תלמידים מרוסיה, אוקראינה, ארגנטינה וישראל השתתפו בתחרות “רובוטראפיק” בטכניון

מיכאל פרוברוזנשטיין ואלכסנדר ווסקרבסקי, תלמידי תיכון בני 16 מסנט פטרסבורג, רוסיה

מיכאל פרוברוזנשטיין ואלכסנדר ווסקרבסקי, תלמידי תיכון בני 16 מסנט פטרסבורג, רוסיה

מאות תלמידים מ-50 בתי ספר מישראל, ארגנטינה, רוסיה ואוקראינה השתתפו ביום חמישי שעבר בתחרות “רובוטראפיק” בטכניון, שהתקיימה זו השנה החמישית ברציפות, על ידי מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון וארגון  World ORT- “קדימה מדע”. מטרתה של תחרות הרובוטיקה הייחודית, להקנות לתלמידים רכישת ידע ומיומנויות הקשורים לנהיגה בטוחה, בניסיון להפחית את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים. בתחרות השתתפו רובוטים ניידים קטנים דמויי רכב, המדמים את ההתרחשות בכביש.

“לקראת התחרות פותחו במרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי “כבישים בטוחים”, המכילים חיישנים היוצרים קשר עם המכוניות–רובוטים, ומספקים תגובה אוטומטית של הרכב לאותות, רמזורים, מכשולים ותמרורים”, אמר ד”ר יבגני קורצ’נוי, מנהל מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, “בזמן התחרות נעו הרובוטים בצורה אוטומטית על המסלול, תוך הקפדה על מניעת תאונות ושמירה על חוקי התנועה.”

השנה, היו מעורבים בתחרות, שהחלה כתחרות ארצית והפכה לתחרות בינלאומית, כ-1000 תלמידים מבתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים ותיכון. תלמידי בתי הספר התיכוניים התחרו ביניהם בשש קטגוריות שונות : נהיגה זהירה, מהירות, ידיעת חוקי הנהיגה, רעיונות בתחום הבטיחות בדרכים, חידושים במבנה הרובוט ורכישת ידע במבנה הרכב עם תוכנת השרטוט  Solidworks.

מיכאל פרוברוזנשטיין ואלכסנדר ווסקרבסקי, תלמידי תיכון בני 16 מסנט פטרסבורג, רוסיה השתתפו השנה לראשונה בתחרות.
“בניית הרובוטים היא תחביב עבורנו,” אמר מיכאל, “בחצי השנה האחרונה עבדנו על בניית הרובוט ותכנותו כ-2-3 שעות בשבוע. לצערי היתה לנו בעיה עם התכנות והרובוט שלנו נפסל.”
“לא כל כך הצלחנו בתחרות,” הוסיף אלכסנדר, “אבל נהנינו מאוד מהשהות בישראל.”

“גם בשנה שעברה השתתפתי בתחרות,” סיפרה דריה פוטלינה, תלמידה בת 15, מאורט אודסה באוקראינה. “כל בתי הספר באוקראינה לומדים רובוטיקה. את הרובוט בניתי יחד עם חבר נוסף אחרי שעות הלימודים. היתה לנו תחרות מצוינת וזכינו במקום הראשון בקטגוריה של נהיגה זהירה. בשנה שעברה, ראיתי איך עבדו התלמידים הבוגרים יותר בקבוצה ולמדתי מהם איך לתכנת ולבנות את הרובוט טוב יותר. על הטכניון שמעתי כבר באודסה ואולי אבוא ללמוד כאן כשאהיה גדולה. כבר עכשיו ברור לי שאהיה מתכנתת רובוטים כשאהיה גדולה.”

“זה יום חג עבורנו לראות כל כך הרבה תלמידים המתעניינים ברובוטיקה בטכניון,” אמר דיקן הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, פרופסור פנחס בר יוסף, “ישראל היא מרכז בינלאומי לרובוטיקה מתקדמת והטכניון מוביל בתחום. התחרות משלבת בין לימוד חוקי הנהיגה והזהירות בדרכים ליצירתיות טכנולוגית ומה שחשוב, זו ההנדסה שמאחורי כל זה.”

“בשבוע שעבר התקיימה תחרות בין אדם לרובוט בטניס שולחן, בסופה גבר האדם על המכונה,” אמר פרופסור משה שהם מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, “כרובוטיקאי אני יכול לומר לכם שיום יבוא והרובוט יגבר על האדם. מהפכת הרובוטיקה נמצאת סביבנו ומשפיעה על כל תחומי חיינו. בישראל יש מספר רב של תלמידים לרובוטיקה, אתם דור העתיד שלנו ואתם תהיו אלה שיביאו את ישראל לקדמת הרובוטיקה הבינלאומית.”

“אנו שמחים להביא לארץ תלמידים מבתי הספר שלנו בעולם לתחרות  רובוטיקה מתקדמת, שגם תלמד אותם על זהירות בדרכים,” אמר אבי גנון, מנכ”ל World ORT-“קדימה מדע”, “לימודי הטכנולוגיה הם כלי לחיזוק הקשר בין התפוצות לישראל והעתיד של ישראל.”

כבכל שנה גרף בית הספר האזורי משגב את מירב הזכיות בקטגוריות השונות לתלמידי תיכון.
“אנחנו פשוט אוהבים רובוטיקה,” הסביר זיו פישר תלמיד כיתה י’ בבית הספר. “במשגב יש כבר ‘מורשת קרב’ של זכייה בתחרויות רובוטיקה והרבה תלמידים עוסקים בזה,” הוסיף חברו אייל רועי. “אנחנו לומדים במגמת האלקטרוניקה ויש לנו מורים טובים שמשקיעים בנו שעות רבות.”

בתחרות בין בתי הספר היסודיים זכה בית הספר מעלה הגליל, מעונה במקום הראשון. בית הספר יסודי, תרשיחא זכה בפרס על חשיבה יצירתית ובית הספר יסודי א, ינוח-ג’ת זכה בפרס על שיתוף פעולה.

בתמונה בעמוד הבית: התלמידים מ World ORT-“קדימה מדע”, (מארגנטינה, רוסיה ואוקראינה) שהשתתפו בתחרות. צילום : שרון צור, דוברות הטכניון