשרים להם לימודים אקדמיים איכותיים בלי להתנות זאת במכינה מראש.” לובה, שעבדה בסוכנות היהודית ברוסיה, עלתה לישראל ב-2009 והחלה לעבוד בטכניון לפני כשנתיים.

התאומים קונסטנטין וגריגורי סנצ’יכין, בני 18, גדלו במוסקבה. לתוכנית הרוסית הם התוודעו עוד בהיותם בתיכון, ועברו תהליך מיון שכלל ראיון-סקייפ וסיור בטכניון. “היינו כאן ב-2013, נפגשנו עם הסטודנטים והאנשים שמובילים את התוכנית, והבנו שזה מה שמתאים לנו.” הוריהם, העוסקים בתחומי התיירות והביטוח, בעלי השכלה טכנולוגית, עודדו אותם בכך.

גרגורי, נגן חצוצרה, חולם ללמוד הנדסת חומרים, וקונסטנטין, המנגן בסקסופון וקלרינט, רוצה ללמוד הנדסה ביו-רפואית. “הייתי ברוסיה באולימפיאדה ביו-רפואית שנקראת step into the future, והתחום הזה מעניין אותי מאוד. ברוסיה יש פער גדול מאוד ברמות של בתי הספר התיכונים, ומהתיכונים היוקרתיים מגיעים לאוניברסיטאות היוקרתיות. למרות שלמדנו בתיכון מצוין רצינו להגיע לטכניון, בגלל ההיסטוריה המרשימה שלו והסגל המצוין.”