מפרס הארווי – לנובל בפיזיקה

פרופסור נקמורה ונשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא בטקס הענקת פרס הארווי (2009) בטכניון

פרופסור נקמורה ונשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא בטקס הענקת פרס הארווי (2009) בטכניון

פרופסור שוג’י נקמורה, שזכה לפני חמש שנים בפרס הארווי של הטכניון, הוא אחד משלושת חתני פרס נובל בפיזיקה לשנת 2014.

פרופסור שוג’י נקמורה, אחד משלושת הזוכים בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2014, זכה בעבר בפרס הארווי של הטכניון. פרס הארווי ידוע כ”מנבא נובל” – 13 מחתני פרס הארווי זכו לימים בפרס נובל.

“זכייתו של נקמורה בפרס נובל מוצדקת וראויה,” אמר פרופסור גדי אייזנשטיין, ראש המכון לננו-טכנולוגיה בטכניון, שהמליץ בזמנו על הענקת פרס הארווי לפרופסור נקמורה.  “נקמורה הוא חלוץ משמעותי מאוד בתחום ה-LED  וברכיבים אופטו-אלקטרוניים בכלל. הוא הצליח לגדל (לייצר) גבישים איכותיים של גליום-ניטריט, ובכך חולל מהפכה עצומה בתחום האופטיקה. בהמצאת ה-LED הכחול הוא סלל את הדרך לתאורת LED  לבנה, שהשלכותיה על הסביבה עצומות. טכנולוגיה זו, התופסת מקום הולך וגדל בנורות ובמסכים, מובילה לחיסכון דרמטי באנרגיה ומאפשרת ייצור של נורות בעלות תוחלת חיים ארוכה במיוחד. לפיכך, מעבר לפריצת הדרך המדעית החשובה כשלעצמה, יש כאן השלכות יישומיות מרחיקות לכת.”

יחד עם נקמורה יקבלו את פרס נובל בפיזיקה הפרופסורים איסאמו אקסאקי והירושי אמאנו, על “המצאת דיודות הפולטות אור כחול, שאיפשרו את פיתוחם של מקורות-אור חזקים וחסכוניים באנרגיה”.

פרס הארווי הוא הפרס המדעי היוקרתי ביותר שמעניק הטכניון, והוא ניתן מאז שנת 1972 לציון הערכה והוקרה על תרומות חדשות ובולטות במדע, בטכנולוגיה וברפואה , ועל תרומה יוצאת דופן לשלום במזרח התיכון. קרן הפרס, שהוקמה על ידי ליאו מ’ הארווי ז”ל (1887- 1973), תעשיין וממציא מלוס אנג’לס, מעניקה מדי שנה פרסים בשווי 75,000$ לכל זוכה.

במעמד קבלת פרס הארווי ב-2009 אמר נקמורה כי “הטכניון הוא אחת האוניברסיטאות הטובות בעולם. יש כאן המון אנשים חכמים שניחנו בתפיסה היי-טקית. בעיני הטכניון הוא אוניברסיטה מופלאה.”