“מעלית חלל” תיבנה בתחרות “טכנוראש” בטכניון

techno2

יורי ארטסוטאנוב, מפתח רעיון “מעלית החלל”, יגיע במיוחד מרוסיה ואף ישפוט בתחרות; בין המתחרים השנה – שלושה צוותים עם אבות בוגרי טכניון ובניהם – סטודנטים בטכניון.

המהנדס יורי ארטסוטאנוב, מפתח רעיון “מעלית החלל”, יהיה אורח הכבוד ואחד השופטים בתחרות “טכנוראש” המסורתית בטכניון, שתתקיים במסגרת אירועי הקורטוריון (חבר הנאמנים) ב-18 ביוני. בין המתחרים השנה – שלושה צוותים של אבות ובנים.

הרעיון של “מעלית חלל” הופיע לראשונה ב-1895 כאשר מדען רוסי בשם קונסטנטין ציאולקובסקי חשב על מגדל שמגיע כל הדרך לחלל. בשנת 1957 הגה יורי ארטסוטאנוב, תוכנית ישימה יותר לבניית מגדל חלל. הוא הציע להשתמש בלווין גיאוסטציונרי כבסיס ממנו יבנה המגדל. באמצעות שימוש במשקל נגד, כבל יורד ממסלול גיאוסטציונרי לפני השטח של כדור הארץ בעת שמשקל הנגד משתרע מהלוויין אל מחוץ לכדור הארץ ומרכז המסה של הכבל ישמר ללא תנועה ביחס לכדור הארץ. ארטסוטאנוב פרסם את הרעיון שלו במוסף יום ראשון של קומסומולסקאיה פרבדה ב-1960.

השנה יצטרכו המתחרים ב”טכנוראש” לבנות מתקן אשר יטפס על חבל כמעט אנכי (זוית של 80 מעלות לקרקע), לגובה של 25 מטרים (לצורך זה יובא לטכניון מנוף ענק), ולאחר מכן יגלוש מגובה זה תוך הרמת “מעלית חלל” ובה מטען-מועיל, מן העבר השני של גלגלת (מיקום הגלגלת ידמה את מיקום תחנת החלל ומהלך המשימה ידמה את תנועת מעלית החלל).

אסור למתחרים להשתמש במקור אנרגיה הכולל בעירה או להבה פתוחה כלשהי. בגובה של 12.5-17 מטרים על המתקן לשחרר דגל או איתות ויזואלי אחר, שיסמן מעבר של נקודת האל-חזור.

לזוכים בתחרות יוענקו פרסים בסך עשרת אלפים, 5000 ו-3000 ₪.

התחרות “טכנוראש” מתקיימת זו השנה ה-12, לזכרו של ההוגה והמייסד שלה, ניב-יה דורבן ז”ל.
ניב-יה, סטודנט ובוגר מצטיין של הטכניון, היה קצין בצה”ל כאשר נרצח על ידי שודד ברחוב שקט בתל אביב בחודש מארס 2003. התחרות והפרסים ממומנים על ידי ד”ר רוברט שילמן (“ד”ר בוב” בפי כל), שהשתלם בטכניון. יורי

 ארטסוטאנוב מגיע לטכניון בעזרת משרד דיקן הסטודנטים ומכון אשר לחקר החלל והקרן שייסדו בני משפחת נורמן והלן אשר משיקגו.