אטרקציה ייחודית בגן האקולוגי של הטכניון: פריחת השושן הצחור

צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

השושן הצחור הוא פרח יפה ונדיר, הפורח לתקופת זמן קצרה (כשבועיים) במהלך השנה בשני מקומות בארץ: בגליל העליון ובכרמל. בימים אלה הוא פורח בגן האקולוגי של הטכניון, המציג את נוף הכרמל הקדום והמשמר חורש טבעי וייצוגי בכרמל.

“חשיבותו של השושן הצחור כסמל בדת הנוצרית, גרמה לאיסוף ולעקירה רבה של בצלי שושן בארץ-ישראל על ידי צליינים מאירופה,” מסביר מנהל הגן חנוך רפפורט, “בתחילת המאה ה-20, נדמה היה כי הצמח, שככל הנראה היה נפוץ בעבר, נכחד מהארץ. הבוטניקאי אהרון אהרונסון ניסה לאתרו אולם ללא הצלחה. בשנת 1925 גילה נח נפתולסקי בצל של שושן ברכס פקיעין בגליל העליון, ולאחר מכן נמצא הפרח, על ידי טוביה קושניר, גם באזור נחל יגור בכרמל.
עם השנים התגלו מספר אתרים נוספים בארץ שבהם פורח השושן צחור, אך הצמח עדיין בסכנת הכחדה. לפי הידוע, ניתן היום למצוא את פרח השושן הצחור בכרמל ובשלושה אתרים בגליל העליון: נחל כזיב, הר שזור ורכס פקיעין. בית הגידול האופייני של השושן הצחור בישראל הוא מצוקי גיר קשה תחת צל חלקי של חורש. בראשית שנות התשעים נשתל הצמח בגן האקולוגי של הטכניון, כדי לשמור עליו מסכנת הכחדה.”

“השאיפה שלנו בגן האקולוגי היא להציג לציבור כמה שיותר מינים נדירים הייחודיים לכרמל והנמצאים בסכנת הכחדה”, אמרה הבוטנאית בשמת סגל, “אנו מזמינים את הציבור לבקר בגן האקולוגי וליהנות מהפריחה המקסימה של פרחי השושן.”

הגן האקולוגי בטכניון, משתרע על שטח של 20 דונם. הוא הוקם בשנת 1982 על ידי פרופסור זאב נָאוֶה כגן “פונקציונאלי”, שיאחד את היפה עם המועיל; שבו יגדלו וייחקרו צמחים שיש בהם תועלת ביולוגית, אקולוגית והנדסית גם יחד; ובעיקר – צמחים שהינם חסכוניים במים ואינם דורשים טיפול רב. היום הוא מוכר כגן בוטני, היחיד בכרמל, ועוסקים בו בחקלאות ובשמירה על מינים נדירים.

לפרטים נוספים : http://ecogarden.technion.ac.il/