“בשלים להזיז הרים”

inter3

בוגרי 2014 של בית הספר הבינלאומי בטכניון יוצאים לעולם.

 ב-7 באוגוסט 2014 חגג בית הספר הבינלאומי בטכניון את סיום המחזור השני של סטודנטים לתואר ראשון בהנדסה אזרחית וסביבתית – תוכנית המתנהלת באנגלית ואורכת ארבע שנים. בקבוצת הבוגרים חברים 19 צעירים מוכשרים המייצגים כמעט את כל קצוות העולם – אלבניה, איטליה, ספרד, נורווגיה, הודו ודרום אפריקה, כמו גם ונצואלה, סין ודרום קוריאה.

סטודנטים, משפחות, חברי סגל, עובדים וחברים נאספו באודיטוריום צ’רצ’יל לטקס חגיגי במיוחד, ושיחות נרגשות בשלל שפות נשמעו ברחבי האולם.

את הארוע פתחה פרופסור ענת רפאלי, העומדת כיום בראש בית הספר הבינלאומי. היא בירכה את הבוגרים, את בני משפחותיהם ואת האורחים הנכבדים, ובהם נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא; משנה בכיר לנשיא הטכניון, פרופסור משה סידי; מייסד בית הספר ומנהלו הראשון, פרופסור ארנון בנטור; דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, פרופסור עודד רבינוביץ’; פרופסור פנחס בר יוסף, דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית; ופרופסור מקסים שושני, המנהל האקדמי של בית הספר וחבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. פרופסור רפאלי הציגה את הנסיקה המהירה במספר הסטודנטים בבית הספר הבינלאומי  – מ-19 סטודנטים במחזור הראשון, שהחלו את לימודיהם בשנת ייסודו של בית הספר (2009) ועד 120 סטודנטים הלומדים בתוכנית כיום. ב-2020, על פי ההערכוֹת ילמדו בתוכנית 400 סטודנטים. היא הדגישה גם את גאוותו של הטכניון על הישגיהם של בוגרי בית הספר, ואת מחויבותו לחינוך הדור הבא של מהנדסים ומדענים, שירים תרומה משמעותית למדע ולטכנולוגיה. “אכן הצטיינתם,” אמרה לבוגרי המחזור השני. “חמישה מכם התקבלו ללימודים לתארים מתקדמים במוסדות המובילים בקנדה, ארה”ב ובריטניה, ארבעה מכם ימשיכו את לימודיהם כאן, ואחרים כבר מצאו עבודה בתחום לימודיהם. אנו גאים בכם מאוד.”

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא אמר לבוגרים כי “בית הספר הבינלאומי הוא אחד הפרויקטים שנועדו להגשים את משימתו של הטכניון להפוך לאוניברסיטה מובילה בעולם, ואתם ההוכחה לכך. באתם מכל קצוות תבל – סין, דרום קוריאה, דרום אמריקה ודרום אפריקה הרחוקות ומאירופה הקרובה, ורשמתם הישגים מרשימים. רבים מכם מצטייני נשיא ודיקן. לכן אין זה פלא שהתקבלתם ללימודים לתארים גבוהים באוניברסיטאות מעולות.”

פרופסור לביא דיבר גם על המשך הדרך. “תחושת הסיפוק שיש לכם עכשיו, לאחר שרכשתם תואר בהנדסה, דומה לתחושתו של מטפס הרים שהגיע לפסגה לאחר טיפוס מפרך. כעת, מלמעלה, הוא יכול להתבונן במדרון שמתחתיו ולומר לעצמו ‘עשיתי את זה – צלחתי את האלגברה, את הפיזיקה ואת הנדסת רעידות האדמה והגשמתי את חלומי’. ואז הוא עשוי להביט הלאה, מעבר לפסגה, ולנסות לנבא כיצד תיראה הקריירה שלו בעוד עשרים שנה. אני מנבא כי העולם ימשיך להשתנות במהירות מסחררת – המאה ה-21 היא עידן של שינויים מהירים. הידע שרכשתם כאן בטכניון מספק לכם את הכלים הנחוצים לכם כדי להסתגל לעולם משתנה זה.”

פרופסור לביא הציג את הערכתו בנוגע לעתיד ההנדסה האזרחית. “כיום זהו תחום חשוב ביותר. ב- JTCII (מכון החדשנות טכניון-קורנל – פרויקט משותף לטכניון ולאוניברסיטת קורנל במנהטן) תפעל תוכנית ללימודי תארים גבוהים בתחום “הסביבה הבנויה”; ובשנה הבאה ייפתח TGIT (מכון טכניון-גואנדונג לטכנולוגיה) – האוניברסיטה המשותפת לנו ולסין – והתוכנית הראשונה לתואר ראשון שם תהיה בהנדסה אזרחית וסביבתית.”

שלושה קטעים מוזיקלים הועלו בטקס – אחד בביצוע אחד הבוגרים, יוטינג וואנג מסין, שניגן בקלרינט בתזמורת הטכניון, ויונזאו דזאנג בגיטרה, גם הוא מסין. להקת “Black & White”, שחבריה הם סטודנטים בטכניון, שרה שני שירים קלאסיים – אחד בצרפתית והאחר בעברית.

אריאל גבע, מנהל בית הספר הבינלאומי, תיאר את התרחבות הלימודים באנגלית בטכניון ואמר כי “יתכן שזה המחזור האחרון שבו אני ושאר חברי הצוות נכיר כל סטודנט בשמו.” הוא הוסיף כי “חשוב לי שתדעו שכולכם תהיו כאן אורחים רצויים, ואני מאחל לכם הצלחה.”

מצטיין המחזור, מיכאל זולמן  מדרום אפריקה, אמר בדברי הסיכום שלו: “זהו כבוד גדול עבורי לייצג את הכיתה הזאת, שהפכה עבורי למשפחה… היינו כולנו באותה סירה, יחד בהצלחות ובקשיים, כאילו באנו מאותו מקום… אתם באמת נפלאים ומיוחדים – הלכתם באומץ אל הלא נודע, באתם לארץ שעבור רובנו נמצאת שמונה שעות טיסה מהבית, ועשיתם דברים מדהימים כמו בניית קאנו מבטון וזכייה בתחרות ארצית… אני מאמין שלכולכם צפוי עתיד מרשים, והערב אני מרגיש שאני מוקף ב’ווינרים’… כל אחד מאיתנו נגע בחייהם של האחרים, וכולנו יצאנו נשכרים מכך. הערב הזה הוא הערב האחרון שלנו כאן כקבוצה. תודה לבית הספר הבינלאומי של הטכניון, עשיתם עבודה נפלאה… אבקש לסיים בציטוט מד”ר סוס, שמתחיל במילים ‘עם רגליים בנעליים, עם שכל בראש, תמצא את הדרך שלך, אל תחשוש!’ – וממשיך כך: ‘אתה יכול ויודע, מוכן ומזומן, אתה הוא זה שיחליט לאן’.”

הפרופסורים עודד רבינוביץ’ ומקסים שושני העניקו את התעודות ל-11 הסטודנטיות ושמונת הסטודנטים.

בית הספר הבינלאומי נוסד ב-2009, וכל הלימודים בו מתנהלים באנגלית. בית הספר מציע מסלולים לתואר ראשון, סמסטר בחו”ל, התמחות מחקרית, סיורים לימודיים ומגוון של מסלולים לתארים מתקדמים. עד היום למדו בבית הספר כ-720 סטודנטים, וזאת בנוסף לסטודנטים מאוניברסיטאות מובילות בעולם המשתתפים בסיורים הלימודיים. בית הספר הבינלאומי הוא התחנה הראשונה למשתלמי פוסט-דוקטורט מחו”ל.