מי מתזמן את הכולסטרול?

השינויים ברמות הכולסטרול, ה-LDL ("הכולסטרול הרע"), ה- HDL ("הכולסטרול הטוב") והטריגליצרידים בדמו של אדם בריא במשך 24 שעות

השינויים ברמות הכולסטרול, ה-LDL (“הכולסטרול הרע”), ה- HDL (“הכולסטרול הטוב”) והטריגליצרידים בדמו של אדם בריא במשך 24 שעות

תגלית: השעון הביולוגי שמווסת את רמות הכולסטרול והחימצון בדם.

בימים הקרובים יתפרסם בעיתון of Horticulture Journal מחקר חדש של פרופסור מיכאל אבירם מהטכניון ומהמרכז הרפואי רמב”ם. במחקר זה נבדק קיומו של “שעון ביולוגי” המתזמן את רמות הכולסטרול, הטריגליצרידים והחימצון בגוף. במחקר נבדקו רמות אלה בקרב נבדקים בריאים, בחולים עם יתר כולסטרול בדם (לפני ואחרי טיפול בסטטינים או בתמצית רימונים), ובחולים סוכרתיים (לפני ואחרי טיפול במטפורמין או בתמצית רימונים).

במחקר התברר כי רמות השיא בשומני הדם ובעקה החימצונית בקרב אנשים בריאים נרשמות בשעות אחר הצהרים, ואילו בקרב חולים משני הסוגים – בשעות הלילה. בקרב הנבדקים הבריאים התגלתה תבנית מחזורית (Circadian rhytme) במהלך היממה.

“המשמעות המעשית של הממצאים הללו,” אומר פרופסור אבירם, “היא שעלינו להשתמש באופן מושכל בטיפול התרופתי או התזונתי, כלומר להורות למטופלים לקחת את התרופות כך שיפעלו בזמן שרמות השומנים והעקה החימצונית מגיעות לשיא. התאמת זמני הטיפול לתבנית בדיקות הדם תייעל את מטרת הטיפול – עיכוב התפתחותה של טרשת העורקים. עיכוב כזה עשוי למנוע התקף לב או  שבץ מוחי.

 פרופסור מיכאל אבירם הוא מנהל המעבדה לחקר ליפידים בפקולטה לרפואה של הטכניון ע”ש רפפורט ובמרכז הרפואי רמב”ם.