פרס הארווי היוקרתי של הטכניון הוענק השבוע

פרופסור ג'ון קליינברג בטקס הענקת הפרס. צילום: יוסי שרם, דוברות הטכניון.

פרופסור ג’ון קליינברג בטקס הענקת הפרס. צילום: יוסי שרם, דוברות הטכניון.

פרופסור פול קורקם בטקס הענקת הפרס.צילום: יוסי שרם, דוברות הטכניון.

פרופסור פול קורקם בטקס הענקת הפרס. צילום: יוסי שרם, דוברות הטכניון.

פרס הארווי היוקרתי של הטכניון הוענק אתמול (8.4.14) לפרופסורים פול קוֹרְקְם וג’ון קליינברג.

פרופסור פול קורקם מהמעבדה המשותפת למדע האטו-שניות, אוניברסיטת אוטאווה, הוא מנהיג וחלוץ בתחום ספקטרוסקופיית לייזר אולטרה-מהירה. במשך שני עשורים הוא היה המקור העיקרי לתובנות משמעותיות שהובילו לפריצות הדרך האחרונות שהושגו בתחום זה. הוא נודע בעיקר בתרומתו העצומה לתחום של יצירת הרמוניות גבוהות (high harmonic generation) וביכולתו ליצור מודלים אינטואיטיביים לתופעות מורכבות מאוד. הישגיו בתחומים אלה היוו תשתית שעליה נוסד התחום המרתק של ספקטרוסקופיית אטו-שניות.

פרופסור ג’ון קליינברג מאוניברסיטת קורנל קיבל את הפרס על תרומתו העצומה ועל מנהיגותו במדע המתפתח של רשתות מידע (information networks), לרבות עבודתו ההיסטורית על איפיון המבנה של ה- World Wide Web במונחים של מרכזים וסמכויות; הניתוח שלו לתופעת “העולם הקטן”; ומחקרו על הפצת ההשפעה ברשתות.

מאמר שפירסם ב-CSCW, בפברואר 2014, עורר הדים רבים. הוא דן בשאלה: האם ניתן לזהות ממבנה הרשת החברתית שלנו בפייסבוק מי היא/הוא בן/בת הזוג שלנו?

פרס הארווי ניתן לראשונה בשנת 1972, מהקרן שהוקמה על ידי ליאו מ. הארווי ז”ל מלוס אנג’לס, על מנת להכיר בתרומות גדולות לקידום האנושות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום במזה”ת. מפירותיה מוענקים כל שנה פרסים בשווי 75,000$ לכל זוכה.

בין זוכי פרס הארווי היוקרתי מדענים מארה”ב, בריטניה, רוסיה, שוודיה, צרפת, וישראל, ביניהם זוכה פרס נובל מיכאיל גורבצ’וב, מנהיג בריה”מ לשעבר, לו הוענק הפרס בגין פעילותו לצמצום מתחים אזוריים; פרופסור ברט סאקמן שזכה בפרס נובל ברפואה, פרופסור פייר ג’יל דן-ג’ן, אשר זכה בפרס נובל בפיסיקה, פרופסור’ אדוארד טלר עבור תגליותיו בפיסיקת מצב מוצק, אטומית וגרעינית ופרופסור ויליאם ג’. קופף על המצאת הכלייה המלאכותית.

הצעות למועמדויות לפרס הארווי מתקבלות ממדענים מובילים ואישים בישראל ובעולם. חתני הפרס נבחרים על יד וועדת פרס הארווי בתהליך קפדני, בטכניון.