האדריכל גבי שורץ וסטודיו רולקה זכו בתחרות לעיצוב מחודש של הכניסות לקמפוס הטכניון

הדמיה של ההצעה הזוכה

הדמיה של ההצעה הזוכה

הדמיה של ההצעה הזוכה

הדמיה של ההצעה הזוכה

האדריכל גבי שורץ ומתכננים מסטודיו רולקה זכו בתחרות ההצעות לעיצוב-מחדש של הכניסות לקמפוס הטכניון בחיפה, שנוהלה על ידי עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.

בתחרות נדרשו האדריכלים המשתתפים להתייחס לדרישות תנועה ותחבורה, ביטחון ובטיחות, ולהציע ביטוי עיצובי המייצג את המוסד הטכנולוגי ומכבד את סביבתו הטבעית. ההצעה הזוכה מציגה פתרונות רגישים המשתלבים היטב ברקמה הקיימת, לרבות הפרדה בין מסלולי הולכי הרגל לתנועת הרכב באזור השער. צוות השיפוט קבע כי ההתייחסות רחבת האופקים לטופוגרפיה, לנוף הקרוב והרחוק ולשונוּת בצרכיהם של משתמשים שונים באזור השער, תורגמה לתצורות העמדה ובינוי טובות, המעשירות את חווית הכניסה לקמפוס.

חבר השופטים בתחרות כלל את נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא (יו”ר), האדריכלים ברכה חיוטין ויניב פרדו, סמנכ”לית התפעול בטכניון זהבה לניאדו, ואנשי הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הפרופסורים יהודה קלעי (דיקן הפקולטה) ושמאי אסיף. מזכיר התחרות מטעם עמותת האדריכלים היה האדריכל אריה גונן.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר כי יוקרתו של הטכניון ויופיו לא ניכרים בשערי הכניסה הנוכחיים שלו. “חגגנו לא מכבר את יובל ה-100 להנחת אבן הפינה לבניינו ההיסטורי של הטכניון בהדר הכרמל, והגיע הזמן לבנות שערים חדשים לטכניון, אשר יכבדו את המוסד ואת מעמדו, וישרו על הבאים בהם מרוחו ומיוקרתו.”

“הפקולטה רואה חשיבות רבה בקיומן של תחרויות אדריכליות פומביות פתוחות ואנונימיות.” אמר פרופסור יהודה קלעי, דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, “תחרויות כאלה יוצרות רעיונות מקוריים וגישות חדשניות ומקדמות את מעמדו והישגיו של המקצוע. ואכן, חלק ניכר של ההצעות לתכנון שערי הטכניון הן, שלא כמקובל, צנועות, משתלבות בנוף ואף מעצימות אותו. הן נותנות מענה מועדף להולכי רגל ורוכבי אופניים. זאת בנוסף לדרישות מחמירות של תנועה, בטחון ובטיחות. ההצעה שהוצעה על ידי האדריכל גבי שורץ ושותפיו וזכתה בפרס הראשון בוחנת מחדש את מושג השער עצמו ויוצרת מודל חדש לכל אלה שיגיעו אחריו.”

לתחרות, שכללה שני מסלולים (לאדריכלים ולסטודנטים), הוגשו עשרים הצעות במסלול האדריכלים ושבע הצעות במסלול הסטודנטים. ההצעה הזוכה, שהוגשה כאמור על ידי גבי שורץ ממשרד האדריכלים שוורץ בסנוסוף אדריכלים ובוני ערים, ועל ידי סטודיו רולקה, הכולל את עמרי שורץ, תומר קופל, מיכאל חיניץ ונועם נוה, זכתה בפרס כספי של 45,000 שקלים. בפרס השני, 25,000 שקלים, זכתה הצעתו של האדריכל ישי וול מירושלים. בפרס השלישי, 15,000 שקלים, זכו האדריכלים גבאי צבי, שמש משה וכפיר אורי מתל אביב. בציון לשבח –  5,000 שקלים –  זכו האדריכלים ינון לרר, עירד שומרוני וגיל לרר מרמת גן.

הפרס במסלול הסטודנטים, 10,000 שקלים, ניתן למריאן מאירוביץ (סטודנטית לאדריכלות) ויניב מאירוביץ אדריכל מחיפה.

“הצעתנו לתכנון הכניסה החדשה מבוססת על הדגש ששם הטכניון על ההון האנושי ועל השמירה על סביבה ירוקה ובת קיימא,” אמר הזוכה, האדריכל גבי שוורץ. “הפתרון שהצענו מציג הסתכלות חדשה על מושג השער, תוך זיהוי פוטנציאליים טבעיים ופיזיים. הפרויקט מפרש את המושג שער כמחולל חווית כניסה שונה מחוויית הכביש – מדרכה העירונית ובמרכזו מוצעת תשתית פיזית מרחבית להולכי הרגל. החיבור המוצע הוא ללב השלוחה הירוקה בקמפוס. ובצורה זו אנו מציעים כניסה מאוד נוחה ונעימה של הסטודנטים למרחב הקמפוס דרך סביבה ירוקה.”

הפרסים להצעות הזוכות בתחרות יוענקו בטקס חגיגי, שבו תיפתח תערוכה ובה יוצגו כל ההצעות שהוגשו לתחרות. הטקס יתקיים ביום שלישי, 29 באפריל 2014, בשעה 16:00, בגלריה פ.ק.ה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.