סטודנטים בטכניון פיתחו אפליקציית נחייה לעיוורים

בתמונה מימין לשמאל: המנחה קובי כוחי עם הסטודנטים צחי שימקין וגל דלל. צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

בתמונה מימין לשמאל: המנחה קובי כוחי עם הסטודנטים צחי שימקין וגל דלל. צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

שלושה סטודנטים לתואר ראשון מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון פיתחו מכשיר נחייה לעיוורים, המבוסס על מצלמת קינקט, אפליקציה לטלפון הסלולרי ואוזניות.
האפליקציה שפיתחו מבוססת על תמונת הסביבה המתקבלת ממצלמת העומק, המסייעת לעיוור לנווט בתוך מבנה, מתריעה בפניו על מכשולים בדרך באמצעות חיווי קולי, ומזהה ומכוונת אותו לאובייקטים נלמדים בחדר.

את הרעיון לפרויקט הגה הסטודנט צחי שימקין.  “חשבתי עליו במהלך נסיעה, כשעיוור שהיה מולי התקשה לחצות מעבר חציה. חשבתי שאילו יכולתי להסביר לו, באמצעים טכנולוגיים, את תמונת הסביבה, הייתי מקל עליו ומעניק לו ביטחון בהתמצאות במרחב. רציתי לשלב פיתוח טכנולוגי בעזרה לחברה, וכך נולד מוצר שמחבר בין מצלמת עומק ואפליקציה סלולארית ויוצר אינטגרציה בין מערכות טכנולוגיות שונות.”

צחי חבר לסטודנטים גל דלל ודני זילבר, ויחד הם החלו לעבוד על הפרויקט. “היתרון הטכנולוגי של מצלמת קינקט הוא במתן תמונת עומק טובה ובכך שהיא מכשיר זול וקל יחסית,” מוסיף צחי. “התחום הזה מתפתח כל הזמן, והמצלמות נעשות קטנות וזולות יותר. הפרויקט שלנו חיבר בין התמונה המתקבלת ממצלמת העומק לאפליקציה בטלפון החכם, המכוונת את האדם העיוור במרחב.”

“המצלמה יושבת על החגורה ותופסת את תמונת העומק של הסביבה,” מסביר גל. “המכשיר הסלולרי מעבד את המידע שהתקבל מהמצלמה ונותן חיווי קולי למשתמש באמצעות האפליקציה. האפליקציה שפיתחנו מסייעת לעיוור לנווט בתוך מבנה, מתריעה בפניו על מכשולים בדרך באמצעות חיווי קולי, מזהה אובייקטים נלמדים ומכוונת את המשתמש אליהם. אובייקטים נלמדים – כלומר חפצים כגון מפתחות או תיק, שהאפליקציה ‘לומדת’ מראש. במילים אחרות, יש כאן אלמנט של זיהוי ולמידה.”

“כשיש מכשול לפני העיוור, האפליקציה מורה לו לעצור ומכוונת אותו ימינה או שמאלה כדי שיעקוף את המכשול,” מסביר צחי. “עדיין לא בדקנו את המוצר עם אנשים עיוורים, אבל בדקנו אותו על עצמנו כאשר העיניים שלנו מכוסות, והוא עבד. לאחרונה יצרנו קשר עם האגודה למען העיוור בחיפה, כדי לבחון את האפליקציה בשטח עם אדם עיוור ולקבל ממנו משוב על השיפורים הנדרשים.”

קובי כוחי, ראש המעבדה לבקרה, רובוטיקה ולמידה חישובית בפקולטה להנדסת חשמל, הנחה וליווה את הסטודנטים בפרויקט. “הפרויקט קיבל את הציון 100 והוא יוגש לתחרות פרויקטים מצטיינים של הפקולטה,” אמר. “היוזמה לפרויקט היתה של הסטודנטים, ואני

הנחיתי וניתבתי אותם לטכנולוגיות הקיימות היום בשוק. הרעיון הטכנולוגי בפרויקט היה לבחון קונספט שיוכל בעתיד גם להשתלב מבחינה טכנולוגית בחומרה שתתפתח ותשתכלל. בכל שנה אנחנו מציעים לסטודנטים לתואר ראשון רעיונות לפיתוח, המגיעים מהתעשייה או ממחקרים של סטודנטים לתארים מתקדמים בפקולטה. אנו מעניקים מרחב גדול לסטודנטים להביא את היצירתיות והרעיונות שלהם לפרויקט.”

“מבחינתי הצלחנו בפרויקט,” מסכם צחי. “הייתי מעוניין להמשיך ולפתח את המוצר, ושהוא ישמש בפועל אנשים עיוורים. המוטיבציה שלנו בפרויקט היתה לסייע לאוכלוסייה שזקוקה לעזרה. יש בעולם 150 מיליון עיוורים וכבדי ראייה, ומספר הפתרונות הטכנולוגיים המוצעים להם היום מצומצם מאוד. על אף ההתקדמות הטכנולוגית, אמצעי הנחייה הטובים ביותר הם עדיין מקל או כלב נחייה. המוצר שלנו עדיין לא מושלם, אבל נמשיך ונפתח אותו בעתיד.”

סרטון המציג את הפרויקט: