מי סרק את הגבינה שלי?

שנתיים אחרי מדליית הזהב: קבוצת סטודנטים מהטכניון תתמודד שוב בתחרות הבינלאומית iGEM, עם טכנולוגיה חדשנית לזיהוי מידי של רעלים במזון

מוצר שפותח על ידי 11 סטודנטים מהטכניון וסטודנט ממכללת ויצ”ו יתמודד בקרוב בתחרות הבינלאומית iGEM (מכונה מהונדסת-גנטית). לפני שנתיים השתתפה בפעם הראשונה קבוצה מהטכניון בתחרות, וזכתה במדליית זהב אירופית. המדליה הוענקה לקבוצה בגין פיתוח טכניקת “סוס טרויאני” להסעת תרופות בגוף באמצעות וירוסים.

קבוצת הסטודנטים מהטכניון, צילום: קרן-אור גרינברג

קבוצת הסטודנטים מהטכניון, צילום: קרן-אור גרינברג

תחרות2014  iGEM, שתיערך באוקטובר  ב-MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס), נועדה לעודד סטודנטים לקדם באופן עצמאי פרויקט שלם בתחום הביולוגיה הסינתטית. ביולוגיה סינתטית היא תחום מדעי והנדסי, שבו מפותחות מכונות ביולוגיות המגיבות לסביבתן. ב- iGEM משתתפות 250 קבוצות מאוניברסיטאות ברחבי העולם. המתמודדים בתחרות נדרשים להציג את הפרויקט שלהם בשלמותו – לרבות פיתוח הרעיון, מודל כלכלי, proof of concept  וכיו”ב.

המערכת המוצעת על ידי הקבוצה החיפאית, Safie , היא התקן ביו-טכנולוגי לגילוי רכיבים מזיקים או אלרגניים במזון, במים ועוד. המכשיר מזהה חומרים כאלה – רעלנים, כספית, גלוטן, אגוזים וכיו”ב – גם כשהם נמצאים בריכוז נמוך. לזיהוי אחראים חיידקי E.coli שהונדסו-גנטית כך שיפיצו אור ירוק לנוכח ריכוזים של רעלנים או אלרגנים. “הרעיון הוא להעניק לכל אדם אפשרות לבדוק באופן עצמאי ומיידי מהי תכולת המזון שלו,” אומרת רבקה פלדמן, סטודנטית לתואר ראשון בהנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, העומדת בראש הקבוצה.

“ההתקן עצמו יהיה מעין מקל שעליו קבוצת החיידקים המתאימה לחומר המוגדר, ואנו מציעים להנדס את החיידקים כך שגם אם רק אחד מהם יזהה את החומר המזיק, כולם יאירו.”

פלדמן, העומדת כאמור בראש הקבוצה, נולדה בארה”ב וגדלה באנגליה, ובגיל 17 הגיעה לביקור בישראל במסגרת משלחת נוער. “מיד הבנתי שכאן אני רוצה לחיות, וכעבור שנתיים חזרתי לכאן לצמיתות,” היא מספרת. פלדמן התנדבה לצה”ל ובמשך שנתיים שירתה בחטיבה הטכנולוגית, שם הכירה מהנדסים רבים ובוגרי טכניון – בהם בעלה לעתיד. בתום התקופה החלה ללמוד בטכניון, וכעת היא מסיימת תואר ראשון בהנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, ומתכוננת לתחרות iGEM (שהיא גם חלק מפרויקט הגמר שלה בטכניון).

על התחרות שמעה לראשונה בשנת 2012, כשהמשלחת מהטכניון חזרה עם הזהב. פלדמן התלהבה וביקשה להשתלב במשלחת הבאה, שיועדה ל-2014. “בתחילת 2013 התחלנו ללמוד על התחרות, לקרוא על פרויקטים שזכו בה בעבר, ולחשוב על רעיונות. בקיץ הקודם עברנו הכשרה בתחום הביולוגיה הסינתטית, ובינואר השנה התחלנו עבודה במעבדה, בהנחיית פרופסור רועי עמית מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון ובליווי של חוקרים נוספים מהפקולטה.”

המוצר - מזהה רכיבים אלרגניים ורעלים במזון

המוצר – מזהה רכיבים אלרגניים ורעלים במזון

עד כה גייסה הקבוצה מימון חלקי מגופים שונים, ובהם חברות ביו-טכנולוגיה, ופתחה בפרויקט מימון-המון http://www.headstart.co.il/project.aspx?id=10603)) כדי לסייע במימון הטיסה והשהות בחו”ל. “התרמנו גם בני משפחה וחברים,” כך פלדמן,” אבל עדיין  חסרים לנו כ-12 אלף שקלים.”

במקביל להכנות לתחרות מובילים חברי הקבוצה פרויקט שכותרתו “ביולוגיה סינתטית ב-3 שפות”. פרויקט זה, הנערך בעברית, ערבית ואנגלית, נועד לספק קרקע משותפת לשיחה ולעבודה בין ערבים ויהודים דרך עולם הביולוגיה הסינתטית והמדע. במסגרת הפרויקט עורכים חברי הקבוצה הרצאות העשרה ומפגשי התנסות בעבודת מעבדה, ומשתתפים כמנחים אורחים באירועי מדע ארציים. “הדגש שלנו הוא על קבוצות מעורבות של נוער יהודי וערבי, מתוך אמונה שהמדע חוצה גבולות של דת תרבות ומסורת.”